|
|
|
|---|---|
|
Är Länkarmar samma som Pendelstag? Jag har ett 'klonk' i framvagnen vid tvära gupp och lite 'nervös' styrning vid spårig asfalt. Försöker med Goodwill... Då jag beskrev problemet för BMW sade de att det antagligen är pendelstagen. Det är alltid gratis ost i råttfällan... | |
|
..ingen som vet? |
|
|
Länkarm på E46 är armen som går i vinkel på undersidan av hjulet, Pendelstag eller stabiliseringsstag är staget som går mellan krängningshämmaren och länkarmen. Pendelstaget kan ge upphov till ett klonkande eller klapprande ljud men borde inte ge nervös styrning. //Niklas "En riktig motor suger" |
|
|
Aha. Tack. BMW sade att e46 problemet främst var pendelstaget och att de ej behövt byta speciellt många länkarmar. Skall man be dem byta länkarmar också då de ändå håller på? Jag har inga vibrationer el. dylikt då jag bromsar... |
|
|
Pendelstagen är inte dyra, kostar bara nån hundralapp styck. Länkarmen däremot är dyr för spindellederna sitter fastpressade i den. //Niklas "En riktig motor suger" |
|
|
Hoppas att länkarmarna är okay då. Om man har ett svagt vibrerande 'klonk' bakifrån då man kör över tex. kullersten eller smågupp, vad kan det vara? |
|
|
Säger de att de inte har bytt speciellt många bärarmar ljuger de! Jag skulle uppskatta det till att närmare hälften av alla E46:or av de första två årsmodellerna har/har haft problem med glapp i bussningar och eller spindelleder. Stå på dig, detta är ett MYCKET välkänt problem med de tidiga E46:orna! En ren konstruktionsmiss eftersom man har gjort om konstruktionen på de nya bärarmarna. Det kostar ca 7500kr att byta båda bärarmarna, så det finns all anledning i världen att försöka få BMW att ta kostnaden. Goodwillgränsen brukar gå vid tre år från registreringsdatumet, men det kanske hjälper att tjata/klaga efter detta datum. Mvh |
|
|
'klonk' bakifrån brukar vara övre stötdämpar fästet bak. //Niklas "En riktig motor suger" |
|
Krosus |
Eller främre länkarmsbussning. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.