AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.649

"Trötta" bälten

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Som vanligt i gamla bilar känns det som men hur grejar man trötta bältesrullar? Kan man spänna eller på något sätt fixa till så bältena rullar tillbaka utan hjälp?
Eller köper man nya?

Hur gör ni som har samma problem?
2s
255
2sexy4u
640iA -11
Lever med problemet ;)
Att tvätta bältena brukar hjälpa. BMW har ju valt ganska svaga fjädrar från början, så när bältena blir lite styvare av smuts så blir de för svaga helt enkelt.

Mitt förarbälte rullade in lite irriterande långsamt. Efter tvätt av bältet så funkar det i alla fall lika bra som de andra bältena. Inte någon stark fjäder, men det går i alla fall in snabbt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Trötta bälten leder ofelbart till följdfel, stora hack i dörrklädseln när någon försökt stänga dörren och bältet kommit i kläm.

Adelson : Har detta problem på min E34-89, tvättade du bältena på något speciellt sätt eller bara vanligt milt tvål+vatten?
Jag har för mig att jag använde varmt vatten med lite diskmedel. Jag gjorde som så att jag tog ur bältet ur bilen, och lät det ligga i varmt vatten med diskmedel i diskhon. Sen rullade jag det mellan händerna innan jag sköljde med rent vatten och lät det torka.

Det borde ju gå att göra med bältet i bilen också. Jag tog ur det mest för att jag ville kolla om man kunde göra något åt fjädern i rullen.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Silikon-spray vid inloppet är annars en beprövad snabbare metod.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Som Spacco säger funkar silikon spray utmärkt och det är ett snabbt fix.

Jag sprayade hela bältet. Dra ut det helt och spraya på bägge sidor, låt torka, släpp in, klart.

Jag fick fason på mina trötta i caben för 4 år sen och dom funkar fortfarande galant :-)

Niklas

Fransosen
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Bra tipps. Silikon-spray ska jag köra på. Har kvar sen jag körde dörrlisterna innan vintern.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Är det helt säkert att spraya silikonsprej på bälten?
Är ni säkra på att sprejen inte påverkar bältet i materialet så det blir försvagat?
En säkerhetsgrej som bältet hade jag inte tvättat med starkare kemikalier än vatten och ev svagt svagt tvål och sedan sköljt NOGA.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Tror inte att silikonsprayet är frätande eller på annat sätt påverkar materialet det påförs. Inget jag dock med 100% säkerhet vet.

Då jag gjorde detta för 4 eller kanske tom 5 år sedan och inte märkt nåt mysko med mina bältet har jag svårt att tro att det skulle vara minsta lilla fara på taket.

Jag vill mena att du utan risk eller oro kan köra med denna fix :-)

Niklas

Fransosen
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Det blir inte fett som smetar av sig på kläder och klädsel av silikonet då?

Länk

Sånt silikon har jag hemma som jag använde på dörrlisterna.

Har även hört att man kan putsa upp grådaskiga plastdetaljer med sånt silikon.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Silikonsprayet torkar in väldigt fort och lämnar inte efter sig något som kan kladda eller färga av sig.

Just den du länkar till har jag använt och det har inte varit några som helst negativa effekter. Bara dom positiva som det var tanken att uppnå :-)

Men att använda det på bilens plastdetaljer eller annan inredning skulle i alla fall jag avråda från. Det finns en massa andra bättre medel som är avpassade för just det syftet att använda.

Resultatet kanske blir bra men om det är bra i längden vet jag nu inte. För det syftet använder jag mig av Meguiars gucka som jag tror heter MD40 (har lite dåligt minne så här på jobbet).

Niklas

Fransosen
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Har precis samma fel på min bil, har testat att rengöra med diskmedel/varmt vatten med bältena på plats och det blev lite bättre men långt ifrån tillräcklig!

Så jag undrar om någon kunnat säga hur man plockat bort b-stolpen och det utan att ha sönder allt så att jag kommer åt att rengöra själva bältesrullen :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom jag ändåså skulle byta lite inredningsdetaljer från grått till svart, däribland klädseln på b-stolpen, så var det ett bra tillfälle att plocka bort bältesrullen och göra ett försök att "snabba" upp den :-)

Gjorde som Adelson beskrev ovan, rullade ut hela bältet (satte en limklämma så den inte rullade in sig) och lät det ligga i ljummet vatten och vanligt tvål. Böjde och rullade det mellan händerna lite varsamt och sköljde av det med rent ljummet vatten. Förarsidan var såpass skitig så jag gjorde ovanstående procedur två gånger. Sedan fick de torka över natten. Därefter sprayade jag med lite lite silikonspray på ytan och torkade med en bomullstrasa.

Och det blev en enorm skillnad på förarsidan. Men frågan är hur bra det håller. Så jag får återkomma med en rapport lite längre fram.

toxtreme : Vet ej hur man tar loss klädseln från b-stolpen på en E46 Compact men kan däremot redovisa hur man gör det för en E34.

Lossa instegslisterna fram och bak (enklare att sätta tillbaka klädseln med dessa lister borttagna), använd ett panelverktyg eller liknande och bänd upp försiktigt där plastniten sitter (stå inte bara och dra som en babian för då går listen sönder).

Klädseln finns i två olika format, hel eller delad. Nedanstående gäller hel, men är i princip likadan för delad.

Klädseln sitter fast med två plastpiggar längst ned, två i mitten (ca 1 decimeter nedan bältet) och en allra längst upp.

Det händer ibland att dessa piggar går av, men är man någorlunda varsam ska det inte vara några problem.

Sätt in panelverktyget innanför panelen i nederkanten där plastpiggen sitter och bänd försiktigt utåt. Antingen kommer ett metallclips med ut eller så stannar det kvar i b-stolpen (det är detta metallclips som plastpiggen hakar sig fast i - är små hullingar i mitten av metallclipset).

Gör likadant för de övriga plastpiggarna.

Bältesrullen sitter fast med en 17mm sexkanthuvud skruv därnere och en 17mm sexkanthuvud mutter däruppe (nog de enda skruvar i en E34 som har tumstorlek - och jag har sett många). I mitten sitter det en ribba som på tidiga E34:or bara är att böja lätt och trycka tillbaka en liten plasttunga, men på senare E34:or sitter det fast med två skruvar (tror det är 10mm sexkanthuvud). Sen sitter bältet fast i stolen med en Torx E14 skruv.

Montera tillbaka klädseln är enkelt. Känn dig fram var plastpiggarna är, använd ficklampa och kika in och måtta in (det är lätt att böja och förstöra dessa om du bara klappar till med hammare eller liknande metod) och tryck dit. Ta sedan panelverktyget och lyft upp kanten på tätningsgummit som sitter runt dörröppningen och lägg det över klädseln bit för bit. Enklast att börja längst ned och arbeta sig uppåt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.