AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.017

Hur viktigt är servicebok?

Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Hur pass viktigt är det att man lämnar in sin BMW på regelbunden sevice? Jag menar, om bilen i fråga har gått kring 20000 och fullservad hos BMW-verkstad tills dess och därefter endast egenhändigt servad av ägaren? Man kan ju faktiskt köpa och själv byta ut de reservdelar och utbyningsvaror som BMW-verkstäderna byter ut för en kostnad på 5-6000. (Insp II)
Egentligen borde ju inte bilens värde minska så mycket då bilen gått så pass långt redan. Och en egenhändigt gjord service kan mycket väl t.o.m vara bättre än en verkstads.
Synpunkter?!

/R

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst kan en egengjord service vara lika bra eller till och med bättre än en "fuskande" verkstads.

Problemet är bara att det kan vara svårt för dig som köpare att avgöra om säljaren har haft intresse/kunskap att göra servicarna på rätt sätt.

Om man känner personen i fråga och vet att det är en duktig och pedantisk bilägare skulle jag personligen vara lugn. Men oftast köper man inte bilen av en bekant.....

Generellt sätt minskar värdet på bilen om man inte kan styrka att service har gjorts enligt programmet.
Kvitton på delar och olja mm är bra att se.
En servicebok i sig är ingen garanti, de kan förfalskas!

Mvh
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Håller med om att det är viktigt att spara kvitton på delar osv. Sedan hör man hur motorn går och man ska naturligtvis provköra den för att få en klarare bild av vad det är. Man kan anteckna själv vad som har gjorts. Om man gör det själv eller om en bekant har hjälp till spelar ingen roll, bara det blir bra gjort och att det fungerar. Tycker bara att det är viktigt att notera mätarställning efter att man har gjort något service-liknande, t.ex bytt olja eller tändstift. Servicebok går inte att lita på. Det är nog vanligare att serviceböcker är förfalskade än att någon som har antecknat själv bara har hittat på. De flesta vill ju ha serviceböcker när de köper en bil, så det är nog fler som lägger ner sig på att förfalska dem.

//Schnitzer
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Servicebokens betydelse varirerar lite beroende på bilen ålder och pris. Skulle jag köpa en 7-serie från säg -96 för 200.000 kr skulle jag vara nog med att servicebok samt all annan dokumentation fanns.

Skulle jag däremot köpa en 735 -91 skulle för kanske 40.000 kr skulle det vara oväsentligt för mig om det fanns servicebok eller inte. Köper man en såpass gammal bil kollar man hur allt funkar plus allmänt skick och bedömmer bilen utifrån det.
Men då är det viktigt att man vet vad man skall kontrollera.

Förfalskade serviceböcker finns nog mest gränslandet mellan seriösa och halvseriösa bilar. En riktigt fin, välvårad BMW, svensksåld eller tysksåkd har nog inte någon fifflad bok.

Men det är nog frestande för många som har en BMW utan servicebok att förfalska en eftersom folk tittar så noga på det.

Men man skall nog vara klar på att en sericebok inte försvinner av en slump, i synnerhet inte på en bil för kanske kostade 500.000 kr ny. Men den kan ändå vara ett bra köp om priset är det rätta.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Min far köpte sin 735i nästan ny. Den hade servicebok, men redan innan 10.000 mil så slutade han med serviceboken. Han tyckte att man kunde göra så mycket själv av allt detta. Det fanns ingen mening med att lämna in bilen för att få en stämpel i boken. Om man tänker på priserna som är idag och att sälja den bilen nu med eller utan servicebok spelar ingen roll. Man får lika mycket för den i vilket fall. Bilen har idag gått över 40.000 mil och går helt perfekt. Tänk då hur mycket pengar på alla dessa 40.000 mil som har gått till för serviceboken. Det finns nästan inte en enda person som överhuvudtaget vill ha en bil med 40.000 mil på mätaren. De som tycker att det är värt att lämna in bilen och få en räkning ska naturligtvis göra det, men det finns inget som säger att det är en bättre bil än en annan som har fixat allting själv på den. Det finns bra fungerande bilar utan serviceböcker. Dessutom så har han inga planer på att sälja bilen idag med tanke på att priserna har rasat så mycket som de har gjort. Skulle han sälja den idag så skulle han säkert vilja ha 60.000 kr vilket är helt omöjligt på dagens bilmarknad.

//Schnitzer
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Bra synpunkter!
Jag ska nog göra min sista oljeservice hos BMW-verkstad nästa vecka, och därefter ska jag sköta all sevice själv! Det jag eventuellt skulle tjäna på att ha fullständig servicebok då bilen gått över 20000 har jag istället förlorat på att lämna in bilen under den tiden. Dessutom siktar jag trots allt på att behålla bilen i X antal år till och som ni skrivit ovan, vem bryr sig egentligen om fullständig service bok om bilen gått 30-35000 mil....?!
Tackar för era inlägg, det är bra att veta vad andra människor tycker!

/R
Man kan ju faktiskt själv fylla i att man gjort olje resp insp. i boken... så har ev. köpare mer än ditt ord på det... det ger ju ofta en fingervisning om körsträckan med... 2500 mil mellan olje bytena är kanske lite suspekt......
Hm jag gör då mina servicar själv, eftersom att jag jobbar som mek på SAAB och gör mycket servicar på allt från SAAB 9-5/9-3 alla Opel + ibland ngn cheva, så finns det ingen anledning att inte göra det på en BMW, man bör dock ha ett protokoll så att man gör korrekt service och köper dom delar som ska bytas och inte bara byter olja vid en insp 2 .. haken är väl att det blir en Aukt SAAB stämpel i boken...men o andra sidan så är det ju bara för framtida köpare att slå en signal om dom är osäkra på stämpelns äkthet.
Ba
38
Bamse
M535i-86
Min uppfattning är att köper man en relativt ny bil alltså en typ 90-talare eller likn ja då skall man väl vara noga med att denna är korrekt ifylld . När jag köpte min M3 94 så var detta ngt jag var väldigt noga med . Men i förra veckan köpte jag en M535i 86 som inte hade det , men utifrån skicket på bilen samt hur motorn gick så såg jag detta inte som ngt problem . Jag tror att många hakar upp sig på S-bok osv istället för att lyssna , se , känna på bilen , det är nog så viktigt .

M535i
Knut-Arne
Mkt bra synpunkter!

Som när jag skulle sälja min gamla BMW 318i-88 för 3år sen som hade gått 28000mil började de flesta tjafsa om att det inte fanns en full servicebok, jag menar va tusan förväntar sig folk att få för 13000:- ?
Man får väl bedöma skicket istället på en så gammal bil...
tqs
Dom pengar som läggs ut på service får man aldrig igen vid försäljning. Auktoriserad service tills alla garantier gått ut sen kan man lika bra serva själv om man är kompetent nog att utföra föreskrivna servicepunkter.

Däremot ska givetvis alla besiktningspapper och kvitton på inköpta delar/vätskor sparas i en pärm, samt loggbok föras som talar om vad som gjorts och vid vilken tidpunkt och miltal.
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Upp till 10år/10000mil så gäller ju oftast maskinskade försäkringen då vill man ju att en auk Bmw verkstad skall ha fyllt i boken, sen är det väl bara viktigt att någon som klarar av servicen gör den. Men som sagt så är det ju kul om Boken följer med bilen även om den är en ex -89 så man ser att den fått rätt service i början, samt skicket på bilen nu.
Har funderat lite på det här,E30 har jag servat själv men ej tänkt byta el. sälja,så där är det inget problem.
Däremot den nyanskaffade pärlan kanske skall bytas hösten -03(när tjejens studier är slut och ekonomin blir bättre)när man har råd att äga en M3 istället.
Nu till problemet,vi köper all olja glykol,bromsvätska osv.på företaget jag jobbar på,och har det som löneförmån.
Hur visar jag då med kvitton som man inte har att man köpt förbrukningartiklar(ligger i bokföringen,alla vätskor och oljor i bulk)likadant med reservdelar.
Hur ställer ni er som köpare,ni har ju bara mitt ord på att det är utfört(kan ju ta kopior,men kan ju lika gjärn kopiera kompisens papper utan att göra ett dugg med bilen).
Skall jag helt enkelt lämna in bilen för att få sevicen utförd med dokumentation?
Detta hade inte varit något problem för mig om jag tänkt behålla bilen i 8-10år,men nu?
Mvh
Henrik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan bara utgå ifrån migsjälv, som inte mekar själv. Tittar jag på en begagnad bil som kostar mer än 25-30k är servicebok+ kvitton ett krav för att belägga att bilen är i bra skick förutom den rena genomgången man gör på plats. Historik sparad belägger en välskött bil och då får man också bätttre betalt. Sålde E38 740-95 med 28000mil på mätaren. Vartenda kvitto var sparat på en välskött bil och åsikterna på värderingsforumet var att bilen stod 10-25k under det som köparen gav. Om bilen är fin så får man ju inte mindre betalt för en skött servicebok.... Göres på verkstad eller själv, efter tid, förmåga och resurser:)
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.