AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.051

2008 520D: frågorna om batteriladdare

to
15
tony6838
E60 520D 2008
Eftersom bilen kalgar hela tid i vinten om "varning av låg batteri" då köpt jag idag en laddare idag:
Länk
Frågor:
1, Jag änvandar laddare i villas garage, är det farligt? Bruksanvisningen sa jag ska alltid laddar batteri i "välventilerade utrymmen" eftersom väte och oxygen alstras vid laddning. Ska jag döda mig i morgon bitti när jag slå på motor?
2, Vilken typ av batteri ska jag välja? Kalciumbatteri eller Blybatteri?
3, Vilen typ av batteri i min bil? WET, GEL eller AGM?

Tack för din råd
Tony
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Tror inte risken är stor för vätgasbildning, om det skulle ske är det i små mängder. Ett garage får väll klassas som ett väl ventilerat utrymme.

Du kan ju kolla vad du har för batteri nu och köpa ett likvärdigt om det skulle behövas. Det viktigaste är att de har samma ampere annars kan det bli problem med elektroniken som håller koll på batteriets kondition. Går att köpa med annat ampere-tal men då måste verkstaden göra en om programmering.

/Rikard
to
15
tony6838
E60 520D 2008
Hittade en mail från garage chef på Autopartner Linköping. Han råder mig använda "kalcium 16.5v" mode. Nu vet jag att 2008 520D har kalcium batteri.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Med 16,5 volt så kokar vattnet långsamt bort, hoppas du satte den på max 14,7 volt...?

Mvh
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Trodde moderna laddare skötte allt sånt automatiskt. Har ingen volt inställning på min Ctek-laddare.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Köp ett Optima yellow top eller ett AGM från Varta modell Ultra Dynamic. Tål urladdning mycket bra och laddas snabbare.
to
15
tony6838
E60 520D 2008
Kanske kalciumbatteri har storare inne el resistence än blybatteri. Det är varför man ska använda 16,5v. Man mäta ändå 14.5v av batteri när denna full laddard. Bara gissa.
Roffa1
tony6838: Ser att din nya laddare har en Boostfunktion med 16v. Detta Boostläge är endast till för att ladda Optimabatterier Typ: Optima Yellow top. (som tål 16v då skiktas syran)

Till ditt vanliga startbatteri skall du endast använda dig av normalladdning 14,4 volt.
Det borde väl stå i din bruxanvisning om hur och till vilka batterier 16v skall brukas.

Förstår ej hur Autopartner kan rekommendera kunden att ladda med 16volt ?
to
15
tony6838
E60 520D 2008
Roffa1: Jag tro honom. Han är proffs. Det är vanligt att laddra kalcium batteri via 16.5v eftersom de har stora inne el resistence. Han rådade mig att avända kalcium mode och jag antar att han vet battarin i bilen är detta typ.
to
15
tony6838
E60 520D 2008
Roffa1: Laddare har ju boost funktion men hur kan man veta att bilen har så kallad "Optimabatterier Typ: Optima Yellow top. " ? Och när ska jag använda den här funktion?
Roffa1
tony6838: Jag törs (nästan) lova dig att det ej sitter något Optima YT i din bil.
Otima YT är ett specialbatteri (knall-gult till färgen) det är i första hand bilstereobyggare som använder sig av dessa s.k djupurladdningsbatterier. Och dessa batterier kan i enstaka fall laddas med 16v i slutskedet av laddningen, detta för att röra om i botten av batterisyran som då skiktas.

Du ska nog ladda ditt batteri med 14,4 volt. Med reservation för om det är ett kalciumbatteri som kräver annan högre laddspänning. Har dock aldrig hört talas om att BMW levererar bilar med kalciumbatterier? i min E90 2009 sitter det ett AGM batteri.

Likaså när jag tittar på din Biltemaladdare så kan jag ej upptäcka någon knapp för val av batterimodell: Kalcium, AGM, osv. (tror detta sköts per automatik)
to
15
tony6838
E60 520D 2008
Det finns. Om jag hållar mode knappa längre än 3 sekonder då blir det kalcium mode. Men jag hellre osäker biler har kalcium battari.
Roffa1
Laddaren har fyra laddningslägen; 14,4 V, 14,7 V, 13,6 V/SUPPLY och 16 V/ BOOST. Rekonditionering/uppladdning av djupt urladdade batterier genom 16 V BOOST-läget.

Boostläget aktiveras ej längre tid än 60 min, sedan slår det automatiskt ifrån. Så du kan aldrig ladda batteriet från början till slut med dessa 16volt. (tidsbegränsat)

Ladda ditt Silver-Kalcium batteri med: 14,4v eller 14,7v. Sedan känner laddarens elektronik själv av om Boostläget behövs i slutskedet av laddningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.