AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
38.622

ODB-II plugg med bt eller WLAN + android-mobil?

Sida 4 av 5
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
Sådär ja, då fungerar de kanon fint... Har bara provat de mot gratis appen men nu när jag vet de fungerar så kommer jag att köpa full versionen av Torque.

Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Skrev innan att jag skulle skaffa mig en OBD2 pryl , men har inte riktigt blitt av .
Fungerar det med torque att läsa felkoder i klartext vad som är problemet på min bil ?
Tänkte beställa ELM327 idag .
Misstänker att LMM bråkar med mig .....
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Dom bilar jag läst av med Torque har i alla fall felkoderna kommit i klartext. BMW vet jag inte, hade inga felkoder när jag kollade min, men det borde väl komma i klartext där med.
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Ah perfekt !
Har beställt en så jag återkommer med besked om ett par veckor eller vad det nu tar att få hem den .
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Sådär ! Då har jag fått hem min pryl och den verkar fungera som den ska :)
Tyvärr så får jag ju då ett par felkoder .....
Men det står inte i klartext vad det betyder . Googlade lite och hittade vad 2 av 3 fel betyder. Men jag tror jag startar en annan tråd om det då det inte hör hit riktigt i denna tråden.
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
Full versionen fungerar kanon fint den med. Skoj att se lite siffror på Hk och Nm som bilen levererar.
Är de någon mer som har provat de? Hur pass bra stämmer de mot vad specen säger för er?

Att man på drivhjulen inte får ut de som står i specen är jag medveten om men borde inte de stämma rätt bra via OBD II uttaget, eller?

k3
51
k3
X3 20i 19
Crotalus:det finns en app (android) som heter obd ll trouble den kanske kan hjälpa dig.

k3 bmw cs#8231
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
K3 Tack för den . ska testa :)
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
Den gula motorlampan lyser nu i min bil så jag passade på att se om Torque appen till min Android mobil fungerade. Och visst hittade den problemet med en felkod samt en text förklaring, fick även ett uppslag på nätet via appen, kanon helt enklet.

Felet visade sig vara luftmasse mäteren som de är fel på.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har svårt att tro att du via ODB-uttaget skulle få reda på samma värden på effet och vrid på hjulen. Hur skulle en mtöare som lyssnar på motorns elektronik kunna tala om effekt på hjul, eller drivaxel för den delen. Jag tror detta är uppslagsvärden "från boken" bara.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
232
pane
530D X-Drive 2014
Alpina Roadster S -04
Knallade förbi Teknikmagasinet idag och köpte en ODB-2 BT dongle för 300. Bara att para ihop med min HTC sensation och sen köra Torque utan problem.

Suveränt och enkelt!!

/Pane
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Torque använder ju mobilens g-kraftsensor och gps för att mäta hästkrafter, 0-100 tider och så vidare. Har använt min billiga elm327 och torque till att fixa en massa bilar nu med div. Givare som spökat osv. Kanon!
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Köpte min obd-2 BT dongel på Teknikmagasinet 300:-

Fick igång den på 5 min med min HTC och Torque bra grejer, fick inte upp några felkoder =) och live data e riktigt bra.

Rekomenderer detta redskap skarpt.

//D
OBD-II diagnos är trevligt att köra, och man kan kontrollera samma system, felminne osv som bilprovningen kollar.
Skilja bara noga på fulldiagnos som kör hela bilens system och OBD-II diagnos som behandlar de delar och system som kan påverka utsläpp och miljö.

FP
De
607
Decoy_81

Absolut!! har även kört carsoft på henne och då fick jag upp detta (OT) : 58 DWA relay ore the wire is short-circuited to B+" har inte fattat vad detta är......? men tror att det har med larmet att göra.

//D
DWA har med stöldskydd/startspärr att göra. Ibland kan kortvariga störningar lägga ett felmeddelande i minnet. Prova att radera, om det återkommer så får man felsöka runt startspärr osv. Om matningen/kabeln som beskrivs är kortsluten till B+ (+12V) så borde man ha problem att startspärren går in.

FP
Börjar bli dags för mig också. ;-)

Det är ELM327 Bluetooth OBD2 på Teknikmagasinet ni syftar på, för 300kr?

De
607
Decoy_81

Japp, det stämmer

// D
En fråga om folkes inlägg.

Man kan alltså enbart kolla ett fåtal värden med Torque via ODB2 uttaget?

Enbart de delar och system som kan påverka utsläpp och miljö, ej fulldiagnos?

Men det går varje fall att göra reset av felkoder?
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Ja precis, bara sånt som har med gula motorlampan att göra. Dvs lite olika tempgivare, lambdasonder, spridare m.m. inte airbags eller annat. Detta är något som fungerar på alla modernare bilar så att bilprovningen ska kunna se att utsläppen inte skenar iväg...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.