|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Bmw åkare! ¨ Jag har precis skaffat en M5-99 och har en fråga angående motorn. Den har gått 14 400 mil och jag är bara andra ägaren. Men motorn tickar ev. rasslar på tomgång typ lite som kedjor( Kamkejdjan?). Lite smått diesel läte över det. Motorn går annars bra och är fullservad på samma verklstad. Har hört att det kan låta så på dessa bilar men tänkte höra med er förnuftiga folk här ifall ni har liknande erfarenhet eller ifall det håller på att hända något dåligt med min? Tack! Johan | |
|
Kolla detta youtube klipp: Länk Samma ljud fast tystare! Låter Vanos så? |
|
|
Hittar i princip inget klipp på youtube med en M5 som inte låter som min: Länk Och jättemånga skriver det är Normalt Vanos ljud på s62 v8.. Tror inte jag behöver vara orolig men man blir lätt paranoid och skrämd när man vet och hör talas om vad reprationer på dessa motorer kostar.. Å andra sidan så går väl sällan en bmw motor sönder om man sköter dem korrekt? Tack! |
|
| Säg inte det just dom äldre m5orna hade vanos problem. Varför åker du inte in till bmw och låter dom kolla upp det. Kan vara något mindre problem kanske värt en tusenlapp eller två att kolla upp. | |
|
-Båda filmerna låter normalt avseende dieselknattret, dock finns det (vad jag kan höra) på båda filmerna även ett metalliskt ljud som inte låter helt normalt... Här kan du läsa/lyssna om när vi dryftade detta sist: Länk |
|
|
Okay tack tack! Ja ska kolla med Bmw bara för det känns bra. Men vad jag fick fram ifrån andra tråden som även hade youtube klipp så är min motor fullständigt normal, låter till och med något mindre än dem. Men som sagt lika bra att kolla med Bmw själva! Tack! |
|
| Min M5a lät från den vänstra motorhalvan, men efter jag byte en CPS så blev det tyst. | |
|
Vad är en CPS? Mvh. Richard |
|
| CPS=Camshaft Position Sensor= Kamaxelgivare | |
|
Denna S62...vilken magnifik motor! Vilken fantastisk pjäs! Vad beträffar "VANOS" så ska man inte vara så orolig: det som kan skita sig är vanligen antingen o-ringar som torkar ut (billigt och enkelt att byta) eller nån magnetventil som upphör fungera (kostar nån tusenlapp att köpa, och bytes enkelt på egen hand). Rent mekaniskt så havererar sällan VANOS-mekaniken (väldigt sällan faktiskt, dvs nästan aldrig), men åker du till BMW och får diagnosen att det är något fel på VANOS så kan du vara ganska säker på att de är benägna att byta ALLT kring VANOS-funktionen, inklusive den väldigt dyra (men sällan felande) mekaniken. Så var lugn: S62ans rykte om att vara en känslig pjäs är klart överdriven. Byt dock olja ofta, det lönar sig. Och som Stig M säger: CPSerna är benägna att lägga av efter +10kmil, och felande CPSer förändrar lätet och karaktären på motorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.