|
|
|
|---|---|
|
Hej! Skall uppgradera frugans bil och hon tycker Bmw funkar bra. Helst vill hon ha en X6:a...men eftersom vi inte bor i Hollywood så får det blir en 3 serie av enklare slag. Fartresurser behövs ej eftersom hon kör som Mary Poppins. Har kikat lite på 320 och 325:or 2006 och 2007 då de passar budget. Är mindre intresserad av 325 eftersom just Mary skall köra bilen. Budgeten slutar väl vid säg, 160' ungefär. Har de sista dagarna blivit sugen på en 320d, de går ju nästan på luft! I vilket fall, det dyker det upp 318 ibland. Kan det vara något att ha? Vad är fördelarna med en 318 framför en 320? Vilka modeller har vanliga problem och i sådana fall vilka? Pladdra gärna på, då jag vill veta så mycket som möjligt om ovannämnda bilar. | |
|
Jag hade tidigare en E90 2006 som nu säljs av millons bil i göteborg. Det är en svart 320i och dom vill ha 153.9 för den. 2 års garanti ingår. Bilen är i toppskick!!! och har endast gått 4700mil om jag inte misminner mig. Hade gärna sett bilen hos någon som tar hand om min älskling =) |
|
| hoppsan verkar som dom sålt den igår eller idag, sorry!! | |
|
4700 mil lät ju lagom. Men borta alltså. Vad är de stora skillnaderna mellan en 318 och en 320? Nuförtiden är väl båda 4-cylindriga, så är det storleken på motorn som är skillnaden eller? |
|
Verdi |
325i Touring M-Sport. Länk Har dock gått lite långt. Borde gå att få loss den för under 160' iaf. |
|
För att vara lite gnällig så är nog miltalen viktigare än pengarna. Absolut max miltal är 8000 och skulle det innebär att jag får spara ett tag till så är det bättre. Får nog starta en ny tråd vilka skillnaderna mellan 318 och 320 egentligen är. Du verdi, som kör en 320d, hur fungerar dem? Är du nöjd? Funderar lite på en sådan, då det är ett nöje att fylla på dem och se alla mil man kan köra innan tanken är tom. Hyrde en för några år sedan och tyckte om den, för den var helt ok att köra om med samtidigt som den var riktigt ekonomisk. |
|
Verdi |
Jaså, är långmilare verkligen såna problembarn? Trodde moderna bilar pallade fler mil. Jag är jättenöjd faktiskt. Har bluefin-chip som ger 221hk och den drar 0,55 l/mil i vad som är ändå hyfsat blandad körning. Och då ligger jag allt som oftast 30+ mot skyltarna. Egentligen är det onödigt då den går rätt bra även original. Men jag är en sån som aldrig blir 100% nöjd. :-) |
|
Inte illa, verdi! Hur klarar du dig undan lagens långa arm? Övertygad om att jag skulle åka dit direkt om jag körde så snabbt, helt ärligt. Snut-magnet eller nåt. Men så har vi också en ökänd och mycket effektiv sheriff i länet. Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
Miltal är väl en personlig sak. Prisskillnaden på en 07 med få mil och en 07 med relativt många är inte så stor (om inte 07:an gått säg 2-3000). När det är dags att sälja om några år, då spelar den där milskillnaden större roll för nästa köpare. Så ser jag på miltal i alla fall. Chippning av denna bil, då Mary Poppins körstil kommer dominera, är troligtvis inte aktuellt. Märk att jag skriver troligtvis, för jag kommer ju också köra den ibland...kanske skulle kika mer på 320d.... |
|
|
Kom det en annan motorvariant from 08 på 320d? Ser att en äldre har 163 hkr medans -08 och framåt har 176. Vad är skillnaden på dessa 2? |
|
|
Skillnaden är ganska stor. Nya motorn med 177hk har start/stopp och bromskraftsåtervinning och sänker förbrukningen på pappret till 0,48L/mil blandat. Den går mjukare och har bättre bottenvrid än 163hk så den är snällare mot tjuvstopp. Och så är skatten lägre ca 1700kr/helår. Låter på dig som att ekonomi och få mil är viktigare än prestanda och lull-lull. Jag skulle nog satsa på antingen en 320i eller 320d 06-08, dessa finns det många av. Borde räcka för behovet. |
|
|
Ekonomi och få mil är viktigare än prestanda och lull-lull, helt korrekt uppfattat. Frugan smyger alltid med bilen och tycker inte om att gasa. För egen del så tycker jag nog att Xenon är ett måste, liksom läder/fuskläder. Har småungar så plysch straffas snabbt när ungarna rasar runt. Hade ju varit roligare med fler hästar i 320d, men då kan man nästan lika gärna köpa en LCI och det är helt andra pengar, som ändå inte finns på kontot. Får nog ta mig en funderare... |
|
Verdi |
Jasko76, Det gör jag inte. Har åkt fast 2 ggr. Men det var nog 10 år sen sist... :) Tror inte risken är så stor, definitivt inte där jag pendlar. Har inte sett en hastighetskontroll de 2 år jag har kört den vägen iaf. Hört talas om en dock... Tror att man är mer utsatt om man har en pimpad och "sportig" bil. utlandsfantomenno1, Motorn från och med 2008 är snålare, starkare, vibrerar mindre och är allmänt modernare. |
| tips: 118d - rolig miljöbil. Är det med m-paket så är den snygg också! | |
|
Skillnad mellan 320i och 318i är endast effekten på motorn, då båda har samna cylindervolym på 2,0 Liter. 318 är strypt för att dra lite mindre soppa ca 0,65-0,7l/mil mot 0,75-0,9 320i och billigare i inköp. 318i har 129hk och 320i har 150hk. Köper du en 320i från -07 och frammåt så har den 170hk med en lite uppdaterad motor som inte släpper ut så mycket co2= Billig skatt 1100:-/år. Jag skulle satsa på en 318i med comfortpaketet med klimatanläggning mm. Den räcker nog till Mary;) Sedan så får det bli en X6:a när hon behärskar 318i:n. Mvh Fredrik L BMW CS #07491 |
|
|
Enligt denna: Länk så är skillnaden modellerna emellan högst marginell. Både vad gäller förbrukning och prestanda. Så jag (som för övrigt går i samma tankar) hade nog valt en 318 i ert fall. Min favorit är 320d annars. |
|
|
Det vart en 320 touring ifrån 07 med ca 5000 mil på mätaren. Har en förhoppning om att den inte skall köras in i lyktstolpar och dessutom ge många problemfria mil....framtiden får utvisa detta. |
|
|
Grattis! Vad betalade du? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.