AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.771

Demontering/montering av grenrör enkelt på 540 e34?

någon som har erfarenhet av detta?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har gjort det och ska göra det igen nästa helg.
I båda mina fall är det högersidan som börjat läcka, och det tackar jag för. Vänstersidan är omöjlig att komma ut utan att riva halva bilen.

Högersidan kommer man åt relativt enkelt med AC-kompressorn borttagen.
På bilen jag har nu sitter det AC-kompressor på så det återstår att de, men de ska nog inte va några problem.

Om jag minns rätt såg det ut som man kom åt vänster grenrör när jag hade hela min front borta och tog bort generatorn.
Okej. avgas och front o sånt e borta på min med så kanske inte så mkt kvar att göra nu då. minns du vilken storlek på skruv det var?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

13mm sexkant mutter har jag för mig.
gjorde den högra sidan idag, den lite enklare verkar det som. det var 12mm sexkant.
om man beslutar sig för att lossa rören till bromssystemet jämte ABS enheten där på vänster sida du vet, är det luftning som gäller då eller görs detta på något mysko sätt av sig själv?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Lossar du bromsrör är det luftning som gäller. Bra tillfälle att byta all bromsvätska, vilket sällan görs på gamla bilar.

Va det någon mutter som satt löst?
Jag har för mig att muttrarna till cylindern 4 på min gamla 540 va lösa, och det kan ju va en lämplig orsak till läckage :)
ok tänkte väl det. nej jag tar bort allt för att bygga om lite. jag hade läckage i främre del av avgasröret innan flänsarna, (pga idioten innan svetsat skruvar + muttrar, och en snubbe kapade i rören så det började läcka för mig vid byte av låda) så nu tar jag saken i egna händer o tar ner alla grenrör för kapning och montage av nya flänsar. kommer aldrig mer lämna bort något igen hehe.
ganska tidskrävande men högersidan gick ju relativt smärtfritt ändå, bara vänster kvar då.

sen stör jag mig på grenrören.. de har medvetet gjort motstånd istället för att göra rätt längd på rören antar jag? är så jävla sugen på o bygga ett eget 4-1 rör men eftersom den billigaste kollektorn jag hittat kostar 800kr styck så får jag skippa det för den här gången :/
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Grenrören är nog främst gjorda för att få plats.. kollar man på vänstersidan förstår man varför :) Att bygga 4-1 på den sidan vill jag inte ge mig in på.. och säkerligen inte BMW heller då tiden begav sig.

Jag har en uppsättning grenrör du kan få köpa billigt, okapade :)

En kollektor kan man ju bygga själv utan större bekymmer. En vinkelslip och lite fritid ..och en svets.
ja det syns verkligen. nja vad ska jag med fler grenrör till? de jag har nu är ju inge fel på.
ja så sant men jag är rädd att mina kollektorer inte blir lika stiliga som de man köper. :)

nu hoppas jag ändå på mer effekt för hela bilens avgas är nybyggt. 100cells kattar blir det nu också så har två org kattar till salu om nån är intresserad!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du skrev att någon kapat i dom och att du skulle kapa dom igen och montera nya flänsar.. varför man nu gör det om de är hela? Därav min fråga.

Jag kan bekräfta att bilen går märkbart bättre utan kattar. Vart bra mycket mer ös mellan 4500-6500 rpm.
nja, läs om. rören mellan grenrör och katt menade jag, som i sig jag tycker BMW misslyckats totalt med. visste du att det sitter 2 rör i varandra hela vägen där? så det må se grovt ut på utsidan men insidan mäter endast 1 3/4 resp 2" :) och grenrörsmynningarna e ju inte ens samma diameter på efter reduceringen.... men jag provar o ändra på detta så får vi se vad det blir för konsekvenser. förmodligen blir det inte något bottendrag kvar överhuvudtaget.

det var ju trevligt att höra, förväntade mig att det skulle ge en del effekt :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ok.. my bad.

Visst vet jag det, de snabbar på utvärmningen av kattarna och sänker tempen i yttre rören med 400° (enligt faktablad från BMW) :)
Grenrören är likadana.
jaså? kunde själv inte förstå vad i helvete det skulle vara bra för, o fattar än mindre vad det skulle va bra för o sänka tempen :) det är ju tyngden av 2 avgassystem i ett. haha.
så grenrören är alltså tunnare på insidan... låter bra för 2" på 4 liter är lite väl överdimensionerat :/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.