|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag tänkte prova på att byta olja/filter på egen hand. Är ingen van mekare precis, men en oljeservice ska man väl klara av =) Ni som vet. Var kan jag få tag på rätt verktyg eller vad kan jag använda för att komma åt/lossa filterhållare, filter och oljeplugg? Hur hårt ska jag dra åt pluggen? Tänkte köpa olja Shell Helix Ultra och köpa filtret på Bmw eller Mekonomen. | |
|
För att lossa oljefilterlocket så använder du mest lämpligen en 36mm hylsa. Är svårt och komma åt med en nyckel eller liknande. Finns hylsor på biltema eller jula för en billig peng. Jag brukar aldrig dra åt oljepluggen efter något speciellt moment, tycker de är överkurs. Brukar dra den till botten, och sen ett litet ryck till som kanske motsvarar ett ½ varv? Behöver inte ta i allt du har för att få dit den så hårt du kan, både onödigt och risk för att muttern tar skada. |
|
|
Fast vill du dra efter moment så ska de vara M18 plugg = 35Nm M22 plugg = 60Nm Kom inte ihåg vilken plugg denna motorn har,även fast det inte var allt för längesen jag bytte på just den motorn :-) |
|
|
Haas: "....till botten och sedan ett 1/2 varv?" Känns som man skulle dra sönder något då? |
|
|
Momentet ska vara 25nm, inget annat. Har dragit sönder gängorna på en bil av annat märke en gång, och det är verkligen inget roligt. |
|
|
Fast 17 mm nyckel till olje pluggen i botten. 36 mm Hylsa eller stor skift nyckel går till Oljefiltret. Lossa plugen och medans det rinner ut, så plocka av oljefiltret. Likaså så att den/de dl som finns där i rinner ut. Montera på det nya oljefiltret. Byt O-ringen som sitter fast på locket. Smörj in den nya med lite olja innan montering. Under denna tiden som du pulat där uppe har oljan hunnit rinna ut. Ska du göra lite extra, så kan du starta till den c:a 3-5 sekunder så kommer det ut något stänk till med lite av den gamla oljan, men inget som du behöver göra. Ang när du spänner olje pluggen, så stämmer det som HFR skrev ang moment. Själv skuvar jag bara dit den för hand så långt det går och sedan bara precis lite grann med nyckeln så den nyper tag. Behöver inte vara orolig att den ska släppa eller läcka. Bara risk att du drar itu gängorna. Har du otur spricker sumpen. Sedan 6,5 liter olja, så är det klart. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Dessbättre har BMW tänkt till lite när de konstruerade motorn - oljepluggen har en inbyggd försvagning som gör att om du drar för hårt går pluggen av i stället för att trågets gängor ger sig....fråga inte hur jag är säker på funktionen... ;o) Drar numer alltid med moment eller undviker pluggen helt och hållet genom att med pump suga ur oljan via oljestickans hål. Det senare är väldigt smidigt och jag upplever att jag får ut mer olja på det viset. Jula har en smidig oljepump som drivs av bilens batteri. Om du skall tappa ur oljan via pluggen, se alltid till att byta kopparbrickan, för det är pga dess mjukhet som du får tätt! När brickan är komprimmerad en gång är den "förbrukad" eftersom den hårdnar vid kompressionen - i nödfall kan man värma upp den gamla brickan med gaslåga tills den är glödgad, då mjuknar den igen. Menen ny bricka kostar bara några kronor och i vissa fall följer den med tillsammans med oljefiltret. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Haha, halvt varv kanske va att ta i något. Men svårt och förklara exakt när man alltid drar åt efter känsla. Vad de gäller momenten så kolla jag nu i haynes och dom rekomendera även dom moment jag skrev i början. Så vart kommer några 25Nm ifrån? |
|
|
Oljepluggen är väl 14 eller 16mm om jag inte minns fel... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
när du köper du olje filter följer med en kopparbrickan . alex |
|
| kör med momentnyckel, det är lättare än man tror att dra av oljepluggen =) | |
|
När jag handlat oljefilter på BMW har det följt med en relativt stum aluminiumbricka > ytterst få grader åtdragning till rätt moment. Personligen tycker jag bättre om mjuka packningar som "ger sig" och kräver det där halvvarvet åtdragning (som Haas skrev). mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.