AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.387

325dA - Långmilare ett bra köp?

Verdi
Letar kombi lite halvhjärtat och såg den här.
Länk

Den verkar ha ett ok pris, men hur dumt är det att köpa en bil som gått över 16000 mil på 3 år? Jag gissar att det är många lands- och motorvägsmil iaf. Den borde ha servats bra också.

Byte av partikelfilter kommer väl rätt snart också skulle jag tro.

Är det dumsnålt jämfört med att köpa en LCI dieslkombi för runt 300' som gått < 4000 mil?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har uppfattat det som att du kör ganska mycket och då kommer den ju snabbt komma upp i höga siffror. Tror många kommer skruva på sig dagen du ska sälja.

Hade du bara kört 1000 mil per år blir det ju en annan sak. Efter några år är då miltalet mer normalt i förhållande till åldern.

Jag tycker dessutom att LCI är ett stort plus. Men den verkade ju vara vettigt utrustad!
Verdi
Jo, alltså... Ca 7000 mil på 2 år borde väl märkas mer i prisminskning på en som bara gått 2000 mil än en som redan gått 16000?

Min tanke är väl att den redan har gått så långt att ytterligare mil inte får samma hävstång mot priset som det får på en nyare bil. Om ni förstår vad jag menar...

Du har dock rätt i att LCI är ett väldigt stort plus.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tänkte mer på att efter dryga året är den över 20 000 mil. Det är just när den går över det strecket som jag tror många direkt räknar bort den.
Åk och titta, men auto + 3L blir det snålt? Är det säkert en E91 LCI, kom dom inte 2009?
Verdi
Nej, det är ingen LCI. Hade det varit det så hade jag tagit den. :)

Nej det är klart att det finns snålare bilar. Den drar 0,65 blandat. En 320dAT drar 0,56. Det är 0,09 * 14 = 1,26:-/mil.

Det kan jag stå ut med. :) Men jag kan såklart även tänka mig en välutrustad 320dAT... Helst vill jag ha en 330dAT LCI som drar 0,63... Men de är lite dyra än så länge.

Vill dock absolut ha automat nästa gång.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Verdi
Tror jag aldrig stött på en person som räknar ören och centilitrar, lika flitigt som du. Många bäckar små.... och om 2 år kanske du sparar ihop till en extra lunch. Kamprad måste vara din idol, va? *haha*
Verdi
Har faktiskt börjat med matlåda. Tjänar lätt 1500:-/månaden på det. Motsvarar en löneökning på över 3000:-/månaden brutto. :=) Då får jag hälsosammare och godare mat på köpet.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Men vad f..n verdi. Köper du gårdagens bröd också?
Eller kanske bakar du själv ;)

Verdi
Äter väldigt lite bröd, ironiskt nog... :=)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Äter väldigt lite bröd, ironiskt nog... :=) "

Att inte äta så mycket är en underskattad besparingsmetod. Bra för figuren dessutom ;-)

Då kan man kosta på sig att börja röka eller nåt istället...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om du dessutom tvättar bilen med hinken och skrapan på luft/vatten stationerna, sparat du ytterliggare några 10:-/vecka.

st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
En toarulle dubbelkräpp blir dubbelt så lång om man splittar den.
Det är mitt spartips ;)

Terry N
Matlåda har man nästan alltid kört, förutom kanske 2-3 dagar månad, när man är i stan och äter. (jobbar utanför stan så obligatorisk jobblunch är inte ens aktuellt varje dag) Det sparar jag ca 1700 månad på, i stockholm. 1700 senaste 10 åren (på nuv jobb) blir, 1700x12x10=204000.....inte att förakta,
Dagens spartips från mig är att inte byta bil. Det är svårt att hitta en mycket vettigare kombo än 320d efficient dynamics om man prioriterar ekonomi, körglädje, flexibilitet och lite vardagslyx.

Låt gå för att du får växla manuellt men du har väl körkort för manuell bil, du är väl ingen amerikan heller?? :-)

Som bonus spar du 1dL/mil och får billigare skatt...
Terry N
Håller med kristoffer, 320d är en bra combo, ger en fin guldkant med m-sport, ska leta upp en sån när tvillingarna inte behöver vagnen längre...några år dit antagligen

Åker själv E-klass kombi bensin just nu, ingen sparbössa, ingen körglädje, bara tyst och fint och bra bagage + alla taxigliringar från nära och kära....

ursäkta OT.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.