AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.671

E65 - Problem med Softclose baklucka

Sida 1 av 2
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Fick häromdan problem med automatiska bakluckan på min E65.
Den öppnar som den ska men trycker man på knappen i luckan eller fjärren för att stänga så försöker den istället öppna luckan, dvs trycker den mot ändläget ca 1 sek.

Gissar att nån switch som säger åt den att gå åt andra hållet har hängt sig.

Nån som känner igen det här?
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Hej,

Jag har ungefär lika problem med min hydrualiska baklucka. BMW har efter felsökning beslutat sig för att byta Powermodulen eftersom den ger felkod. Jag har dock andra aningar :-) Nåväl 3900 pengar kostar en ny modul i alla fall.

Är din softclose motor tyst? Min brukar låta lite titt som tätt när luckan ska öppnas och i samband med att softclosemotorn snurrar stannar hydrualikpumpen, vilket i mitt fall innebär att öppning/stängning inte slutförs.

/Thomas
Jo
73
Joakim_79
230i coupé 2018
Låter som en ändlägesgivare som är kass, men det är bara spekulation från min sida.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Läste på nån amerikansk site att om softclose luckan spökar kan det bero på för lite vätska i hydraulsystemet.

Min funkar bra åt bägge hållen men ibland orkar den inte ända upp varför jag i mitt fall lutar åt detta.

Kanske kan ge andra fel oxå så det kanske kan vara värt att kolla den biten först innan man börjar byta dyra moduler.

Hydraulvätska ska rimligtivs vara billigare än vilken modul som helst :-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Fransosen>> Hydrualvätska är säkerligen billigare, men jag håller inte i plånboken i detta ärende ;-)

Här kan ni läsa om lite spännande problem angående automatiska bakluckor
Länk

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
In
355
Inot
745iA -02
nja, det är inte säkert att hydrualvätskan är billigare än vissa av de inblandade delarna.

Köper man på bmw så kostar den mellan 500-800:- beroende på mängd och då pratar vi ca 1-2 dl, finns givetvis billigare på andra ställen.
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
thomash: Tack för länken. De listade exakt mitt problem där:

D) The trunk lid only moves in one direction.
When pressing the button to close the trunk lid, it tries to continue upwards after it has already been opened. In most cases,there will be a fault stored in HKL module.

CAUSE :
The module is defective.

CORRECTION :
61 35 6 980 008 HKL control module

Surt...

Du sa att modulen kostade 3900:-. Kan man installera själv eller måste man låta BMW göra det?
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Jag ska lyssna med min verkstad, vem vet om jag har en beg helt funktionsduglig modul till salu nästa vecka.

Jag återkommer noggrannare när jag vet mer.
/Thomas

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Å fan, kunde inte ii min vildaste fantasi tro att hydraulvätska kunde vara såå dyrt!!!!

Vad är det som gör att det är så? Är det guld i eller diamanter eller vad?

Det är kul med finesser, som oftast kostar extra när bilen är ny och ännu mer när det pajjar efter några år :-/

Niklas

Fransosen
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Thomash: Vad var det för partnr på din gamla resp nya modul?
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

För närvarande inväntar jag delar, men återkommer när det går att svara på den frågan. ;-)
/Thomas

Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Hej,
>>Hamilton. Det var inte modulen som var trasig på min bil utan nåt annat. Nu har jag varit inne på Ivars Bil i Östersund massor av gånger och har ännu inte fått detta uppklarat. Men till poängen med detta. Om du ringer till reservdelar och pratar med Uffe så kommer han att veta vilken modul vi pratar om och kan säkert ge ett intressant svar angående pris.

/Thomas
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Tack för svaret! Säg till när du hittat en lösning på det.
Min bil ska in på service om en månad eller så och då ska jag be dem nolla felkoden från HKL-modulen enl. ett tips från Bimmerfest.
Funkar inte det ska jag testa med en begagnad modul.
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Jag har delvis samma fel på min 740 E38:a. Det hörs att pumpen suger luft, och luckan rör sig ryckigt samt orkar ibland inte ända upp, så systemet behöver säkert fyllas på, men var gör man detta? finns det någon behållare för detta ,eller någon påfyllningsnippel? Antar att hydraulvätskan påminner om bromsvätska, annars skulle den säkert vara snudd på oöppningsbar vid stark kyla.

/Kristian
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
HUr det ser ut på en e38:a vet jag inte men jag har sett bilder på att i e65:orna sitter det en behållare för hydraulvätska bakom panelerna i bakluckan till höger. Jag har samma bekymmer med min, ibland, och jag tror att det är låg vätskenivå och att man ska kunna fixa det själv.

Kanske kanske ser det lika ut på en e38:a.

Tydligen ska denna vätska vara dyyyyr, har hört om 800kr/litern.

Har inget bättre tips tyvärr.

Niklas

Fransosen
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
På E65 är motorn och behållaren en enhet man öppnar den och fyller behållaren med vätska och byter samtidigt några o-ringar. Allt ingår i BMWs svindyra kit.

Här är en bild på enheten: Länk

Vätskebehållaren är den vita:Länk

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tror att Citroëns LHM vätska är helt kompatibel med BMWs föreskrivna vätska, kraven är ju dessutom högre då Citroëns vätska ingår i en säkerhetsfunktion. Jag har använt den som bromsvätska på Chimanos skivbromsar på Mina Cyklar under flera år men utmärkt resultat. LHM vätskan säljs bl.a. på mackar och kostar en bråkdel av den svindyra vätska som Shimano föreskriver som tom är dyrare än BMWs.

Lite att läsa från Wiki:
To overcome these shortcomings of LHS, Citroën developed a new green fluid, LHM (Liquide Hydraulique Minéral). LHM is a mineral oil, quite close to automatic transmission fluid. Mineral oil is not hygroscopic (i.e., it will not absorb water from the air), unlike standard brake fluid, so therefore gas bubbles do not form in the system, as would be the case with standard brake fluid, creating a 'spongy' brake feel. Use of mineral oil has thus spread beyond Citroën, Rolls-Royce, Peugeot, and Mercedes-Benz, to include Jaguar, Audi, and BMW.

LHM, being a mineral oil, absorbs only an infinitesimal proportion of moisture, plus it contains corrosion inhibitors.

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
steaman, du råkar inte veta hur man fyller på vätskan?

Var öppnar man och fyller på helt enkelt? Av bilderna att dömma så kan jag inte hitta nåt direkt lock som man skruvar av. Eller tar man bort hela behållaren och fyller den full?

Du skriver att LHM vätskan säljs på macken. Då borde väl OKQ8 vara bästa tipset, eller? De andra mackarna säjer med korv och kanelbullar :-)

Tack för alla tips, det är detta jag ska ge mig på så snart det är lite mer vår i luften.

Niklas

Fransosen
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
säljer mest ska det så klart vara!

EDIT snälla AP-crew!!!!!!

Niklas

Fransosen
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har gjort den men det var 4-5 år sedan.
Men den här beskrivningen använde jag:

I took out the paneling on the passenger side of the trunk and behind there,
I found the reservoir that holds the hydraulic fluid for this to work correctly.
I proceeded to take off the two nuts that hold it in place, once I was able to do that,
I turned the reservoir upside down so it could be filled. You'll see a lot come back into the plastic cap once you turn it upside down but that's fine, there's still room to add plenty more.

Take a small screwdriver and take off the clamp that holds the clear sump so you can proceed to refill it.
Once off, fill it with the correct fluid to the "max" line on the clear piece.
Put back the clamp and tighten it and make sure that it is tight before flipping it back upside down again in order to mount it.

Once you finger tighten the 2 nuts/bolts that hold it in place, close the trunk fairly quickly without locking it and then lift it back up manually and do that 2 to 3 times. This is the way in which I bled the system and thoroughly flushes the fluid all the way through the hydraulic pump. This is SUPER IMPORTANT before you have the pump try to close the trunk on it's own.

Once that's done, you should be able to open the trunk all the way, push the button and it should work perfectly. If not, continue to open and close the trunk so it bleeds the setup and gets all the air out.

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Tack!

Det verkar inte vara så svårt :-)

Bara (nåja) ta bort slangklämman och sen fylla behållaren till max.

Hade du nåt bra tips på var köpa vätskan?

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.