|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vilken är den senaste versionen av OS för MK4? Räknas de som piratkopiering att dela med sig av denna? Kartor fattar jag men detta är ju bara update för OS. | |
|
Googlat runder en del och hittar v32. Är de senaste? Tror jag kör v29.1 nu... |
|
|
v32 är senaste (sista kanske man kan säga). Om du har v29 laddad nu så står det 4-1/91 uppe till höger i Set-menyn. Med v32 blir det 4-1/00, version 100 i st f 91. Den enda praktiska skillnaden jag vet är möjligheten att läsa DL-skivor. |
|
| Ok, alltså något man behöver för senaste kartorna. Jag hitta iaf en iso för nerladdning så ska testa installera den imorgon. Sen kan man skaffa 2011 DVD :-) | |
| Om fler är intresserade så hittade jag informationen här: Länk | |
|
Ravve, fick du snurr på det där? Låter lovande och inte allt för knepigt. Tänkte försöka uppgradera navin i 745:an Skaffade ny skiva nyss men det är ju andra finesser man vill åt. Borde ju inte vara allt för knepigt... Niklas Fransosen |
|
|
Jag gjorde inget speciellt, så som det stod man kunde göra där. Bara uppgraderade firmware till 4-1/00. De andra bryr jag mig inte om. Själva uppgraderingen är ju självgående, bara slå på tändningen och mata in skivan så löser de sig själv. Håller på att försöka greja 2011-kartor nu också. Ska bli kul att se om de blir nån skillnad, kör med 2007 nu. |
|
|
Tack för input :-) Nja, jag tänkte nog inte heller hålla på att byta bild och sånt utan bara den normala uppgraderingen. Får göra ett försök, är inte helt vän med datorer bara.... Niklas Fransosen |
|
|
Filen du laddar hem är en ZIP och packas upp med Winzip. Filen du får fram är en ISO och det bränner du enklast med ImgBurn som är ett gratis brännarprogram, google efter de. Bränn i lägsta hastigheten din skiva klarar, det står i ImgBurn. När du är klar är de bara sätta tändningen i radioläge och sätta i skivan i din MK4 och följa vad som händer på skärmen, det tar några minuter. |
|
|
Ravve, tack för ytterligare tips!! Jag kommer att få hjälp av en kompis som är betydligt duktigare på datorer än jag, så jag hoppas det funkar. Niklas Fransosen |
|
|
745an kan du inte uppdatera själv...Det är CCC Idrivebaserad navi.. Visst kan du uppdatera,MEN då behöver du samma prg som bmw har |
|
|
Att man ska bränna i lägsta möjliga hastighet är bara en myt... Spelar ingen som helst roll i vilken hastighet du bränner |
|
| Dumt att chansa att sätta de på högsta om datorn laggar när man bränner. Det rör sig om en bränning på 100MB och det tar inte så lång tid i tex 8x heller :-) | |
|
Bianca, det var ju tråkiga nyheter för mig. Men hur stor skillnad kan det eg var på navin?? Det är väl samma "skit bakom" så att säga. Att jag styr navins funktion med den stora iDrive ratten eller om man gör det med den lilla ratten på stereon i en e46 kan väl inte ha så stor betydelse. Jag tror dig när du säger att det inte går men fasen, hur stor skillnad kan det vara?? Vad tar BMW för att göra uppgraderingen då tro? Niklas Fransosen |
|
|
Det är ett helt annat navisystem! Fiberoptik m.m DU kan inte bara uppdatera navin,utan hela bilen uppdateras...Tar en hel arbetsdag för en uppdatering...ALLA system uppdateras i bilen Priserna varierar allt från 2500-5000 kr |
|
|
:-( Vet du vad mer som uppdateras som man har nytta av? Eftersom bilen ju fungerar bra som den är och det jag var ute efter var lite nyare navi så vill det ju till att det andra som man får på det dyra köpet gör nån skillnad. Känns ju helkorkat att lägga ut så mycket pengar om det egentligen inte gör nån skillnad. Niklas Fransosen |
|
|
Får du uppdaterad motorstyrning och automatlådeprogram är de ju inte helt fel. Men visst, de låter ju lite dyrt... Kolla runt vad olika verkstäder ska ha, de kan nog skilja en hel del. |
|
|
Visst skiljer de,men inte så mkt i pris.... ALLT uppdateras...... Smakar de så kostar de.... Farsan uppdaterade sin 530IAM-06 ...Kostade honom 1500 kr,när man har lite kontakter på BMW......tog 1 hel dag att uppdatera bilen...... |
|
|
Och vid en uppdatering så kan många styrenheter/moduler flippa ut,som inte pallar en update......om man har en 05/06 om vill ha de senaste...farsan hade tur,riktig tur...allt gick perfekt.. Fransosen,du som har en745-02a,som har ännu äldre mjukvara,ifall den inte varit uppdaterad av senaste ägaren så säger jag bara: Har du tur så kostar de vad jag skrev...Har du riktigt otur vid uppdateringen o nånting går sönder.så får du pröjsa själv för varje modul/enhet som inte klarar av en update.......Ingenting som BMW Vad jag vet så har en 5 serie med navi pro en 30.tal enheter som skall uppdateras....frågan e hur många en 745 har..... De vet inte jag,tyvärr.....Men lycka till..... |
|
|
Så om jag kan få det till ett bra (vad nu det är :-) pris så ska man uppdatera alltså. Att man får ALLT uppdaterat låter ju iofs bra men ALLT säger inte mig så mycket egentligen??! Om jag förstår rätt får man ny motorstyrning och lådan får nytt "liv". Nåt mer spännande? Visst, smakar det så kostar det men oftast vet jag vad jag får för pengarna jag skickar ut och kan värdera utefter det jag vet om det jag ska köpa. Än så är det lite väl diffust vad jag faktiskt får. Uppskattar ert engagemang killar :-) Niklas Fransosen |
|
|
Har din 745-02a inte varit uppdaterad så har du riktigt dålig kartgrafik på din navi kan jag tänka mig,,,,farsans gamla mjukvara i navin va riktig dålig...efter updaten blev den mkt snabbare+mkt bättre grafik......Och ändå va hans bil tillve under 2005.....o din e från 2002.........du kan kolla i de hemliga menyerna vilken CCC Progman version din idrivebaserad CD navi du har..för du har ingen DVD navi........ DVDbaserad Idrive navi kom senare på 7-serien...nån gång under 2003 tror jag,,,,kan ha fel... eller kanske sept 2002,modelår 2003 som den kom på e39 resp e46...de låter jag vara osagt..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.