AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
704

Läkage bränsle

Visa användare
67
BenkeBusig
BMW 428xi -cab 2015
Dodge Magnum RT Hemi
AWD 2005
Edsel Cosair 1958 4DHT
Ford 1934 Hotrod LS1+Blower
Jag har läkgage på en bränsle ledning som sitter bak på tanken, den kommer fram från åvansidan tanken bak och verkar gå runt till åvansidan fram på tanken. Det går inte och se några kopplingar. Vad är detta rör till för???
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Dessa rör (2st) är luftningsrör för en del av tanken. Om du står bakom bilen och tittar framåt så ser tanken ut som ett U med det vänstra benet lägre än det högra. Du fyller bensin i det högra benet av u:et. Det vänstra benet kommer att få en luftficka i toppen om inte luften evakueras och där sitter dessa rör. När du fyllt ca hälften av tanken så kommer det vänstra benet att vara toppfyllt och då fylls även rören med bensin. Sönderrostade rör = läckage.

Det finns ett rör bakom tanken som är synligt men även ett liknande på framsidan. Byt båda.

Jag gjorde så här. Tömde tanken. Upp med bilen på pallbockar bak. Ställde domkraften under tanken. Kröp under och lossade banden under tanken. Firade ner försiktigt så att vänster sida av tanken sänktes ner mest. Bytte rören.

//Göran
Visa användare
67
BenkeBusig
BMW 428xi -cab 2015
Dodge Magnum RT Hemi
AWD 2005
Edsel Cosair 1958 4DHT
Ford 1934 Hotrod LS1+Blower
Tack för det svaret... Då har jag koll på jag bör göra...
Det blev en provisorisk lagning med en slangbit... Men jag ska laga det permanent när det blir väder att vara ute och skruva....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.