AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.216

E30 318is misständer vid snabba gaspådrag och över 4000rpm.

Visa användare
3
328 cab
328 cab -95
318is -90
Hej!
Har precis skaffat mig en E30 318is -90 men den går inte som den ska.
På tomgång går den bra och även om man kör och gasar väldigt försiktigt så går den bra. Från ca 2500rpm går den bra även på fullgas men när den kommer till ca 4300rpm börjar den misstända oavsett vilket läge man har på gasen. Kör man på låga varv och trampar gasen i botten så börjar den också misstända.
Tändstift, tändkablar och bränslepump o filter var precis byttnär jag köpte den.
Har tagit bort spridarna och kört i ultraljudstvätt, men det såg rent ut i både fuelrailen och spridarna så jag tror inte problemet sitter där (har inte provkört efteråt).

Finns det någon som har tips på vad det kan vara för fel så vore jag tacksam.

//Jonny
Tändspole ( Går den bättre när den är kall ) , prova köpa en beg på skroten för test , kolla slangar som går till motorn , och vissa bilar hadde problem med gasspjäll kontakten På bilden ser du den nyare modellen som BMW åtgärdade Länk
be
83
berraz328
328im - 96
hade precis samma fel som du och bytte det mesta, men kollade när det va mörkt med en vän under huven och började varva lite olika osv med alla lampor av.
såg då ett ljus från ena t-kabeln som visst va fel på samt en spricka i mitt fördelarlock ( som man ej kunde se med ögat ) .
Så testa fördelar locket och kolla i mörker efter ljussken från nå t-kablar som kanske ligger och jordar.

hade bytt 3givare, 2lmm, 1 tempgivare, alla stift osv innan jag gjorde detta. synd bara man inte kollar det enkla först =)
Visa användare
3
328 cab
328 cab -95
318is -90
Tack för tipsen, ska kolla efter överslag vid någon tändspole eller kabel. Men kablarna är nya så dom borde det inte vara o fördelarlock finns det inget(4 separata spolar). Ska även kolla sprutbilden på spridarna innan jag sätter tillbaka dom, samt kolla bränsletrycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.