AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.816

Z4 -04 vs -06

Sida 1 av 2
Hej,

Har alltså försökt ta reda på vad som skiljer en -04 mot en -06. Är det så att det 2006 kom en facelift till Z4? Någon som vet vilka ändringar som gjordes? Förutom framlyktorna så tycker jag mig inte se någon skillnad på en -04 eller -06.

Tack för svar!
Hej!
Jag har haft både prefacelift och faclift Z4:or
Facelift har nyutvecklade motorer, ny front- och bakdel, nya LED-baklampor, bi-xenon, bättre kvalitet på inredning och mer "känsla" vid t.ex stängning av dörrar, uppgraderad cab-motor som förhindrar att motorn "dränks" som ofta är fallet på pre-facelift samt förstås en hel del uppdateringar som inte syns på utsidan
Mitt tips är att sikta in dig på en facelift-modell
Ohhh fyfann låter som en del förbättringar.

Highstream, stötte du på problemet med att motorn dränks som du beskriver det? Har googlat en del på detta och verkar vara vanligt förekommande. Vill inte verka för nojjig, men bör man vara orolig om man sikar sig in på en pre-facelift? Kostnad för att åtgärda detta?
Vilka dyra reparationer kan man förvänta sig om man äger en pre-face??

Tack för svar Highstream, en att lita på!
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Personligen tycker jag att man måste nyansera bilden lite. Själv kör jag en 2005:a (pre-facelift) och har dessutom drabbats av såväl skramlande dörrar som en trasig elmotor. Båda problemen är åtgärdade, det förra helt gratis och det senare till en högst acceptabel kostnad. Därmed upplever jag skillnaden i kvalitetskänsla personligen som marginell. Designen är en smaksak, själv gillar jag pre-facelift-versionen bättre. Bi-xenon har jag för övrigt också.

Jag skulle nog först kolla vilka av de kända problemen som är åtgärdade och annars låta den personliga designpreferensen samt bilens skick och utrustning avgöra valet.
Självklart är designuppdateringen en smaksak men personligen tycker jag att iaf att faceliftbakdelen är avsevärt snyggare
Sen måste jag säga att kvalitetskänslan faktiskt är markant högre på en facelift iaf kontra en 03a
05an och möjligtvis även 04an har givetvis även den förbättringar jämfört med 03an men inte lika radikala som en 06a-08a
Vad gäller problemet med cabmotorn så är det ganska utbrett och ett motorbyte kostar vad jag sett mellan 10-20 000:-
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo, men den byts inte direkt var tredje år. Det räcker med att tidigare ägare gjort så är problemet löst. Motorn som monteras i vid reparationen är också av uppdaterad modell (dock ej samma som facelift) och ska inte ha problem i väta.

-------
//Lövet
Absolut, så letar du bland prefacelift så försök som sagt hitta en med utbytt cabmotor för då är problemet som sagt löst
En annan svag punkt på Z4orna är bakfjädrarna (alla årsmodeller tom 08) så det är en fördel om dessa är bytta om bilen gått längre än 6-7000mil
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Som jag har förstått det handlar det visst om den nya elmotorn från facelift-modellen. Den jag fick monterad har samma artikelnummer som den nya, har sett det själv.
Även jag har hört att den gamla motorn inkl isolering blev borttagen som resevdel och att alla nyinstallationer är med faceliftmodellen av motor+isolering, men jag är inte 100 på det...
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Min Z4 är en 05:a så jag har förmodligen den gamla känsliga cabmotorn, därför är jag riktigt noga med att kolla så att avrinningen inte är täppt.
Varje vår så öppnar jag luckorna i hjulhusen (motorn sitter över det vänstra) och blåser rent avrinningsslangarna med tryckluft.
Jag kollar också efter varje tvätt med en tunn ståltråd på vänster sida så det inte står något vatten där motorn sitter.
Om det blir täppt så att motorn står dränkt i vatten så är det nog inte så lyckat även om man har den nya kapslade varianten.

Hasse Z4
Hasse: Skulle du kunna utveckla din ståltrådsmetod en aning? Var stoppar du in den, och hur avgör du om det står vatten? Dum fråga kanske, men jag fattar inte.
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Jo när jag har tvättat bilen, eller om jag har kört i regn så har jag en rostfri tunn svetstråd (ca 0,5mm) som jag med cabben i nedfällt läge sticker ned vid cabbens fäste bakom vänster dörr. Där sitter motorn nästintill osynlig.
Jag tror att du kan se en liten bit av den om du lyser ner i hålet med en ficklampa. Du kan sticka ner tråden ca 20-30cm då är du i botten och när du dragit upp den så tryck den mot tidningspapper så ser du om den är blöt, och hur högt eventuellt vatten står. Det ska hällst inte vara mer än eventuellt en liten droppe i änden på tråden. Detta vattenprov tar bara några sekunder att utföra och det kan vara väl värda sekunder.

Hasse Z4
Tackar, får prova det när vädret tillåter.

(jag körde faktiskt nercabbat en sväng i lördags, det var både torrt och plusgrader.)
Elchtest: torrt? vart i sverige är det torrt?

Hasse: Grymmt tips där, det tackar vi för!
stegev: Nu är det snöblandat regn, men det var torrt i Lerum i lördags. (Inte på vägen förstås, men taket var rent och torrt, och solen sken.)
Ohh Lerum, borde jag förstås ha fattat :)
För där skiner nästan alltid solen?
Nää för att där är marken lika torr som människorna... menade solen ja :)
Så hur går det med researchen, blev det en facelift tillslut? :D
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det görs nog inte så många Z4 affärer den här tiden på året ;)

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.