AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.156

Varför är skrotarna så dyra?

Sida 1 av 2
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
En sak som fått mig att reagera sista tiden är hur pass dyra bildemonteringarna är på sista tiden.

Begagnade pendelstag = 150:- (Kostar samma nya)
Länkarmar fram till e36 800:- (kostar 500 nya)
Lösa spindelleder för 300:-st. Också det dyrare än nytt.
Styrväxlar med 21k mil för 2000:- när man får en renoverad utbytesväxel för 3k.. Vad är det? Och på samma maner fortsätter det.
Självplockskrotarna är väl generellt billigare, men att köpa delar från stora skrotar via t.ex bildelsbasen är knappast ett klipp.

Har dom fått storhetsvansinne eller vad är fel? Är det fler som upplever detta?
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Har faktiskt reagerat på detsamma.
Bytte rattaxelknut på en v70, beg skulle kosta 300+frakt139.-
nydel på volvo 523.- inget svårt val.
Dom får nog snart tänka om.
Kanske är som mediamarkt, tjatar man länge nog om att det är billigt så tror folk att det är det.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Storhetsvansinne tror jag inte dom har, men det stora fina datasystem
som dom har införskaffat kostar en massa pengar. Och dom pengarna
måste fram på något vis, så då höjer man priserna på delarna.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Att ha folk som skruvar isär bilen är nog inte heller gratis. Om dom bara skrotar bilen hel tar det ju fem minuter innan bilen är en kub. Men att skruva ner bilen i dess beståndsdelar, märka upp delarna, paktera dom och sen lägga ut infon i den fina databasen tar ju tid som är pengar som måste tjänas in.

Sen utgår dom kanske i viss mån från att folk tar för givet att skroten är billigare än nytt, att folk kanske inte ens tänker på att kolla hos märkesverkstaden.

Själv gjorde jag dock ett klipp, i mina ögon.

En autoavbländande M3-spegel för under 1000 spänn inkl frakt, att jämföra med närmare 5000 hos BMW. Den var helt i skick som en ny :-) Så visst kan man spara pengar.

Niklas

Fransosen
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Absolut går det att spara pengar genom att handla på skroten, men man ska passa sig lite. Jag tycket att mina exempel ovan talar sitt tydliga språk. Nästan skamligt att ta 800 spänn för en begagnad länkarm från -94! Däremot får man en växellåda för 3k och det känns ju lite märkligt i paritet.

Jag tror det ligger en hel del i det ni säger angående att man säljer på sitt gamla inarbetade rykte. Har svårt och tänka mig att bilskrotarna skulle ha så höga kostnader att det motiverar deras märkliga och irrationella prissättning.
Skrotarna ligger ofta helt fel i sin prissättning, jag har varit med om att dom vill ha betalt både i nivå med priset på ny del och till och med över vad en ny del skulle ha kostat. Dom har helt enkelt för dålig koll på vad dom håller på med.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Man ser ju också spridningen i prissättningen på samma del mellan olika skrotar, generallt så ska väl en begagnad del kosta 50-60% av vad ny del kostar har väl varit normalprissättning genom tiderna.
Är man inte nöjd med prissättningen får man väl påtala detta och visa vad en ny del kostar och fråga hur tänker du nu typ :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Fraktpriserna dom har ibland är helt horribla också

Skulle köpa en instruktionsbok på en skrot och dom skulle ha 150 kr i frakt !!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
O vad jag saknar tiden när man kunde gå på "prärien" o fynda famnen full med delar,och när man frågade va detta kostar så kom det oftast,tycker du tjugo är för dyrt;)

Nu var ju detta på 80talet o pengen lite mer värd men idag har det spårat ur totalt.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Just på fraktpriserna av smågrejer tycker jag det stupar, Ofta ligger nog priserna runt 50% av nypriset annars.
Bildelsbasen är inget annat än en kartellbildning av anslutna bildemonteringar i landet.
Förr fanns det lika många om inte flera skrotar att ta delar ifrån,och priserna vad minst sagt humana då.

Men sedan kom detta med internet och bildelsbasen skapades.
Syftet var att priserna skulle vara lika ( höga ) oavsett vart man vände sej,och vet Ni vad??
Dom lyckades !!
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Verkar ju inte bara va som har denna uppfattning i frågan.

Murpz: Jag tycker inte man kan säga att priserna ofta ligger på 50% av nypriset. Se bara på mina exempel ovan.
Det är nog egentligen bara på riktigt stora och dyra delar så som motorer, växellådor mm som det lönar sig att handla från skrotarna.

Ytterligare exempel: 17 år gammal dörr som gått 16000 mil för upp emot 2500:- är helt för dyrt. Dessutom kommer denna dörr att vara mycket dyrare att lackera om än en ny där grundlacken redan ligger.

I vilket fall är detta en tråkig/dålig utveckling. För bilskrotarna är ur miljösynpunkt väldigt bra. Återanvändning är ju bättre än nyproduktion.
Man kanske skulle köpa några gamla e34 e39 och plocka delar ifrån och kränga borde ju finnas en marknad.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
kollade på spridare. köpte 2 av 6. 250kr st. kollade efter beställningen då var de höjda till 375kr st...

har kollat på grenrör. 4 700 kr för 1 DEL! iofs va de m3 rör. men de är 15 år gamla..

vissa priser verkar ju styras helt okontrollerat i form av tillgången. vissa delar ligger kvar år efter år. värt...

BMW ownz
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
delorian:
Sedan kan du göra en TV-serie á la "Die Ludolfs" av det. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
In
355
Inot
745iA -02
Skrotarna kollar ju vad tillverkaren tar för reservdelarna och sedan så lägger de sig snäppet under.

Skrotarnas största kunder är väl försäkringsbolagen och tvärt om.
Har du en skada på din bil så är det inget som borgar för att du får en fabriksny del, oftast så kollar verkstaden med skroten först.

så länge efterfrågan är hög så kan skrotarna hålla sina fantasipriser.
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Skrotarna har blivit för giriga och saknar mycket delar.

Tacka vet jag som esadh skrev, Die Ludolfs. Det är så det ska se ut!
Die Ludofs har jag missat...

Länk

Tack för tipset!:-)

mvh/ Anders
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ha ha!! Den fördomsfulla sinnesbilden av urtysken får vatten på sin kvarn :)
45 euro för en tank lät ju rimligt.
Det känns lite märkligt att skrotaran är gammalmodiga nog att jämföra priser mot nya originaldelar. Kanske borde man jämföra lite mer mot eftermarknadsprylar? Valet känns ju enkelt om en gammal skrotad originaldel kostar samma som en ny eftermarknadslänkarm från renommerad leverantör..

Nytt (kanske jag börjar bli tjatig) exempel: Länkarma bak e36. upp emot 3000:- Finns dessutom 28! sidor med länkarmar till e36 på bildelsbasen. Verkar ju inte direkt gå som smör i småland...
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Köpte en 3,5-literssexa från -87 för 1500:-

Utplockad och ställd på släpkärra. Hyra av släpkärra = 200, lite bensin till skroten = "ny" motor för under två papp.

Går fint bortsett från att kylaren (som köptes senare) strular. :) Känns överkomligt. Tror det beror lite på vilken skrot man går till...
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Det är ett absolut bra pris. Så ska det funka. Men precis som jag säger så är det ofta på de större delarna det pengar att tjäna. Jag bara gissar att alla länkarmar på de 28 sidorna på bildelsbasen aldrig kommer bli sålda...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.