AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.922

Livslängd på stötdämpare?

Je
84
Jeppe
325iA Touring M-sport -02
Vad brukar vara ungefärlig livslängd på stötdämpare på en normalt körd bil (e46)? Med livslängd menar jag inte tills dom går sönder utan när dom börjar tappa spänst och funktion.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Olika när det inträffar...
Beror på fabrikat och naturligtvis på sin "körprofil".

På t.ex min fd M535:a räckte dessa lääänge(Bilstein dämpare), men på min nuvarande E39:a började framdämparna läcka redan(jaja) kring 14000mil körda, dvs utbytesdags då.
Jag har också märkt av att många E39 ägare byter framdämparna ganska tidigt(ofta innan 15000mil pga läckage eller annat).
Kanske är lika "illa" på E46?

Tappar lite spänst gör dämparna ganska fort utan att man direkt märker det..
Men det gör säkert skillnad som märks om man låt säga byter alla stötdämpare mellan 15-20000mil, vilket många bilägare gör tippar jag på..
Tror dock att inte många byter innan 15000mil, OM man inte märker av en väsentligt försämrad funktion såklart som jag t.ex. skrev ang. E39.

Mvh Janne.

Je
84
Jeppe
Tack Janne.
Min e46:a har rullat ca 12000 mil. Min körprofil skulle jag säga är ganska lugn och sansad, men det är klart att det är kul när det svänger.

Har tänkt att sänka bilen lite till sommaren och står nu i valet och kvalet om jag ska montera enbart fjädrar eller passa på att montera coilovers, om det ändå snart är dags för byte av stötdämpare. Men det är ju ganska stor prisskillnad.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...ja, livslängden kan naturligtvis kortas av "gropiga och dåligt underhållna vägar" i ganska så stor grad och hur du lastar bilen...
Mycket tung last, husvagnsdragning "land o rike runt" osv är sällan bra för vare sig stötdämpare eller hjulupphängningar i allmänhet.

Mvh Janne.
ce
29
cetex
325i -00
på min Bmw 316 compact så dog framdämparna ganska snabbt när jag pendlade till norge, bakdämparna höll dock ihop ganska bra. (jag ägde bilen från 11500 -> 15000mil)

På min BMW 325 jag har nu med m-paket, så håller dämparna tätt och känns fortfarande som nya. då har jag kört den från 12000-> 16000mil med nån missad vägbula och lite buskörning på småvägar (också norge).

Jag läste nånstans (här på forumet kanske?) att m-sport dämparna kan hålla till långt efter 20k mil om man inte kör alldeles för galet.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
skulle satsa på coilovers. då har du ändå bytt allt så du slipper göra om allt bara för att byta dämpare om kanske 1500-3000 mil.
ha
395
haknil
330 Xi 02
I snitt håller de 12-15000 mil,beroende på körsätt och vägar(enl.bilprovningen)

Bytte mina vid 13 t mil till Koni Sport.Dyrt blev det med 330 Xi(andra dämpare)
Något billigare kanske till annan E 46?
HN

Je
84
Jeppe
Ja det lutar åt coilovers. Men det finns ju en uppsjö med märken och olika priser. Frågan är vilken nivå jag ska lägga mig på. Kör inte på bana utan använder bilen som vardags-/familjebil och vill därför behålla så mycket komfort som möjligt. Men det ska va kul att köra också och framför allt så ska grejerna hålla. Vad kan ni rekommendera?

En (dum?) fråga när det gäller coilovers; måste hjulställning göras varje gång höjd justerats?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
15000 mil? OK, om man kör med måttlig hastighet, d.v.s. man håller hastighetsgränserna och inte ger sig ut på Autobahn eller racingbana. Eller tänkt väja för en älg...

Det gjordes någon test i en tysk tidning för något år sedan som visade att dämparna höll sin karakteristik någorlunda i sisådär 5-8000 mil, därefter var det hög tid att byta/renovera. Problemet för vardagsbilisten är att dämparen försämras gradvis, så man vänjer sig vid allt sämre dämpare och märker inte det förrän man byter till nya. Själv räknar jag med byte vid max 10 000 mil på familjekärran (om jag inte hinner byta bil innan). Det är ju faktiskt en säkerhetsdetalj, i princip lika viktig som bra bromsbelägg och däck med vettigt mönsterdjup. På banåkarbilen kommer de nog aldrig att rulla över 5000 mil, men där har jag förstås högre krav och den bilen går inte över 500 mil/år så de räcker ett tag ändå.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Angående den dumma (?) frågan: Först justerar du höjden (helst genom en corner weighting), därefter justerar du hjulvinklarna.

Men varför skulle du ändra på höjden flera gånger? Den ställer man ju in en gång och sen är det bra med det, eller möjligen två om du blev missnöjd första gången...

Förresten, vill du ha bästa möjliga kvalitet så köp Bilstein. Andra märken har också bra grejor, t.ex. H&R och K&W. Leda är nog också OK. Men dessa är ju mer inriktade på sport och kanske blir lite hårda om det är komfort du vill ha. H&R brukar dock ha ett par olika setups, vet inte om det finns just till E46.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Stötdämpare är en av få saker på en bil som jag har svårt att analysera skicket på. (såvida det inte syns optiskt genom läckage)

Hur gör ni när ni ska avgöra om en bil har friska dämpare eller inte?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Det är det som är det knepiga. Du får helt enkelt känna dig fram, är du inte nöjd med hur bilen går så är det dags att byta. De flesta dödliga har ju inte en testrigg att spänna upp dem i.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Just ett "älgtest" innebär ju inga större problem för en normal bil om chassikonstruktionen i sin helhet är gjort ok...
Inte på stötdämparna, skiljer i princip ingenting i hastighet i ett "älgtest" före och efter ett stötdämparbyte för en bil som gått över 20000mil innan byte(såg en test i någon tidning, där testet gjordes på en bana).

Men däremot blir normalt bromssträckan längre med "sopslut" stötdämpare..oavsett underlag.

Såg dock en test av en Saab 9-5 Kombi-02:a som fick LÄNGRE bromssträcka efter ett stötdämparbyte!
100-0km/h>>>Före stötdämparbytet: 38,26m, efter bytet: 38,57m...sedan om det bara berodde på att den testades på bana(läs salsgolvsunderlag) eller annat låter jag vara osagt..

Visserligen så är det inte fel att byta stötdämpare ofta, men det är det ingen som normalt rullar på vägarna tänker på och därmed inte heller byter förrän det verkligen känns dåligt..
Ingen bra totalekonomi att byta stötdämpare "varje år" om man som någon skrev ovan att försämring märks redan vid 5-8000mil(en hel del kör faktiskt nästan 5000mil/år) och då byter vid dessa miltal.

Sedan så vidhåller jag att det är inte många procent som byter stötisar före 15000mil om inte man ser något direkt fel..typ oljeläckage och som resultat frysning/sämre stötdämparfunktion t.ex.(som dock många E39:or har ett problem med måste jag skriva igen).
Jag vill mena att man normalt inte känner någon försämring innan ca 15000mil och då inte har som "goal" att byta stötdämpare innan ca dessa mil.

Som sagt, har man ingen testrigg så försöker man känna av försämringen med "ryggraden" och i bilens uppträdande på väg s.a.s. och det blir ju aningen svårt om man kör som en vardagsbilist gör..

Men visst, om man kör på t.ex. en gropig/guppig grusväg så märks ett stötdämparbyte ganska väl på köregenskaperna även innan 15000mil säkert, men idag kör man på "salsgolv" för det mesta...tänker på vägarna söderut i första hand.

Men en älg som springer fram på salsgolven(läs fina asfaltvägar) gör ingen skillnad på hur snabbt man kan väja för den med bibehållen kontakt med vägbanan vare sig med slut stötdämpare eller med nya OM chassit är gjort bra från grunden av biltillverkaren..

Mvh Janne.

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Janne: Frågan var ju inte när folk BRUKAR byta stötdämpare, eller om vad som är mest ekonomiskt. Utan NÄR stötdämparna börjar försämra sin funktion. Och det finns flera tester som visar att detta sker vid långt före 15000 mil (det är f.ö. inga problem för en kompetent chaufför att känna skillnad på en bil med nya eller 5000 mil gamla dämpare). Och att en bil med dåliga dämpare skulle klara exempelvis ett älgtest lika bra som med nya är helt osannolikt, i så fall var fjäder/stötdämparsetup dåligt avstämt från början. Detta då:

1. Bromssträckan försämras (hur 9-5:an i ditt exempel lyckades få kortare bromssträcka är underligt, men det måste vara speciella förutsättningar) eftersom tyngdförskjutningen vid inbromsning ökar och bakbromsarna arbetar mindre. Risken för låsta hjul ökar därmed, liksom slitaget på frambromsarna.

2. Bilen kommer både att styra in sämre, och risken för överstyrning vid lastväxelreaktionerna i returen ökar. Bilen blir allmänt sladdrigare och det kommer inte att gå att hålla samma fart genom svängarna.

Exakt hur bilen beter sig, över/understyrd eller både och, beror förstås på om bak- eller framdämparna slitits mer. I vissa lägen kan bilen möjligen uppföra sig bättre men totalt sett kommer det att bli en försämring, om nu som sagt inte biltillverkarna klantat sig med setupen från början.

Summa summarum: Dämparna kommer att vara märkbart sämre redan vid 5-8000 mil. Om de däremot är tillräckligt slitna redan då för att motivera ett byte är helt upp till var och en. Men man bör vara medveten om att slitaget på övriga komponenter i bilen ökar ju sämre dämpare man har, exempelvis bromsarna.

MVH Jonas
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Det svåra är ju att "komma ihåg" hur bilen kändes för 5000-10000 mil sedan.
Självklart är det betydligt enklare att i efterhand märka skillnaden efter bytet, men hur avgöra när det "är dags"? Tror inte vi kan komma fram till något bra svar på den frågan.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Lite mer ingående; vad exakt är det den kompetenta chaffören i JonasT exempel ovan känner? Hur märker han/hon att dämparna börjar förora sin funktion? Är det magkänsla, eller går det att sätta ord på att si och så ska bilen kännas för att vara i gott skick stötdämparmässigt.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
*chauffören*
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jonas T:
Ja, ok att frågan var när stötdämparna börjar tappa spänst och funktion..sorry för det, men jag försökte väl mest beskriva vad som händer när man ska"väja för en älg" och har lite sämre stötdämpare som du skrev om i ett tidigare inlägg..

Dvs har bilen ett i grunden bra chassi och vägen är slät så visade en test att det INTE gick bättre med nya stötdämpare i tidningens älgtest.

Sedan som du också skrev att det är "hög tid" att byta eller renovera stötdämparna redan efter 5-8000mil, efter en test i någon Tysk tidning, tycker jag också i de flesta fall är en smula överdrivet måste jag säga..för då "normalbilisten".

Om ni vill läsa om testet med bl.a. Saabens bromssträcka och "älgtestet" så finns detta i tidningen Teknikens Värld nr 23 årgång 2010.

Mvh Janne.

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
HFR: När bilen börjar kännas gungig borde du egentligen bytt för länge sedan ;)
Det som tydligast märks på dåliga (men inte helt slut) stötdämpare är att styrningen känns oprecis.

Janne: Jag håller helt med om att i 99,99% av alla situationer du kan råka ut för är det helt onödigt att byta så tidigt. Och vardagsbilisten märker nog kanske inte någon skillnad redan då (man kör ju i princip aldrig bilen i närheten av på gränsen i vanlig trafik). Men den gången du behöver en halvmeter kortare bromssträcka för att undvika en olycka så hade det ju varit bra... För mig räcker 10 k mil ca 5 år på familjebilen och då lär jag byta. Fast jag har nästan aldrig behållt en bil så länge. Däremot har jag fått byta några dämpare rätt omgående på begbilar jag köpt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.