AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.658

Hur få bort bromsskölden på e39

Måste få bort bromsskölden på min e39 då denna har lossnat och även en bit har gått av och ligger och skaver inne i bromsskivan. Finns det något enkelt sätt att få bort detta utan att behöva plocka ner hela skivan? plåten är ju veckad som en halvcirkel där den går in i skivans insvarvade del.
Länk

har lossat på alla skruvar så den är lös men jag får inte loss den ur skivan.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Har för mej att du antingen får plocka av navet eller släppa på stötdämparen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nu har jag inte detaljstuderat just bromsskölden till E39 även fast jag faktiskt äger en själv, men går det inte att skära ett snitt på "bästa ställe" och bända den över "bromseriet" så att du slipper ta loss navet med allt vad det innebär i ökad tidsåtgång etc..

Den nya gör du då följdaktligen ett snitt i för att bända tillbaka o montera..
Kanske ett jobbigt känslomässigt moment, men det går smidigare så än att börja demontera "halva bakvagnen" för en bromsskölds skull :)

Jag har gjort detta på några E28:or jag haft iaf...utan att vare sig besiktningen anmärkte på detta eller något annat märkts s.a.s.
MEN kontrollera först noga var du skall göra snittet så att snittet ej syns eller förorsakar problem på annat sätt.

Men återigen...jag vet INTE huruvida detta går på ett bra sätt att genomföra på en E39.
Men ett tips att kontrollera iaf.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag har bytt min 540, när jag monterade dem klippte jag ett snitt och krängde över dem över navet. Kändes som ett betydligt större jobb att lossa navet.

Jag tror det är svårt att få bort resterna utan att lossa skivan, men du får väl prova om du kan klippa sönder och lirka ur dem.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Förstår faktiskt inte vad som har hänt, jag blev tvungen att klippa av en del utav skölden och sedan hämta en rostfri pinne och börja banka på resten så att den till slut åkte ur skivan (skölden är ju som sagt veckad som ett radie som går in i bromsskivan).

När jag sedan hade fått bort den insåg jag vad som verkligen satt löst ifrån början, verkar som att en hel rund plåtgrej hade lossnat ifrån skölden för denna fick jag klippa i två delar och sedan dra/lirka ut... nu är problemet tillfälligt löst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.