AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.274

Volvo spöade X3

Buspelle
X3an fick dessvärre stryk av en vanlig stackars Volvo V60 i senaste numret av AMS. Volvon spöade även Cayenne. En klen, men ändå liten tröst...
vad var det för test?? i de andra testerna ams och teknikensvärld gjort så har ju x3:an fått toppbetyg
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Denna test gällde fyrhjulsdriften, där det visar sig att Haldex senaste generation är rätt bra, minst sagt...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har inte läst testet, men är van vid AWD-diskussioner eftersom man varit Audiägare...

Min slutsats efter att ha ägt och kört ganska många bilar med AWD är att körteknik och däckval är mer avgörande än vilket system som sitter i bilarna idag. Även saker som vikt och markfrigång kan påverka utgången en hel del.

Samtliga system har sina för och nackdelar. Är systemet mekaniskt eller styres det av mjukvara? Riktiga diffar eller stor vikt vid ett smart kalibrerat ABS/ESP-system?

Samtliga mjukvarubaserat system har ju ett problem och det är att vid högbelastning så har systemen en tendens att överhetta, men detta är något man sällan upplever när det sladdas lite runt en konbana.

Jag har svårt att tro att V60 (säger inget om huruvida senaste generationen Haldex-system är bättre eller ej) har bättre framkomlighet än Cayenne och tex X3, om inte annat så beroende på markfrigången. Jag hade rätt stora problem med att bilen kunde fastna i plogade vallar då bilen "satte sig" på snön.
Sven B
acey
Håller med om att däcken är väldigt avgörande, X3 an var utrustad med Pirelli Scottozero II. Det värsta var att V60an var utrustad med samma däck.
Alla hade friktionsdäck av centraleuropeiskt snitt utan dubbar

Testen verkar seriöst och det är bara att lyfta på hatten för V60.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Ja, det var onekligen otippat. Jag hade före testet kunnat ta gift på att den inte skulle ta RS5, som oxå var med i testet, i ett enda delmoment.
Men som sagt, all heder åt V60 AWD.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Testen finns i senaste AMS, den är gjord av tyska AMS med deras förutsättningar gällande däck osv.

På tio testade bilar fanns fem olika däcktyper...

X3 och V60 kördes på Pirelli Sottozero II.

Testen i sig är, i alla fall i den svenska översättningen, inte särskilt uttömmande gällande exakt hur bilarna kördes.

Testen gjordes i Ötzal på 2000 m höjd.

Skulle hellre se en test gjord av svenska AMS med lika däck på alla bilar...
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Blev besviken p.g.a. ovanstående anledning, köpte tidningen (utan att bläddra tyvärr) och saknade mycket info om hur, varför. Olika test med ex. släp bakom osv hade varit nyttigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.