|
|
|
|---|---|
|
Fråga till er som redan har eller kan mycket kring tillbehören. Jag står i begrepp att beställa en ny F10 och har en fråga gällande strålkastarna. Ingår det som standard med xenonljusen att dessa känner av ljusstyrkan ute, dvs kör man igenom en tunnel så tänds xenonljusen resp släcks så snart man ute i dagsljus igen om man enbart från början har de fyra ljusringarna tända eller kräver detta att man beställer adaptiva strålkastare ? | |
| Det du syftar på kallas "halvljusautomatik" och är standard på F10/11 med xenonljus. Krävs alltså inte adaptiva strålkastare. | |
|
Nja, halvljusautomatik är det inte, Halvljusautomatik är att halvljuset tänds och släcks automatiskt när tändningen vrids på och av. Som det fungerar på de BMW bilar som saknar varselljusfunktionen. Men för att svara på trådskaparens fråga, så ja; varselljusfunktionen finns på de vanliga xenonstrålkastarna. |
|
| Naturligtvis, mitt misstag. Vad heter funktionen då? | |
|
Ett förtydligande är på plats från min sida. Jag menar automatisk halvljusstyrning, dvs man sätter ljusomkopplaren i ett kontaktläge där halvljuset släcks/tänds i förhållande till ljusförhållandet. I min nuvarande bil saknar jag denna funktion, men kontaktläget (3) finns men är uppenbarligen inte inkopplat. Min bekant som har den modernare xenon strålkastaren (kraftfullare ljusringar) på sin X5 (E70) och dessutom adaptivt kurvljus har denna funktion, dvs ljusringarna lyser vid dagljus men när det skymmer tänds automatiskt halvljuset (xenon ljusen). Som t ex när man kör genom tunnlar eller om det börjar regna så tänds resp släcks xenon ljusen automatiskt och under övrig tid lyser enbart ljusringarna vid fullt dagsljus. Detta var denna funktion som jag undrade över om detta är standard numera på samtliga av BMW:s modernare xenonljus eller denna funktion kommer enbart med om man väljer adaptivt kurvljus. |
|
| Funktionen kallas daylight running lights och är standard om man har xenon. | |
| Bettan: Det du efterfrågar är om bilen har varselljusfunktion (ljusringarna lyser starkare och fungerar som varselljus under dagen) och svaret är JA! Alla nya BMW bilar med xenonstrålkastare har denna funktion. | |
| Tack för beskeden. Det finns härav ingen anledning för mig att lägga pengar på adaptiva strålkastare. | |
|
Är inte funktionen som Bettan beskriver även standard vid icke-xenon på F10/F11? Även dessa icke-LED "corona-ringar" ska väl vara godkända som daylight running lights? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.