|
|
|
|---|---|
|
Råkade ut för frusen vevhusventilation precis som alla andra med E39:or också verkar ha gjort. Bytte ut allt som har med vevhusventilation att göra till nya delar,samt ny ventilkåpspackning. Men när jag äntligen tror att jag är färdig så startar inte bilen, blir bara Klick,Klick ;klick när jag vrider om tändningen. Hör till saken är att batteriet är dåligt Pga av att bilen stått sen i nov. Således provade jag att hjälpstarta med startkablar från andra bilen men med samma Klickande i reläer och ej funktionsduglig bil. Så vad F.n är det för något som gått galet, och tro mig jag har trippelkollat alla kontakter som lossats i samband med reparation. Hjäääääääälp du slutar inte leka för att du blir gammal, du blir gammal för att du slutar leka... | |
| Det klickar precis som du säger när batteriet är dåligt. Möjligen är batteriet i så dåligt skick att den inte ens startat med kablar? Försök få tag i ett fräscht batteri | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja med att köpa ett nytt batteri sedan får du se, har bilen stått med dåligt laddat batteri sedan november är det inget att spara på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tja igen... efter ett nytt batteri och rätt batteri samt 1000kr senare så fungerar nu bilen som en klocka igen Blir till o hålla järnkoll på vevhusventilation i framtiden, och till er som undrar hur man ska felsöka vevhusventilationen, ta bort slangen som sitter ansluten på oljesticksröret, är det igensatt där så vet du att du har problem. I övrigt kan jag bara säga att det är en ren kostruktionsmiss av bmw med vevhusventilationen på M52 motorn då oljereturen är för trång på oljesticksröret samt att övre slang mot ventilkåpa är helt oisolerad och det är förbaskat dåligt att de inte erkänner sitt misstag. Äger man en BMW ska man inte behöva köpa sånt skitsnack som att "du kör för korta sträckor" "vad har du kört med för olja" osv det är ju för F.n en BMW ja ska kunna köra 2,5 kilometer om dan om jag så vill, just för att det är en BMW, vill jag ha en skitbil så köper jag väl nån Saab eller liknande. Det här är sista BMW:n som jag kommer äga. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja Saab har ännu värre problem på vissa modeller :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack för hjälpen Hasso... | |
| kommer själv att lämna bmw bara den gått igenom besiktningen *suck | |
|
Korta körsträckor verkade ju inte ha någon inverkan, inte heller oljan. Det kom vi ju fram till i en annan tråd. Jag har castrololja (vilken Hasso avråder från), och kan knappast klassas som att jag kör längre sträckor de flesta gånger jag kör bilen men min vevhusventilation har inte fryst under de två vintrar har har haft den. Och då har det ju inte varit mesiga vintrar heller. Min gissning är att en del av de VV som fryser vid någon tidpunkt kan ha haft en ägare som bara har nollat servicemätaren och sagt att han har servat bilen utan att göra det, strax innan han har sålt den. Speciellt om bilen är några år gammal. Då blir det nog inte kul för VV... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh: Nej, bara för att du inte själv drabbats tror jag INTE det automatiskt betyder att din är mera ok eller välskött jämfört med de som drabbats genom åren, ett önsketänkande. ;-) Du har väl dessutom inte någon av de känsligaste motorerna? Frusen VV är ett oerhört vanligt bekymmer stränga vintrar som de senaste, finns gott om välvårdarde exemplar eller nyligen servade exemplar som drabbats. Även om några fall skulle kunna förklaras med din teori så spelar det över huvud taget ingen som helst roll för den stora majoriteten, det är vad jag tror. Korta körsträckor, oljan, hur ofta/regelbundet bilen servats kan säkert spela viss roll (speciellt korta körsträckor) men jag tror att den allra största parameterna är kylan, körning i riktigt sträng tuff kyla. Väldigt många ser ut att ha drabbats när det varit riktigt, riktigt kallt. Min förra bil (530 -01) var relativt nyservad hos Bil&Motorteknik (sedan ca 2 1/2) månad när den började trycka ut olja efter en körning på ca 3 timmar till Borlänge från Stockholm i ca minus 20 (dec 2009 ett par dagar innan nyår). Men ALLA BMW ägare drabbas inte, nej. Finns andra bilmärken som drabbas också, ja. Men tycker fortfarande det verkar som att BMW utan konkurrans drabbats allra hårdast. Verkstäderna måste tjänat helt sjuka belopp på detta. BMW har rättat till den här svagheten i deras nyare motorer, bättre sent än aldrig. BMW Sverige har agerat generande, pinsamt, väldigt arrogant i den här frågan och vi ägare har varit alldeles för snälla. Verkar som så att inte min nuvarade motor är drabbad (eller väldigt sällan), M62TUB44 (i 540/740). Däremot verkar det vara en annan konstruktion på vevhusventilationen för M62TUB44 i X5 och den verkar drabbas relativt frekvent (läst om fall både här på forumet och i Kanada). |
|
|
esadh: Det finns inget som säger att bara jag byter olja ofta så slipper jag frusen VV. Visst kan det vara en bidragande orsak men, jag råkade själv ut för eländet för 2 år sedan, och följer serviceintervallen med god marginal (oljebyte 2ggr/år = 800-1000 mil intervall). |
|
| hej, jag vill också säga att jag har ägt min 523:a i 5 år och jag har verkligen tagit hand om bilen och bytt olja i stortsett mellan 700-1000 mil, har inte drabbats utav frusen vv förän iår då jag ställde av bilen och sedan skulle starta igång den en riktigt kall dag (-24 grader), fick oljeläcka, beställde grejerna och bytte alla 4:a rör och oljeavskiljaren själv,men nu har jag också drabbats av att bilen vägrar att starta t.o.m. med startkablar,bateriet hade hunnit bli väldigt försvagat under den tiden bilen har stått, ca 2,5 månad.men nu håller jag på att ladda bateriet och imorn får vi se om bilen startar vilket jag verkligen hoppas på!annars så kan jag tänka mig att jag kanske har trots allt lyckats koppla någon givare på fel plats eller så har någon säkring gått, men det märker vi imorgon, återkommer imorn med svar på hur det har gått :). | |
|
Aj fan... vet vad du går igenom. är 99% säker på att det är ditt batteri som är galet så du bör nog få igång bilen imorrn. |
|
| tjena igen, jag har äntligen lyckats starta bilen idag, det visade sig att det var inte fel på bara bateriet, jag laddade bateriet o provstartade men startmotorn ville inte ens gå runt!,det kändes som att någonting tog emot och lät inte motorn gå runt, jag tänkte att det är fortfarande högt tryck in i motorn så jag beslytade att skruva loss tändstiften för att lätta på trycktet men när jag väl fick loss dem så såg jag att tändstiften var drängta i olja, så jag skruvade loss alla stiften och vred runt motorn via tändlåset, det sprutade ut olja ur tändstiftshålen, alltså 4 av 6 cylindrar var fyllda med olja, kan tänka mig att det blev så högt tryck i motorn att oljan även trycktes in i cylindrarna via ventilerna?? iallafall så tryckte jag ut allt olja, torkade bort allt olja från motorrummet, skruvade tillbaka tändstiften och startade bilen, det började ryka så mycket från avgasröret att folk kom fram och frågade/undrade ifall det brann :p..jag lät bilen gå på tomgång fram tills den blev varm och sen körde jag bilen i ca 30 min tills nästan allt rök försvann :)...och nu går motorn som en klocka :) | |
| vill även tilläga att jag fortfarande har stort kärlek för bmw trots alla 3 fel jag har haft på bilen på 5år. kan tänka mig att om jag hade haft någon annan bilmodell så hade jag säkerligen fått stå ut med många fler fel på kortare tid, har fått byta absgivare, fläktmotstånd och nu vevhusventilationen, och nu vill jag även tacka alla här på forumet, tack vare er är jag idag många tusenlappar rikare :).. | |
| Oljan trycks upp via slangen från oljestickan baklänges i vevhusventilationen och in via insuget. Olja i cylindrarna kan leda till knäckta vevstakar. | |
| olja i cylindrarna kan bero på en del saker, men att oljan skulle tryckas in via insuget kan jag inte riktigt förstå?? | |
|
Hej allihopa ! Jag har samma problem med min Ford Probe 93:a som signaturen BMW-E39 i tråden. Dvs, 1 av 6 tändstift var nedblött av olja även på ovansidan och det verkar helt saknas startgnista. Efter att bilen ej startat under en veckas tid, så läste jag denna tråden och testade att följa samma signaturs tips att "skruvade loss alla stiften och vred runt motorn via tändlåset, det sprutade ut olja ur tändstiftshålen". Det sprutade dock inte ut någon olja. Kan det vara så att oljan har torkat in efter en vecka? Är det någon som har något bra tips på hur jag bör gå tillväga? Hälsningar ! Niklas |
|
|
Oja torkar inte! men kunde du höra att motorn gick runt när du vred på nyckeln? är du säker på att det är olja du har i cylindern o inte bensin? något ström i batteriet? om du inte har någon gnista så har det ju med tändsystemet att göra! |
|
| Ja, då kanske jag ska passa på att svara på den 1,5 år gamla funderingen :) Oljan trycks upp i returledningen från cyklonen i vevhusventilationen. Där separeras ju normalt vattenånga och gaser för sig och oljan för sig. Ångorna sugs in i motorn via en vacuumledning, där vacuumet driver hela ventilationen. Det är den vägen oljan tar sig in i cylindrarna via insuget och bidrar till s.k. hydraulicing. D.v.s tvärnit och deformerade motordelar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.