|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Fransosen,, Ring BMW o fråga vad en uppdatering kostar till en 745-02a....skriv gärna priset här sedan...E lite nyfiken....:) |
|
|
Nu skrev vi visst samtidigt :-) Tror inte den är uppdaterad men inger jag vet. Med tanke på det du nyss skrev verkar det inte som en bra idé att ens försöka :-/ Niklas Fransosen |
|
| Men ring o fråga BMW,o posta ditt svar här...e intresserad av vad BMW själva säger..... | |
|
Har redan slängt iväg ett mail till min kontakt på BMW. Återkommer med pris och ev annan nyttig info. Niklas Fransosen |
|
|
kan verkligen hålla med om att grafiken inte är helt skoj. Lekte med en x5 3,0 d en vecka i höstas och det var den typen av navi jag ville komma närmare. Inget som egentligen stör, navin är mest en pryl som finns där utan att jag använder den så ofta. Det mest basala funkar och den hittar ju rätt trots allt :-) man får ju dessutom bra info i varvräknaren. Har bara uppdaterat till 2010- skivan så de nyaste vägarna är med iaf. Den bästa navin är dock ändå den jag har i min Nokia N8. Niklas Fransosen |
|
|
Den bästa navin är den nya som är hårddiskbaserad,eller en fullt uppdaterad MK4 med svenska menyer+tal,nattläge o 2011 HIGH dual layer skiva med fartkameror m.m |
|
|
Som i min gamla M5a.. Länk Kommer bli likadant i min kommande m3 cab.2005/2006...m5 loggan ska dock bytas ut mot en M3 logga:) |
|
|
Den bästa navin är dock ändå den jag har i min Nokia N8.??? jämfört med vad?? |
|
| Bianca: Hackade du ditt OS själv med svenska menyer/tal? | |
| Vad menar du med "nattläge"? De två olika färgvalen eller? | |
|
jämfört med de jag prövat av BMWs olika. Den i X5 2010 var riktigt bra men det suger att man måste veta ganska exakt var stället man ska till ligger. I Nokian behöver man bara söka på gatunamn och då kommer alla gator upp oavsett i vilken liten by den finns. Och att man kan med den ut och hitta på stan oxå när man går, inte lätt med en fast monterad. Man kan ringa till en kompis oxå :-) Nattläge, 3D vy, satelitbild och fartkameror finns där oxå. Finns inget i den som inte heller finns in den fast monterade i bilen. Och den är dessutom gratis att uppgradera :-) Niklas Fransosen |
|
|
Tycker att köper man en BMW för flera 100 tusen så är det integrerade navisystemet A o O... Nokia,Iphone3 o 4 e säkerligen bra,men i en BMW så är det B-aktigt enligt mig... typ som en tomtom från elgiganten för 999 kr,typ...det e vad jag tycker.... Sugpropp here i come! |
|
|
Ravve:Ja Mk4an har 2 färgscheman... 1an e de ljusblåa o 2an e de orangeaktiga.. ersatte 2an med nattläget istället... |
|
| Men vad menar du med nattläge? Har du bild? | |
|
Fransosen!! slår din Nokia N8 detta?? Det e bara de extra POIs jag lagt till...finns över 1 miljon POIs redan som org på skivan.......... BMW Digital Road Map Europe 2011 HIGH inkl Öst Europa.. Dual Layer DVD Närmare 7,18 GB Speedcameras Sweden 1200 st Speedcameras Norway 465 st Speedcameras Finland 390 st Speedcameras Europe..(fasta) (ca 80 000 st) Internationella/Europeiska mobila/Redlight kameror Internationella/Europeiska SpeedTrap Laser och Kontroll platser Sweden (780 st) Hydro Preem Statoil Shell OKQ8 Jet Betalstationer Stockholm Aukt BMW ÅF Tyskland Stugor och Stugbyar Utebadplatser Skidanläggningar Rastplatser Vandrarhem Fiskeplatser Campingplatser Äventyrsbad Toaletter längs vägkanten Golfklubbar och golfbanor Minigolfbanor Apotek Slott Motorsportbanor /STCC/ Posten Swedbank Uttagsautomater Bigboy Pizzahut Max Subway Frasses Sibylla Mcdonalds Burker King Clas Ohlson Ica KjellCo ÖB Rusta Systembolaget Elgiganten Onoff Siba Ikea Lidl Willys LÄNDER: Tyskland Andorra Belgien Danmark Finland Frankrike Gibraltar England Irland Italien Liechtenstein Luxenburg Monaco Nederländerna Norge Österrike Portugal Sverige San Marino Vatikanstaten Bulgarien Estland Grekland Kroatien Lettland Bosnien-Herzegovina Litauen Makedonien Polen Rumänien Ryssland Slovakien Slovenien Tjeckien Vitryssland Ungern |
|
|
Ravve... finns 2 bilder här på min gamla m5a Länk kolla noga så ser du vad nattläget är för nåt |
|
|
Klart är att den fast monterade är snyggast och att sugpropp inte är så snyggt. A och O vet jag inte om jag håller med om. Finns det så är det att föredra men finns det inte skulle inte jag strunta i bilen för den sakens skull. Men inget är rätt eller fel, man tänker olika :-) Dock anser jag att alla bilmärken tar hutlöst betalt för deras integrerade system när man som du säger kan köpa en TomTom för 999 spänn som fyller EXAKT samma funktion. Sen är det inte alltid man själv som specat bilen så den som gjorde det kanske inte tyckte pengen för navin var värt att slänga ut trots att den är en liten del av hela bilens pris. Men många gånger har man en budget, självvald eller av annan dikterad, att hålla sig till och då kanske den fast monterade inte ryms i pengen. En annan fördel med med de lösa att är dom oftast har touch-screen och det är tusan så mycket smidigare att lägga in en adress framför att snurra knappen fram och åter. Nattläge innebär att det som är ljust, dvs marken, blir mörkt på natten för att inte bilden ska bli så ljus och störa din nattsyn. Rätt bra faktiskt. Det jag inte helt blir klok på är varför de fast monterade är så pass mycket dyrare än de lösa, de har ju de facto inga finesser som de lösa inte har! Visst, skärmen är större men den sitter väl oftast redan där i bilen av andra orsaker och en 9 eller 10 tums skärm är inte så värst dyr. Att dom kostar mer, det köper jag alla dagar, men inte att det skiljer så pass mycket. Niklas Fransosen |
|
|
Det tror jag iofs inte men frågan är hur ofta jag behöver besöka en Lidl i Rumänien???? Men det mesta som finns med från BMW tror jag Nokian har eftersom jag är ganska säker på att databasen är densamma på båda, nämligen Navigon. Och det som du har lagt till själv går nog att lägga till på en annan lös navigator med om jag inte tar fel. BMW ÄR bra, men inte alltid bäst :-) Länderna laddas ner när man är i dom så den biten är nog heller inget bekymmer, det funkade klockrent när jag var i Florida. Liiite lättare att ta med sig Nokian dit än bilen, håller du inte med? Niklas Fransosen |
|
|
Håller med dig till en hel del faktiskt....BMW tar bra betalt för sina navi!!! Lidl i Rumänien:)? det e POIs endast för vårt land!!! |
|
|
:-) Behöver inte hitta till varken Frasses eller till Rumänien.... Men med alla dessa POIs i Sverige måste ju din karta bli ett gytter av ikoner för än det ena än det andra? Jag vet att man kan välja fram och åter med vad man vill se men ju mer man vill se desto klottrigare blir det ju. När jag använder navin för att hitta är det oftast för att dels faktiskt hitta dit jag ska, dels veta hur långt det är kvar (barnen som frågar: När är vi framme) och för att frugan inte är helt kompatibel med en papperskarta :-D Nog är det bra med en massa POIs men ibland blir det kanske lite mycket.... Oftast använder jag den inte över huvud taget om jag ska vara ärlig! Blir ju så jönsigt att sitta i bilen ett par minuter och plotta in en "färdplan" när man egentligen ska till en plats man faktiskt redan hittar till :-) Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.