|
|
|
|---|---|
|
Såg idag att BMW - Norge inför detta i februari kanske kan hoppas att detta kan komma till Sverige också hade ju vart välkommet:) men känns kanske inte så aktuellt eller är det någon som hört några rykten? Länk When Batman takes a vacation he does the Gumball | |
|
Det skulle va kanon! De 2 andra (MB & Audi) kommer isf också följa med. //Marin |
|
|
BRA, liknande garantiomfattningar har ju gällt i USA sedan väldigt många år tillbaka och det borde vara densamma för oss i EU eftersom bilarna ju kommer ifrån samma fabriker. Sen är det troligen som så att det krävs service på auktoriserad BMW för att fabriksgaranti i 5 år skall gälla så i slutändan blir det ändå kunden som får betala kalaset :-) |
|
|
Hurra hurra! Gäller denna garanti andra ägaren (dvs mig!)? |
|
|
Med största sannolikhet gäller det bilar levererade from 1/2 2011 eller möjligen retroaktivt 1/1 2011. Återigen spekulering från min sida men det var liknande approach när den 12 åriga rostskyddsgarantin infördes retroaktivt på bilar från 2004. Men som det heter, den som lever får se... marin849: Detta gäller enbart Norge i dagsläget och det finns ännu ingen info om vad som gäller i SE. |
|
|
Oj, jo så klart. Men hoppas det är en tidsfråga innan det finns i Sverige med. Förresten, tre års fri service, och hemskt långa serviceintervall betyder ju att det är inte mycket service man måste göra på BMW för att garantin ska gälla. |
|
|
Ni jublar men är ni nybilsköpare så kanske ni skulle fundera på hur mycket dyrare nybilsköpet blir med dessa garantier. BMW ägnar sig inte åt välgörenhet - det är ett företag vars uppgift är att generera vinst åt ägarna - precis som alla andra företag. Att inkludera fri service i X år och Y mil finns givetvis inbakat i prislappen. Å andra sidan tar ju företaget inte allt för stora risker så jag ser det ändå som ett kvalitetsmärke att de med hanterbart låg risk vågar ge 20kMil på garanti men säkerligen finns en viss riskpremie i priset för reparationer och service på bilens nybilspris. Garantier av denna typ brukar väl bara gälla förste ägare. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
325cabrio: Å andra sidan så måste väl de stora tyska märkena följa med vare sig de vill eller inte när japanerna och koreanerna lämnar garanti på 5-7 år. Ganska pinsamt att en bil som är upp emot dubbelt så dyr har hälften så lång garanti. /T |
|
|
Självklart är det kunderna som betalar. Men är det garanti så vet ju jag att risken är noll att jag kanske måste betala en reparation på 20000kr för att nåt som "inte ska gå sönder" råkar gå sönder. Denna risk delas ju då av alla bilägare, precis som att vi har försäkringar och betalar skatt. Sen om garantin bara gäller 1:a ägaren blir jag besviken. Det skulle underlätta för begagnatköparen om garantin gäller 2:a ägaren. Samma sak där, då vet man ju att det inte dyker upp några dyra reparationer. Tycker iofs att garantin skall följa bilen, inte ägaren, så länge man kan visa att service skötts som den ska. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.