|
|
|
|---|---|
|
tjena har fått hela bilen omlackad efter att ungar kastade ut väldigt,väldigt! mycket sten framför bilen när jag åkte under en bro och undrar nu hur länge man ska vänta innan man kan lämna in bilen till typ Mr cap för lackbehandling så den håller sig fin? om lacken ska "mogna" ett par månader innan? tänkte nämnligen lämna iväg bilen till våren. Mvh Jonis | |
|
Ska du bara vaxa kan du göra det direkt. Ska du försegla så bör du vänta ett par månader. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| okej ja för jag hade tänkt göra en lackföregling på bilen. då borde det ju bli bra o vänta till våren då :) | |
|
Japp, låter som ett vettigt upplägg. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Gjorde personligen en 3 stegspolering o Ditec lackkonservering 2 dagar efter hellackering (Cosmosschwarz met.) på min fd 328.. Hade den länge efter det o absolut inga problem. | |
|
Det sägs att lösningsmedlen i lacken inte kan dunsta och således lacken inte härda ordentligt om man lägger på en försegling för tidigt. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Stämmer bra. 2 veckor ska man avvakta att ens tvätta bilen. Men att vänta någon månad innan lackförsegling är en bra ide. Märk väl att det är stor skillnad på en nylackad bil och en nybil, som transporterats och stått i hamnen i månader innan den når kund... |
|
|
Absolut så rekommenderas det att vänta ca 1 månad men dom lackerare vi är i kontakt med säger att det e klart "hysteri" när man hör vissa snackar om att bilens lack måste "dunsta" i upp till ett år e klart överdrivet.. Bilar både tvättas o poleras direkt efter lack hos lackeraren om det krävs innan leverans till kund.. Så e tiden en faktor för kunden säger jag inte emot. Har sett hundratals o åter hundratals bilar som både blivit tvättade, polerade o lackförseglade osv direkt efter lack respektive väntat 1-2 månader efter lackering - ingen som helst skillnad o aldrig råkat ut för nån defekt vad gäller lackeringen eller hållbarheten på försegling. Min egen bil gjorde jag som ett rent test o absolut inga problem där heller varken direkt eller flera år efter utförd polering o konservering. Sen är det upp till var o en att göra som dom vill! Har man "tid/möjlighet" att låta bilens lack vänta på en konservering efter en lackering så gör d - gör ju ingen skada iaf :) |
|
|
Nu är detta absolut inte mitt kompetensområde men lekmannafunderingar kan man ju ha. På "gamla goda tiden" när det var enkompontslcker skulle man vänta med vaxning och lackskydd. Fullt förståerligt eftersom lacken härdade från ytan och innåt och det tog tid. Framförallt om man inte hade värme. Men idag när alla lacker är tvåkomponentslacker som genomhärdar med härdare har jag svårt att se varför man inte kan göra en behandling efter några dagar. **BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.