AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.381

Knakande i E91 -06

Tillhör själv gruppen av förare som helt enkelt inte står ut med rassel, knarr och knirr i kupén. Problemet:

Min 325 Touring -06 har ett otroligt störande ljud som bäst beskrivs som enskilda, ganska högljudda "knäpp". Som alltid med den här typen av ljud är de svåra att lokalisera. Jag inbillar mig att knäppen "går runt" i kupén men alltid kommer från någon av:
- a-stolparna
- b-stolparna
- ibland kanske ännu längre bak (c-stolparna?)

Ljudet verkar uppstå när chassit utsätts för vridning, som vid vägbulor, potthål och inte minst kurvor. När jag t.ex. kör in i en lagom snäv rondell knäpper det till en eller två gånger, och på väg ut ur rondellen knäpper det till igen.

Intressant är också att det _aldrig_ knäpper när kupén är kall (som nu om morgonen med utetemp under nollan). När värmen börjar komma efter 5-10 minuter startar däremot knäppandet vid kurvor och hål.

Jag misstänkte dörrlisterna och har tvättat dessa med silikonrengöring och därefter lagt på BMW:s "antiknarr deluxe" Carbaflo. Gjorde saken inte ett dugg bättre eller sämre.

Någon som känner igen detta och kanske har tips på åtgärd?
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Har fått "bukt" med samma problem på min genom att lägga små gummi plattor runt alla dörrsidor (mellan plåten och skinn/plasten).

Hade sedan ett irriterande ljud som till slut lokaliserades till insynsskyddet till bagaget.
Detta avhjälpdes med en liten bit filt på var sida där den ligger an.

Inte värst premium men har åtgärdats på senare facelift.

Lycka till

Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Det kan vara så att det i listernas infästning i plåten. Då hjälper ju inte listsmörjor på utsidan av listen. Råkade ut för det på E61 efter vindrutebyte. Det är nu åtgärdat med tectyl edyl i listen. Tror mig ha hört att iallafall E60 / E61 har samma tendens i dörrlisterna även om det inte ofta gör sig hört i min bil. Sådan knarr är ofta kopplat till temperatur och luftfuktighet.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Hade själv samma problem och lokaliserade B-stolpen som du påpekade där bältet är. Gjorde desvärre inget åt saken för jag sålde ändå bilen.

"Riktiga män kör diesel"
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag hade en lös vajer inne i dörren till fönsterhissen i min X3:a. Den lät bara då och då, halvofta vid start pga att jag har en diesel men ibland när man körde över brunnslock. Körde också carbaflo innan pga allt jag läst om listerna men det var 300 spänn i sjön. Iofs såg listerna ut som nya efteråt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.