AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.476

Ny/beggad bil: E39 525tds -98

Fe
6
Femtjugofemman
525tds E39 -98
LR Deff 110 TD5
Tjena på er!
Jag har just skaffat en mysig kärra för frun ;) och har inte satt mig in och undersökt exakt vad den innehåller..
Nu när vi kört några mil med den så undrar jag lite.. den har ju några år på nacken och 28000/mil

Dieselpumpen "skall" varit utbytt för 3000mil sedan.. men det låter som en kompressor som går i bagageutrymmet under golvet.. jag VET att den går /låter när den står på tomgång, har även låtit då bilen ej varit igång (dock med täning)
Har den luft bälgar/fjädring? eller är det dieselpumpen som är på gång??

Den är 'svårstartad'.. eller den tänder inte direkt.. Glöder man som man ska så startar den på 5-10sek, den har alltid startat, men känns inte 'perfekt'!
Känns som att den är något mer svårstartad när motorn är varm..
Ar det 'normalt'?

Annars så känns motorn pigg..
på 70-90vägar 6.3L/100km
på 140vägar 8.5L/100km
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Är inte skatten rätt ruskig på gamla dieslar?
Hej.
Hade en 525 Tds -98 själv för 5år sedan.
Ägde den from 2002-2006 då jag körde ca 12000mil med den.

Då jag köpte den hade den rullat ca 20' och jag åkte till 32' med den då Dieselpumpen gav upp.

De saker som jag bytte ut innan detta var förpumpen från tanken till tryckpumpen.

Även slangar blev utbytta då dessa torkade och sprack med startsvårigheter som följd.

Det Du bör tänka på är att Dina 28' mil sliter på alla saker som bussningar,stag,leder,stötdämpare,lager mm.

Vattenpump,fläktlagring,kondensatorfläkten är saker som förbrukas både med ålder och mil.

Du skriver själv att dieselpumpen nog är utbytt?
Kolla med den som sålde bilen om kvitton finns eller ej?

Detta är synnerligen av vikt då denna kostar runt 15-25000kr att åtgärda,och denna summa är inte kul när bilens värde närapå understiger denna kostnad i sej.

Hoppas Du får mycket glädje av denna bil milen till trots.
Jag upplevde 143hkr motorn som slö under 2200 rpm och resultatet var att stadskörningen blev lite nervpåfrestande minst sagt.

Men på landsväg är den ett fint lok att tugga mil med,och billigt med ;)

Jag åkte på ca 0,65 lit/milen ( sedan modellen ) året runt.

//Niclas
Fe
6
Femtjugofemman
525tds E39 -98
LR Deff 110 TD5
qsacage: Har inte fått någon vägskattsräkning än ;) men jag räknar med det dubbla..

Alex: Jag har bara säljarens 'ord' på att den är utbytt.. så jag får i budistisk anda lita på han och inte oroa mig för det innan det behövs ;)
Sedan ligger väl en beggad/renoverad pump på 6-8tkr? och att låta den lokala smeden i grannladan borde väl inte bli så dyrt? hur HiTeck är själva bytet?

Men som vanligt när man lägger in ett inlägg, så hittar man lite själv ;)
Det verkar som att några/alla(?) har lufftbälgar på flädrarna..
(nu har jag inte tittat om min nu har det.. men det låter som det iaf..)
-är det normalt att när man startar bilen så går kompressorn en stund (ca15sec) och kan starta om efter 10min?
OM jag har det, kan jag manuellt höja bilen tillfälligt?

Jo den kan vara slö på fel varv ;) som du säger, inga problem att ligga och 'rulla' i stan på 800rpm men hästarna släpps först vid 1800-2000 och tappar kraft vid 3000-3500rpm och upplever nästan som ett varvstopp vid 4500rpm

Min egna bil (BMW'n är frugans) är en Defender TD5 som är en Diesel i samma storlek, liite annan mappning och så klart en helt annan motor.. MEN den skramlar betydligt mindre och startar på ett halvt motorvarv.. är det normalt för BMW'dieseln att behöva typ 5sek innan den startar?

Fe
6
Femtjugofemman
525tds E39 -98
LR Deff 110 TD5
förtydligar frågorna ;)

-är det normalt att när man startar bilen så går kompressorn en stund (ca15sec) och kan starta om efter 10min?

-är det normalt för BMW'dieseln att behöva typ 5sek innan den startar?
Verkar som Ditt soppa filter börjar bli tätt?
Gör en rejäl service på bilen och testa om detta hjälper?

När det gäller byte av Dieselpump så är nog det billigaste priset 15000kr som jag fick.
Att byta själv kan medföra ännu högre kostnader än att lämna in direkt på verkstad.

Pumpen måste ställas i en provbänk bara så Du vet.

Att lita på vad en Bilförsäljare säger är lika som att anställa en A-lagare på Systemet ;)
Fe
6
Femtjugofemman
525tds E39 -98
LR Deff 110 TD5
alex84: Jag ska se till att den får nya filter runt om, det brukar inte skada!

Två andra irritationsmoment..

#Krockkudden lyser.. ska kolla om det är mattan i passagerarstolen, är det något annat "vanligt" fel?

#sedan är det yttertempmätaren som har tuppjuck, och visar egna temperaturer.. är det något lättfixat?
Yttertempgivaren sitter under stötfångaren fram ( höger sida/passagerarsidan ).
Den brukar släppa från sitt fäste som är anslutet till innerskärmen,och den brukar hänga ner då synligt från undersidan fram.
Har den släpat i marken eldyl så kan den vara defekt i värsta fall,annars montera fast den innaför stötfångaren bara.

När det gäller Din bil/modell så är de saker jag nämnt tidigare som brukar strula,annars är det slitaget/milen som gör sitt med bussningar,lager,dämpare mm.

Slå gärna i en flaska smörja mellan tankarna ( Finns Diesel tillsatser på de flesta mackarna ).
//Niclas

Fe
6
Femtjugofemman
525tds E39 -98
LR Deff 110 TD5
Supertack för supporten!!
Är det typ spp spridar cleaner som den vill ha eller en skvätt riktigt smörj typ "2takts olja"

Förresten.. Jag hade ju skrivit detta..
##Jo den kan vara slö på fel varv ;) som du säger, inga problem att ligga och 'rulla' i stan på 800rpm men hästarna släpps först vid 1800-2000 och tappar kraft vid 3000-3500rpm och upplever nästan som ett varvstopp vid 4500rpm
##

Men 'varvstoppskännslan är vid 3500Rpm inte 4500Rpm
Som sagt var, gott drag från 2000 upp till 3500 sedan är det inte många hästar upp till rött..
Skare va på detta sättet?

Jag är annars nöjd med hästarna men saknar liite varvregister..men jag förstår att den inte kan mätas med min gamla 535'a ;)
Det Du skall slå i tanken är typ STP Injection Cleaner fast den för Diesel såklart.
Den smörjer upp lite i systemet för den sk miljödieseln har dålig smörjande funktion numera.

Ingen garanti för att saker håller längre,men de lastbilsåkare jag pratat med hävdar bestämt att detta förlänger livslängden på matarpumpar och dessutom påverkar bränsleåtgången ( för lastbilar då ).

Att Din bil tappar orken vid högre varv ( 3500 rpm ) tyder på antingen att luft sugs in via någon bränsleslang eller att filtret ät tätt/igensatt eller så är förpumpen lite dålig.

Förpumpen sitter i tanken och matar fram bränslet till tryckpumpen/huvudpumpen som sitter på motorn.

Förpumpen blir och läcka/spricker med tiden och då sug luft in i systemet efter ett tag och matningen blir sämre fram till huvudpumpen.

När förpumpen till slut lämnar in för gott så stannar naturligtvis bilen/motorn,men som sagt symptomen för att den börjar bli sleten är ovan skrivna saker.

*Börja att byta ut bränsle filtret mm för att se om orken återvänder?

Om dessa symptomer nedan finns så beror det på bränsle tillförseln från tanken till matarpumpen/huvudpumpen.

*Kolla slangarna runt/mellan spridarna om dessa fuktar något?
*Luktar det rejält med Diesel under huven när bilen gott varm?
*Är bilen svårstartad kall eller när den stått med motorn avslagen i typ 1tim?

Då är det troligen bränsleslangarna som spökar.
Är slangarna bytta och problemet kvarstår,ja då är det troligen förpumpen som börjar bli dålig.

Ovan nämda saker är under förutsättningen att bränslefiltret är nytt och inte kan påverkar frammatningen till tryckpumpen/huvudpumpen.

Vid 4500 rpm och uppåt så är den motor som Du har i bilen ( 143hkr ) inte så pigg på att varvas mer,men från 2000 rpm och till 4000 rmp så skall den villigt vara med på noterna.

En ny förpump kostar ca 2000kr och Du byter den ganska lätt.
Den sitter under baksätet på passagerar sidan ( i tanken ).

Under sätet finns ett lock som tas bort och då ser Du tanken samt den ring som skall knackas lös.

Under den finns förpumpen samt tankarmaturen,dvs den som styr bränslenålen på instrumentet.

Slangarna som skall bytas mellan spridarna kostar ca 150kr för 1m.
Köp inga plastslangar som till vanlig bensinmotor,utan det skall vara slang avsedd för dieselbränsle.
Fe
6
Femtjugofemman
525tds E39 -98
LR Deff 110 TD5
klockrent!
Den fick nu lite smörj, så får vi se om den gillar det ;)

Ska beställa ett sett med soppa- luft- oljefilter.. Vart handlar man saker billigt till dessa?
england/tyskland? Det borde ju finnas sådana färdiga cervicekitt??

#Bilen luktar inge diesel, värken varm eller kall..
#Den är nog faktiskt något mer svårstartad varm än kall, men den har dock alltid startat..
-startmotortider.. ca3sec kall och ca3-6sec varm
Om man vänder på det, så är den aldrig snabb/lätt startad.

Min Deffe hade stått nu i två veckor och den startade efter glödning på ca2motorvarv (det är onormalt mycket, men OK)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.