AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.202

Byte av styrvinkelsensor E46

Sida 1 av 2
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Ska byta styrvinkelsensor på min E46:a. Har fått prisuppgift på ca 6000:-. Känns riktigt surt. Är det en sådan stor "operation"? Någon som har erfarenhet av liknande byte?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag antar det är nr 3 på bilden: Länk
Den kostar 1080:- på BMW, skulle resten vara monteringskostnad?

Den byts ganska snabbt, ratt (inkl airbag) och rattstångspanelr måste bort.
Troligen måste givaren kalibreras via diagnos efter bytet, men det bör inte ta lång tid heller.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Lite osäker om det är just den sensorn. Fick en prisuppgift på 1800:- för sensorn. Men det är ju möjligt att verkstaden saltar notan där.. Får ringa Bmw själv och fråga på priset.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Att kalibrera styrvinkelsensorn tog 50 min på BMW.
Varför denna långa tid begriper jag inte då mekanikern mest gick och lät tiden gå och han visste ju vad han skulle göra. Jag var med nämligen.
Förmodligen så står det i deras "manual" tidsåtgång 45-50 min.
Kostade 1000 kr + moms.

Det är nog #16 Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Stämmer att det är #16 och den kostar 2265:- enligt mina uppgifter.
Eftersom rattstången går genom den blir bytet besvärligare...

Eventuellt måste mätutrustning för hjulinställning användas i samband med kalibreringen, vilket också tar tid.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Nej ingen hjulinställning.

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Tackar för all input! Jag ringde nyss Bmw och den kostade 2300:- netto till kund. Då låter verkstadens pris på 1800:- rimligt. Rattstången måste demonteras så det ska vara lite kludd, vilket gör att jag nog bara får bita i det sura och lämna in skiten. Inga roliga pengar att lägga på en sådan sak.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Jag gav inte upp innan utan ringde runt till andra verkstäder. Fick in den på rigo-bil i Halmstad. Han gjorde en kalibrering av sensorn och problemet var löst. Totalkostnad 488:-. Snacka om skillnad..
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej hopp. Tar upp en gammal tråd.

Var det endast kalibrering som behövdes? kan man kalibrera själv med typ carsoft eller liknande?

/ Richard :-)
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Trådlyft!

Felsökare idag och försökte kalibrera, men fick upp intern fel styrvinkelgivare.
Är det nr 16?? Eller är det nr3? Någon som kan bekräfta:) skillnad på givare/sensor?

Kristoffer

96% enligt läkarn...
Det är #16, skillnaden antar jag är att 16 ÄR en styrvinkelsensor :)
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Det som gör mig osäker är att programmet sa styrvinkelgivare när vi felsökare och här benämns det styrvinkel sensor:)

Får åka till BMW imorgon och se vad dem skall ha för den rackarn. Dessa bilar..

Hur är den att byta? Tid? Pilligt? Att tänka på?

96% enligt läkarn...
Det är samma sak, styrvinkelgivare och styrvinkelsensor.

Det är lite meck att byta, rattstången måste demonteras. Det är några år sedan jag gjorde det men jag har för mig det tog runt två timmar, då hade jag bilen på en lyft så jag fick bekväm arbetshöjd.

Den nya sensorn måste programmeras med bilens vin och därefter kalibreras. Har du möjlighet att programmera den själv så är nog den smidigaste metoden att läsa ut all info ur den gamla sensorn och spara denna INNAN den demonteras. Därefter kopiera detta till den nya när den har monterats. Därefter ska den kalibreras.

Jag lyckades inte kalibrera min själv utan var tvungen att lämna in den.
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Det vart som fan. Måste man ta den under ifrån (under bilen)??
Har beställt del nr 16 på BMW hoppas att det är den då. Verkar vara hemskt komplicerat:(

96% enligt läkarn...
Jag köpte min sensor från Tyskland, jag tror det var här Länk
Betydligt billigare än i Sverige
Nej den tas inte underifrån men rattstången måste tas bort och den lossas underifrån, sedan ska du ju krypa in under instrumentpanelen och det är lite lättare om bilen är i lämplig höjd.
Jag tog en massa foton när jag bytte min men dessa har tyvärr försvunnit :(

Men här finns det två filmer som visar hur det går till, önskar att dessa funnits när jag bytte men det gick ju bra ändå :)
Länk
Länk
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Tack så mycket, fantastiskt snällt! Om jag byter den själv. Kan BMW eller annan verkstad göra resten? Tänker info lagring osv?

96% enligt läkarn...
Ja BMW kan definitivt göra det och även andra verkstäder som har utrustning för att programmera BMW-bilar. BMW-auktoriserade verkstäder brukar vara lite (ibland mycket) dyrare än mindre fristående verkstad.
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Okej tack så jättemycket! Nästa fråga vart bor du och vad skall du ha?;-)

Återigen, fantastiskt tack för hjälpen!

96% enligt läkarn...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.