AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.112

Hur store betydelse har 540in:s blindtarm för effekten?

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Hej.

Jag funderar på att bygga helt rostfritt avgassystem på min 540/6 E39 Touring.

Bakre ljuddämparen och resonansdämparen är utbytta emot en sportljuddämpare nu, men jag skulle vilja experimentera med ljudet lite för att få det kraftigare ljudet man får av att byta ut sista ljuddämparen på en E34 540.

Då måste jag ta bort den stora burken i mitten, med en blindtarm/resonator, jag har läst en del om att den ev. kan försämra effekten i bilen, är detta bara en myt eller stämmer det?

Tack på förhand
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
detta undrar jag med !
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Tja!

Har byggt om mitt avgassystem. Detta är dock på en 528. Dvs tagit bort "blindtarmen", även original burken där bak är väck. Ersatt med en mindre Simons dito.

Upplever inga förluster, är testad mot original 528, möjligen lite kvickare i vissa situationer? Sången är råare samt högre MEN, den är tyst på motorvägen. Man kan höra väldigt liite av ljudet om man anstränger sig samt lite mer vid gaspådrag, bra på långresor. Med andra ord är jag väldigt nöjd. Bilen har även ett insats sportluftfilter från BMC.

det borde inte stämma egentligen. visst det är avstämt för att ha blindtarmen där men jag tvivlar på att det sänker hastigheten på avgaserna och ökar motståndet. i praktiken är det katalysatorerna som tar mest effekt absolut inte en demontering av blindtarm. det bästa är o bara bygga om hela systemet från efter grenrören och hela vägen bak. då tappar du garanterat inte effekt iaf.
kan vara så att den känns lite tröttare i låg-mellanregistret. men troligtvis piggare vid högvarv.
Visa användare
21
Chewy
523i -96
Intressant ämne det här, tror dock inte att bmws tekniker skulle sätta dit en del på bilen som inte fungerar/behövs ;)

Lite intressanta länkar nedan:

Länk

Länk

Länk

It´s better to burn out then to fade away....
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Blindtarmen är väl som på samma sätt som slutburken en resonator.
När jag byggde dubbelt avgas på min 540 så åkte båda bort naturligtvis.

Jag kunde inte märka att den skulle bli sämre på något vis, varken acc eller soppaförbrukning. Dock blev ju ljudet underbart.

Mvh
Göran
Forry: helt korrekt. ja oftast räcker det att man bara gör det likt originalsystemet så tappar man ingen effekt.

Chewy: tredje länken var väldigt intressant! enligt rubriken "stepped headers" så har jag gjort helt korrekt på min 540 nu i veckan. silken tur man har, återstår dock att se om man märker någon skillnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.