|
|
|
|---|---|
Colafant |
Hejsan! Såhär nu efter vintern så har jag märkt att temperaturnålen inte går rakt upp, utan stannar ½-1 cm från det läget. Är det termostaten som behövs bytas? Ska jag ha 88 eller 92 graders? Bilen är en 330ci e46 från 01. ber om ursäkt om frågan redan varit uppe, men hittade bara tråd om diesel! MVH |
| Det är väll bara bra att den inte går längre,vilket innebär att den inte är alltför varm | |
|
Ja, det låter det är dags för termostatbyte. Vilket är ett lätt och smidigt jobb på dessa bilar. Val av temperatur behöver du inte fundera på. Det finns bara ett utförande på termostaten till 330, den är på 97 grader. /G |
|
| Dags att byta. Kostar 500-1000kr gjort på verkstad inkl reservdel. | |
|
01:a. M54? Då är motorn kallare än 75C om nålen inte står rakt upp, dvs inte alls bra! Byt! Det är elektrisk termostat. |
|
Colafant |
1000-tack för era snabba svar! MVH |
|
Alltså det här kanske är att gå lite långt men jag blir lite lätt irriterad när jag läser såna urkorkade kommentarer som det du släpper ifrån dig e30320. Har du någon förståelse för hur en bilmotor funkar? Dom flesta som sitter på dessa forum är inte helt hajja på bilar och motorer t.ex. som mig själv. Så vi reggar oss på forum som det här för att få hjälp av personer som kan, och litar ganska mycket på det som sägs. Självklart får man göra lite research på infon man får men man litar ganska mycket på det som sägs. Och då kommer du med en kommentar om att det är bra att en bilmotor inte blir varm och går upp i arbetstempratur. Nu ska jag berätta lite vad som händer i långa loppet av en bil som inte går upp i temp. Motorn går inte upp tempratur vilket leder till ökad bränsleförbrukning och gör att motoroljan inte funkar optimalt. När oljan inte funkar optimalt så smörjer den inte alla delar bra, kortare tag så funkar det men inget man ska köra med. När oljan inte smörjer så får du ökad friktion mellan delarna i motorn vilket om man har otur kan leda till motorras och ja jag har hört om fall som dessa pga dålig termostat. Så var snäll och yttra dig inte o ge råd om saker som du inte förstår men lämna gärna råd och hjälp till med saker du kan. |
|
|
Lite matnyttiga trådar och länkar: Länk Länk Länk Mvh |
|
Colafant |
Bytte min termostat i bilen idag och temperaturen gick tillbaka till normal (dvs nålen rakt upp) Va ute och körde i 5-10 min stannade och kände på den undre slangen som sitter på termostaten, den va fortfarande kall medans den övre var varm. Ska den undre vara kall efter 5-10 mins körning? Tack för era hjälpande svar så att min bil kan rulla igen!, MVH! |
|
ja, utan tvekan är det helt normalt. Om det är kallt ute och du kör normalt (lugnt) kommer kylningen av kylvätskan att vara så kraftig att temperaturen knappt går upp i returslangen (och motorn producerar heller inte så mycket spillvärme). Sen är det termostatens jobb att blanda in lagom mängd kall kylvätska med den varma från motorn. Står du däremot stilla ett bra tag finns ingen kylvind och då kommer returtempen sakta stiga uppåt, för att ganska direkt sjunka som en sten om du gasar upp i 70 och får bra med kylvind. Du kan också tolka det som att kylare, vattenpump och termostat är OK. Blir returen varm (het) även vid fiskörning i kallt väder har man för dåligt flöde, igensatt kylare eller öppen termostat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.