AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.128

startar inte efter kamrem och topppackningsbyte

Ti
26
Timmeh
e30 318
Tja har nu hållt på med bilen hur länge som helst.

Bilen får bensin och gnista men startar inte iallafall? När vi tog bort kamremmen så märkte vi inte upp någonting och det finns inga andra markeringar hur det ska stå. kan ja ha ställt allt fel nu och det är därför det inte startar? Hur ska jag göra nu? :D
Ti
26
Timmeh
e30 318
kanske ska säga att det är en e30 318 , m40 motorn :)
Visa användare
50
Ferr
X1 25e -21
320i -99
Jag vet tyvärr inte vrf den inte startar men tänk på nästa gång du ska byta kamremmen ifall det inte finns markeringar kan du alltid markera sjv innan du tar bort den med T.ex Röd nagellack så du vet hur den nya remmen ska sitta exakt :)

BMW POWER
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Hade du fått den fel så borde väl dina ventiler rykt vid det här laget?

Vet du att du får soppa i cylindern eller har du bara särat på en slang någonstans?

För har man gnista och soppa så smäller det tillslut

Live long and prosper
//Zwamp
M@
39
M@verick
320i Cab -89 -E30
det jag hade gjort om du inte har gjort det innan så ta ut tändstiftet på första cylindern och lys med en ficklampa och se när du har kolven i högsta läget. sedan kollat på kamaxeln genom att ta bort ventilkåpan. rör sig kolven rätt i förhållande till ventilerna så är det rätt.

Hoppas du förstå vad jag menar.

M@v
Ti
26
Timmeh
e30 318
Tja igen , jo har tagit bort tändstift och det är blött, men när ja montera remmen så kolla ja ner samt stoppa in en ståltråd och det ska stämma. grejen är att precis efter bytet gick han igång men han dog när man släppte gasen. då var det en soppa slang som satt löst och nu är den dit men han startar inte alls. alla säger att kammen måste stå fel men är det verkligen så?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
sitter tändkablarna rätt?

BMW ownz
Ti
26
Timmeh
e30 318
ja det gör dom, fattar inte va det är, trött på det nu.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Märkningar finns,gör om gör rätt,

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En kamaxel roterar ett varv medan vevaxeln roterar två. Av egen erfarenhet när det gäller generalfel vid montage så har du förmodligen tändningen vid överlapp utblås/insug på ventilerna. Ta av remmen och dra runt veven exakt ett varv och sätt dit remmen igen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Glöm mitt förra inlägg. Fördelaren sitter på kammen på M40. jag går och lägger mig igen....;)
Ti
26
Timmeh
e30 318
Tja nu e det så att ja inte har en aning hur det ska sitta, kamremmen är borttagen, hur går ja tillväga? snälla hjälp.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Detta kanske kan hjälpa Länk
Ti
26
Timmeh
e30 318
var ska man sätta borren någonstan, in i svänghjulet men hittar de inte, ingen som har bild eller något?
Hej

Jag har gjort samma jobb som du gör nu efter ett kamremshaveri.
det finns märkningar på motorblocket. Finns en liten pil kan dock vara svår att upp täcka men den sitter nere vid vevaxeldrevet som även den ahr en liten mäskning på en av kuggarna. Det är jätte viktigt att du ställer in den rätt med kamaxeldrevet så inte kolvarna får kontakt med ventilerna annars har du ventilsallad igen och i värsta fall går ventilstyrningen söner.

Ställ in kamen genom att vrida på kamdrevet så att dom 2 första kamarna pekar upp åt dvs inte har kontakt med vipparmen. Sedan dra fram vevaxeln så att kolvara står i övredödläge dvs kolv 1 och 4 tror jag det är står i topp. När du nu monterar vevaxel drevet så ska märkningen stämma. kolla detta innan kamremen sätts på. sedan spänn kamremen med spänn rullen dra runt vevaxeln 2 varv och kontrolera att märkningaran kommer på samma plats som när du starta då funkar det som det ska och du kan vara lugn gällande att kolvar krockar med ventilder.

Jag vet att det kanske är lite luddigt men hoppas det hjälpte nått något mer du vill veta fråga gärna så ska jag försöka svara på dina frågor

lycka till
Ci
7
Cigge83
330 kombi -01
jag håller på med samma sak nu. va gäller hålet till vevaxeln så sitter det under startmotorn och oftast om man inte gör som jag gjorde så ska det sitta en gummi propp i de hålet så om du hittar den så håll i den ordentligt och sprätta inte iväg den... sitter nog ca 15-20 cm nedanför startmotorn.
Ti
26
Timmeh
e30 318
Är det någon som vet exakt hur kamaxeln ska stå? har fortfarande inte hittat rätt :(
Ci
7
Cigge83
330 kombi -01
du behöver ett special verktyg för att få det exagt. om du har tur så kan du kolla om du kan låna ett på en bmw verkstad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.