|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, en liten fråga vad kan det vara för saker som kan ha hänt om vi har en 316ti-01 som är komplös och går på 3cylindrar. Med cirka 10000mil på nacken. Samt vilka åtgärder måste tas så man får bilen att börja gå på 4:a igen? MVH/Swizz | |
| troligtvis rappad kamkedja... | |
|
Det konstiga är att bilen går klockrent om man smyger på gasen från stillastående? Om man duttar med gasen så tappar den en cylinder?Känns som tändningen som lägger av? Nåväl ska börja felsöka framöver. |
|
| Ganska vanligt med kamkedjan lätt att kolla bara ställa den i ö.d och kolla att "klumparna= i bakkant ligger i linje med topplocket. | |
|
Ok får kolla det först! Är det ett jäkla bök att flytta samt byta slitna delar? Några skisser man kan hitta på nätet någonstans? |
|
| Ja de e lite bök plus kräver lite specialverktyg | |
|
Finns det likheter med maskinerna som sitter i Peugeot 207,är ju en bmw maskin som tyvärr har kamkjedje problem den med. Jobbar nämligen på en bilfirma som servar peugeot så kanske dom verktygen kan användas? |
|
|
Hej, Har du helförsäkring? Har bilen gått <10 000 mil? Om svaren är ja så täcker maskinskadeförsäkringen reparationen. Du får givetvis betala en självrisk. Mvh H |
|
|
Låter mer som ett tändproblem , än att kammen står fel , när den går på alla 4a cyl , går bilen jämt på tomgång ? Jag har nyligen bytt min egen tändspole pga liknande fel . Är det inte nyare Mini och Peugeot , som har samma motor , inte en 1,8 från 01 ? |
|
|
Har nu lyft av ventilkåpan och det som som syns direkt är att kamkjedjan är helt slapp. Spännaren känns ok men kedjan verkar vara åthellskota för lång? Frågan är om någon skena som havererat? Har haft en jäkla tur att inte maskinen slagit i hop iaf. Någon som känner igen detta? |
|
|
Hmm undrar om inte spännaren är oroväckande mjuk ändå? Den är snarlik den vi byter på Peugeoterna och den vi sätter på dom är mkt hårdare. Kanske finns en moddad version till min vagn? |
|
|
Nu har jag rivit kamdrivningen,var kedjeskenan som gått sönder,låg i 3lösa bitar...får delar på måndag så då byter jag kedja,spännare samt alla plast skenor och hoppas den går som en klocka! |
|
| De är en följetång på dom där motorerna! lycka till med hopmonteringen ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.