|
|
|
|---|---|
|
Hej, Detta gäller en 750iL e38 1999. Motor går perfekt utom när tempgivare står kl 11 (precis innan den är helt varm). Då tappar motorn tomgången och bilen hackar vid gaspådrag. Typiskt händer detta vid ett rödljus då man märker att tomgången sjuker ner mot 500 rpm samt att motorn går ojämt. När man sedan skall iväg rycker bilen vid pådraget. Efter detta har hänt vid ett eller två rödljus går bilen perfekt igen. Detta händer i princip vid varje kallstart. Om man inte kör och stannar vid rödljus under kallstart märks inget av detta. Vid några tillfällen kan rycken även komma när motorn är helt varmkörd Typiskt sker detta då man har kört konstant fart länge och sedan kanske saktar ner i en rondell. När jag sedan skall iväg rondellen rycker bilen på samma sätt som under varmkörning för att sedan ta sig och gå normalt igen Båda lambdasonderna är bytta. Vevaxelsensor ny. En lmm byttes efter att verkstaden tolkat felkoder. Fråga: Kan en lmm sluta fungera intermittent eller vid vissa temperaturer? Finns det något kallstarts program som kan spöka? När motorn går bra på tomgång reagerar motorn när jag drar ut kontakterna till lmm på samma sätt på båda sidor. Jag har läst någonstans att bilen tar värde från den andra lmm om en är ur funktion. Om detta stämmer borde det ju inte ha med lmm att göra eftersom den ena är ny. Mvh Tomas | |
|
Vilka felkoder har du haft? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Mixture adaptaion och något med vridmoment samt lite annat på en bank, då skiftade vi platser på lmm. Då flyttade sig felen till andra banken. En lmm byttes. Samtidigt med det hittades felkoder för lambdasond och vevaxelgivare. Dessa byttes (fick även hög CO på besiktnigen som blev perfekt efter byte av lambda). Motorgången har dock inte blivit bra ännu. Nu vll jag förbereda mig maximalt inför nästa avläsning av felkoder. Mvh Tomas |
|
|
Har du kollat membranen till vevhusventilationen? Jag har haft samma symptom som du, det visade sig att ett av de gummi-membran som tätar mellan ventilkåpa och vevhusvent var sprucken. tog 5minuter att byta :) kostade ca 220kr. Nr 5 på bilden. Länk Mvh Skalman |
|
|
Skalman, den tackar jag för. Har inte kollat dessa membran men skall göra det ASAP. Det låter bra att du känner igen symptomen. Återkommer Mvh Tomas |
|
|
Nu var jag ute och kollade snabbt och där finns lite olja runt denna plats på båda sidorna. Kan detta komma från spruckna membran? Måste jag montera ner allt för se om membranen är spruckna? Mvh Tomas |
|
|
Hej. Ja...olja kan lägga sig i varienda mängd just runt gummi membranet om det är läckage. Beroende på hur mycket membranen är spruckna så kan man känna med fingrarna om det drar tjuvluft när bilen står på tomgång. För att byta membranen behöver du lossa själva ventilerna som sitter med 4st T30 (Torx) skruva i bakkant på insuget, lyft sedan försiktigt. Lite pillrigt att byta, men gjort på några minuter. Här finns en länk hur det ser ut: Länk OBS! Du behöver INTE ta bort grenrören, det går bra ändå. Mvh Skalman |
|
| Grenrör skall naturligtvis vara insug :) | |
|
Det verkar nog som mina membran skall bytas, men varför kommer bara den dåliga motorgången vid en viss tidpunkt under kallstarten? Är det så att motorn går på fet blandning först och detta fel inte märks då? Det kanske byggs upp något tryck och när det är uppbyggt så fungerar mtorn utan störningar igen? Skalman, hade du sporadiska störningar som jag eller var det störningar hela tiden? Mvh Tomas |
|
|
Jag hadde störningar vid kall motor då bensin/lutflödet är som störst, dvs den drog tjuvluft med misständning och ryckig gång som följd. Om jag varmkörde motorn vart problem mindre, och vid gaspådrag och motorvägskörning märktes nästan inget alls då den cylnder som drog tjyvluft fick nog med bensing för att tända. Dock så kom rycken/misständningarna tillbaks då jag sänkte farten, och på tomgång. Det här kan variera lite då det beror på hur trasigt membranet är. |
|
|
Ett annat (och vanligt problem) är den ökända kabelstammen som löper från boxen i motorutrymmet, ner i höger främre hjulhus mellan skärm och innerskärm. Här finns vassa kanter i karossens sammansättning som ofta kan skava hål i kabelstammens isolering och orsaka en mängd oförklarliga el/motorstörningar. Symptomen blir ofta misständningar och ryckig gång. Detta brukar visa sig speciellt tydligt vid våt väderlek, eller när man tvättat bilen då vatten kommer i kontakt med de/den skadade kabeln. Dessa "kortslutningar" brukar ge en rad märkliga och felaktiga felkoder som kan leda till timmar av hopplös felsökning. Jag har även haft detta problem och fick koder som pekade på alltfrån felande lambda, till trasiga elhissar, kamaxelgivare, insprutningsmunstycken etc. Efter att jag lokaliserat den skadade kabeln och isolerat den på nytt så försvann problemen som jag då hadde. Länk |
|
|
Hej Tomas, Har haft precis samma problem som du, det var en av luftmassemätarna som strejkade ibland !. testas bäst med att ta loss kontakten från en och köra ett tag och se om det blir bättre. Jag köpte en begagnad på skroten för 1000 pix, fungerar nu perfekt. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.