|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har precis monterat topplocket på min M30B35 efter att ha bytt topplockspackning. Jag drog åt enligt lappen som följde med packningen. När jag sedan tittar i Haynesboken så har den andra siffror och steg att dra åt toppen med. När jag nu har dragit klart toppen enligt lappen så tänkte jag att det vore intressant att kolla med momentnyckeln hur hårt de är dragna. Och momentnyckeln säger ifrån vid 100Nm. Är detta tillräckligt hårt? Jag tycker att det verkar lite? Mvh Marcus | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här har du alla åtdragningsmoment - de allra nyaster modellserierna är dock inte med. Länk Verkstadshandboken säger följande dra 60 Nm vänta 20 min dra 80 Nm varmkörning 25 min dra 35 grader Men detta gäller topplocksskruvar från BMW. Använder du en annan typ av topplocksskruvar är det bättre att gå efter tillverkarens rekommdendationer. Vilken typ av topplocksskruvar använde du? Och hur drog du fast dem? Vad sa lappen? Vad sa Haynes? |
|
Verkstadshandboken säger följande dra 60 Nm vänta 20 min dra 80 Nm varmkörning 25 min dra 35 grader Men detta gäller topplocksskruvar från BMW. Använder du en annan typ av topplocksskruvar är det bättre att gå efter tillverkarens rekommdendationer. Vilken typ av topplocksskruvar använde du? Och hur drog du fast dem? Vad sa lappen? Vad sa Haynes? Fabrikatet på bultarna är Victor Reinz. 1. 3kpm (29,4Nm) 2. 6kpm (58,8Nm) 3. -90* + 6Kpm 4. 35* Detta har jag inga frågor om. Jag är bara intresserad av att veta med vilket moment allt bör sitta med när den 35 gradiga vinkeldragningen är gjord. Efter att ha testat detta fick jag fram 100Nm. Jag skulle vilja veta om någon annan har fått fram samma, högre eller lägre siffra. Mvh Marcus |
|
| Blev tokigt i förra inlägget, glömde ta bort ditt inlägg som jag kopierat in för att få med svar på alla frågor. | |
Aha, ok förstår nu. Nej, jag mätte aldrig med momentnyckeln efter min sista 35-dragiga dragning så på den punkten kan jag inte hjälpa dig. |
En kort notering angående vridmoment och friktion, svarar inte på din fråga utan är mest som extra info. Men jag tror dina topplocksskruvar är korrekt dragna, sålänge du följt instruktionera bör det inte vara några problem (samt att skruvarna var lätt inoljade och du drog i rätt sekvens). Tror inte 100Nm är för lågt, men har å andra sidan inget att direkt jämföra med då jag inte provade på min M30 motor. Enligt Swebolt AB så går (av monteringsmomentet) ca 40% till att övervinna friktionen i gängorna, ca 50% till att övervinna friktionen vid anliggningsytan (skruvskalle/mutter) och resterande är förspänningskraften. Betyder att friktionen avgör ganska mycket av ett vridmoment. Normalt sett brukar den statiska friktionskoefficienten (som gäller när ytorna inte rör på sig) vara högre än den kinetiska friktionskoefficienten (som gäller när man ytorna rör på sig). Betyder att om man drar fast en skruv med ett visst dragmoment så behövs det alltid ett högre vridmoment att få den att röra på sig igen. |
|
Jag instämmer helt med dina uppgifter om friktion i ett skruvförband. BMWs egna specifikationer för M12 10.9 stål med 0.8 gängstigning är 115Nm. Vore intressant att få en siffra från någon om hur hårt deras topplocksbultar är dragna när vinkeldragningen är avslutad. Men jag får nog nöja mig med detta. Tack för svaren! Mvh Marcus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.