AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.039

bilen startar inte

hej alla

jag har en 320d ´07 ( E91 ) som har gått 6 000 mil.

Idag på morgonen startade inte bilen så jag fick ringa BMW assistans. Under natten har det varit -5 grader i Göteborg så imorse när jag skulle starta bilen tändes förglödningslampan och när den sedan släcktes startade bilen inte och motorlampan lyste. Jag försökte starta bilen ett par gånger, men inget hände.

BMW assistans kom och anslöt en batteriladdare och sen startade bilen felfritt.

Kan det tänkas vara något annat fel på min bil? Batteriets spänning låg på 14,8 volt när motorn är igång och 12,6 när motorn är avstängd.

Inte är det väl så att detta är förväntat beteende på min BMW så fort temperaturen hamnar på minus?

Jag har endast haft bilen i ett halvår och inte kört den så mycket denna vinter.

glömde skriva att jag i förrgår körde bilen 70 mil så det är inte så att batteriet var urladdat.
Låter som ditt batteri är kass eftersom den starta direkt med hjälp.
Är det original batteri i, så är det endå 4 år gammalt nu plus att du kör lite med det bara.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Vi skrev samtidigt, men tror endå på ditt batteri är kass eller på väg att bli det. Det pallar inte med när det blir kallare.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Håller med, nog dags att köpa nytt batteri tyvärr. Det är troligen så dåligt att det inte tar laddning nåt vidare.
Ok, då köper jag nytt batteri då. Kan jag köpa ett på mekonomen och byta själv eller ska man låta en verkstad göra jobbet?
Jo
211
JockeX
Touareg
Vad är en normal livslängd på originalbatterierna? Kanske är dags för mig också att byta batteri? Bilen står normalt sett i varmgarage så man kanske får en överraskning om bilen behöver stå utomhus ett par dagar...
Det är nog lite olika pga hur det blivit användt.
Kör du alltid lång mil mer eller mindre håller det längre.
Kör du sen mer eller mindre alltid kortare sträckor, så tar det mer stryk.

Men som exempel våra truck batteri på jobb säger dom 5 år.
Tror det ska ligga på samma ungefär, men bil batterierna tar ju stryk utav korta körningar där det knappt hinner bli laddat och även kyla tär ju på det.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Danz. Byt själv. Inga problem. Onödig kostnad till en verkstad.

Tänk bara på att tex strereon nollas, så du kan behöva din nyckel/kod för att låsa upp den.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jo
211
JockeX
Touareg
Clintan, vad jag läst mig till är det inte helt så enkelt som att bara byta batteri:

Länk

BMW har tänkt på allt...
Roffa1
Citat danz: "Kan det tänkas vara något annat fel på min bil? Batteriets spänning låg på 14,8 volt när motorn är igång och 12,6 när motorn är avstängd" slut citat.

Tycker 14,8v låter som ovanligt hög spänning. Normalt brukar den väl ligga mellan 13,8 - 14,2 volt. Dessutom var vilospänningen lite för låg 12,6v vilket motsvarar en inneboende laddkapacitet på ca 80%
Har du tidigare kört 70 mil, så borde batteriets laddkapacitet ligga omkring 13,0 volt vid uppmätt vilospänning (efter 1-2 timmars vila)

Jag skulle börja med att ladda upp batteriet med en extern batteriladdare (minst 8 timmar) sedan skulle jag mäta vilospänningen som då bör vara ca 13,0 volt. (1-2 timmar efter att du kopplar bort laddaren) Om batteriet då har rätt spänning så skulle jag istället rikta uppmärksamheten till generatorn samt dess laddregulator. Skulle gissa på att laddregulatorn är kass eftersom du tidigare mätt upp 14,8v vid drift. tror att spänningen kan vandra omkring mellan 14,8v-25,0v (kanske t.o.m ännu högre.
Låter troligt JockeX.

Har inte bytat på farsans ännu. (Han har E91)

Brorsan och jag har E46.

Det förbannade data systemet överallt i de nyare.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Nu har jag köpt ett nytt batteri ( ej AGM utan vanligt då AGM var 1000 spänn dyrare ) men killen på verkstaden kunde inte registrera det nya batteriet i datasystemet, han hade inga grejer för det. Måste det registreras eller är det bara att köra på?
Roffa1
Har du redan konstaterat att det gamla batteriet var odugligt?
Förra ägaren körde bilen endast korta sträckor så batteriet har nog gjort sitt. Köpte ett nytt batteri, men inget bmw original, utan nåt annat märke, med 100A för 1300 kronor. Batteriet är nu bytt, bilen startar fint men måste kanske registreras i datasystemet. Hur gör man det?
Roffa1
danz: Vad det gäller registrering samt rätt inställd laddkapacitet så ombesörjer BMW verkstaden detta då de har rätt utrustning. Sätter du tex dit ett större 100A batteri där det tidigare satt ett 80A monterat, så måste detta ändras i bilens elektronik, annars finns risk att batteriet ej laddas optimalt. Finns säkert någon här som kan förklara detta bättre än mig.
Skönt du fick igång den och den startar för dig.

Kör eller ring till en Bmw verkstad och hör om du måste göra något eller det bara är att tuta på.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
jag tog kontakt med BMW i Stockholm och frågade hur mycket de tar för att registrera ett batteribyte.

Jag fick som svar att det tar allt från 30 minuter till 4 timmar.

deras svar nedan

"Man måste registrera ett batteri byte, och sen programmera bilen för att få det att fungera. Det kan ta allt mellan 30min – 4timmar att genom föra detta. Och detta beror på hur många styr enheter som måste programmeras, och det ser vi inte förs ens vi har bilen inne och uppkopplad emot en dator.

Och därför kan jag tyvärr inte ge dig ett exakt pris.

Hade du bytt till ett nytt batteri, med samma kapacitet så hade det bara varit att radera felminnen och inte programmerat bilen, det hade tagit ungefär en timme att genomföra."

Bil & Motorteknik i Haninge tar 650 spänn för arbetet.

Helt sjukt vad krånkligt det ska vara att byta ett bilbatteri i dessa tider! Allt var bättre förr!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.