AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
38.628

ODB-II plugg med bt eller WLAN + android-mobil?

Sida 5 av 5
Hmmm, ändå lite tveksamt om det är värt det. Fast visst är det en kul grej.

Kanske är bättre satsa på interface riktigt diagnosprogram, typ Carsoft, INPA och allt vad de heter.

Hade ändå hoppats på att det kunde fånga upp de flesta felkoderna.
Fördelen med OBD-II diagnos: Billigt, riskfritt, man kan inte köra bort sig i programmet och ställa till det inne i bilens system. Detta kan hända i flera andra program om man inte jobbar med bildiagnos ofta och vet exakt vad man gör. Kan bli dyrt om man har otur, och ibland skrivs det ju lite här på forumet om detta. Men de flesta skryter nog inte med att de har lyckat göra nån tabbe och lyckats sabotera t.ex motorstyrning, kombiinstrument eller annat.

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det går också bra att köpa interfacet för 13 dollar inkl frakt. Jag har ett sånt.
Länk

Det är med största sannolikhet en "piratkopia" på ELM327 både på ebay och teknikmagasinet. Men det fungerar. Dock inte samma scanrate som ett "original ELM327".

Vad får ni för uppdateringshastighet på livedatan på E46/E39 (M52 eller M54) med detta interface?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Sorry, det var USB.

Med bluetooth: Länk
Beställde också detta och det fungerar bra till vad det är, cred till utvecklaren och hoppas att tourqe utvecklas till nåt större.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Men om man kör vid datan,
vilket program gäller då?
Det följde med nån skiva med någon program har inte provat det då jag ej har någon pc med bluetooth.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Trots att jag har inpa-kabel, carsoft och fan vet vad så blev det att jag beställde en sån här gynnare idag -> Länk .

Lär duga i 95% av fallen + att det verkar våldsamt mycket smidigare. :)
OBD-II diagnos är enkelt och bra men du får nog inte räkna med några 95%, utan endast de system som innefattar drivlina med miljö och utsläppsrelaterade system.
Skillnaden mellan OBD-II med ELM-interface osv, och de övriga systemen för fulldiagnos har beskrivits många gånger tidigare och är rätt stor, men med båda utrustningarna så lär du ju täcka in det mesta.

FP
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Nä, 95% var nog att ta, men jag skulle tro att det kompenseras av att jag kommer använda den här BT-pluggen mer eftersom den är lättare att använda (speciellt för dataloggning etc) :)
Trodde jag bara hade det 20 poliga uttaget på 528:an men hittade det 16 poliga under ratten tourqe fungerar även där.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag skaffade också ett kina-interface och testade med gratisversionen av torque, men får ingen live-data i min 330 -03. Verkar kunna läsa felkoder (men hade inga). Ser att det har funkat i äldre bilar, så min egna teori om att bmw inte implementerat live-data än -03 kan ju inte stämma..
Kör impa i annars, men tyckte detta kunde vara smidigt att ha med i handsfacket ifall något skulle krångla.

Någon annan som har/haft problem med live-data?
Vad är det du försöker läsa av?
Fungerar varvräknaren eller hastighetsmätaren?
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Ingen live data jag testade funkade, inte varvtal, temp osv..
Bilen i sig är frisk, och INPA funkar på den. Är väl något med interfacet eller att jag kör gratisversionen på appen?
Funderar på att köra en gammal androidlur som mp3-spelare i bilen, så möjligheten att se lite annat roligt i den lockar ju också.
får du upp en lista i början som visar sensorerna som den har hittat i bilen?
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Länk

//Roger

Fr
8
Fredtastic
Z3, 2.8 M -97
320d F30 -12
Köpte min ELM 327 idag, laddade ner Torque till min Galaxy 5 med Android 2.2 införskaffad för ändamålet. Allt lirar klockrent från början. Torque tolkar felkoderna felfritt och extralullet är kul. Jag har en BMW Z3 från 2000, tillverkad i slutet av -99 och den läser allt från OBDII uttaget under ratten, behöver ej 20 pinskonverteraren.

Prisvärt, 249 kr för ELM 327, 34 kr för Torque. Rekommenderas!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.