|
|
|
|---|---|
|
Nu börjar jag bli riktigt trött på konstant pipande från backsensorerna. Har bytt ett antal ggr men livslängden verkar ju helkass eller så är det nåt annat som strular. Kan man inaktivera systemet eller bara dra ur sladdarna? Jag har Carsoft 6.5 om de är till nån nytta. | |
|
Kan man inte bara rycka säkringen? Eller ligger det fler brukare på den? Funderar också på att koppla bort då jag har två trasiga sensorer och vill inte flöja ner tusenlappar för att få ett lagat... En gång BMW - alltid BMW |
|
| Jag har också tänkt på säkring men har inte kollat upp noggrannare vilken säkring det är och om de är mer kopplat till den. Berätta gärna om du hittar informationen, de är ju den enklaste lösningen. | |
|
Hej Hittade ingen säkring för PDC, där den skulle sitta på plats 19 fanns inget kablage draget till säkringsplinten. På högersidan i skuffen framför, nedanför den bakre säkringsplinten finns en box som styr PDC'n. Den går att öppna har dock ej gjort det. Men jag kopplade bort det nedre kontaktstyckjet som leder till de bakre sensorerna och piper det inte längre när man lägger i backen ivarjefall. Ett trix för veta vilken sensor som pajat.......... Sätt på tändningsläge 2, starta ej. Lägg i backen och gå ut och lägg örat mot varje sensor. Om de fungerar så hörs ett tickande ljud, de som är tysta är de som är sönder.....mycket billigarer än att låta BMW felsöka, eller att köpa en carsoft........... En gång BMW - alltid BMW |
|
|
Jag har redan Carsoft och interface så jag vet exakt vilken som är kass men jag tänker inte lägga mer pengar på dom sensorerna, har bytt tillräckligt många. Tack för tipset om boxen, ska se om jag hittar kontakten du snackar om. |
|
|
Skiten piper ändå, jag ska prova och rycka även den övre kontakten.... Annars så sitter väl själva tutan bakom panelen på bakluckan vid bakrutetorkarmotorn tror jag.... En gång BMW - alltid BMW |
|
| Piper de även om man kopplar ur dom helt, varje sensor alltså. | |
| det räcker att rycka säkring nr 19, som finns i handsfacket, så slutar det att pipa (så var det på min iaf). Min piper (från baksummern) oxå konstant i 4sek, sen blinkar pdc-knappen. Får hem min Carsoft idag o ska koppla upp mej så fort jag har tid. Att lyssna på sensorerna att de "knäpper" ger inget 100% svar. Alla mina knäpper och tyder på att det finns ström till alla (både fram & bak), men bara för att sensorerna för ström betyder det inte att de är ok! Felsök istället, eller får man testa o byta en o en =) | |
|
Det är just det 4 sekunders pipet som irriterar, det är nog bättre att ge sig på boxen (lättåtkomlig) än attt krypa under och rycka vid sensorerna. Jag hade bilen hos BMW och de pekade ut samma sensorer som jag kunde lyssna mig till. Men det intressanta är att du säger att uteblivet tickande kan vara utebliven ström, är du säker på det, isåfall kanske man skall mäta om man har ström fram innan man köper en sensor för 1000 spänn. Är det någon som provat att laga en sensor, kan man få isär dem? Vad brukar egentligen felet vara? Inträngande fukt? Kan man få igång dem genom torkning inomhus elektronikrengörare eller 5-56, tryckluft?? En gång BMW - alltid BMW |
|
|
Har försökt att koppla ur främre sensorerna på E61 men det funkar inte för då får jag felmeddelanden. Skulle vilja koppla ur de främre då jag ibland kör med extraljus monterade, och då skriker det så in i h..vete så fort jag lägger i backväxeln... I en perfekt värld så skulle jag ju önska att endast de bakre fungerade (varför ska man överhuvudtaget ha sensorer fram..?). Det borde ju gå att själv programmera DTC så man får det som man vill ha det. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.