|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Länk | |
|
För de som vill handla i svensk webshop så finns numera pluggar på www.24.se också men lite högre pris. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Skulle testa min DX BT OBD2-dongle i 545'an, men mjukvaran, eller hårdvaran, ville inte alls spela boll med E60. Rimligen borde dongeln vara kompatibel med E60, så VitalScan som skeppas med dongeln är nog inte kompatibel. Bara som FYI. | |
|
Förmodligen vet väl alla detta redan, men Torque kan visa felkoderna i klartext. Upptäckte detta för ett tag sen när jag hjälpte en kompis med en Skoda där motorlampan lös. Först kom ju en P-kod som vanligt, men när jag klickade på den så dök felet upp i klartext. Det stod något om felaktig kyltemperaturkrets. Då nämnde kompisen att tempmätaren inte fungerade, och hade krånglat en längre tid, så det stämde troligen precis. F.ö. så slocknade motorlampan när jag raderade koden. Den kommer förmodligen att tändas igen efter ett tag. |
|
|
Fick min plugg idag, funkar klockrent. Någon som har tips på bra program, både för Android & Windows? |
|
| Kan man nolla oljeservice eller ändra intervallen med toque appen? | |
|
Kul att läsa att de fungerar bra för er med denna App och ODB II plugg. Jag sak lägga en beställning via dealextreme.com och skaffa mig en egen. |
|
|
Du kna ju ladda ner torque-appen och titta utan att ha pluggen. det finsn en gratis version och där finns även reklam för vad man kan med betal-torque. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Android i all ära, det kom nåt till i-Prylarna redan 2008 t.ex: Länk Är det nån som testat detta? FP |
|
|
Folke: Problemet med iphone är att den inte fungerar med dom här billiga blåtandsdonglarna. Blåtanden i iphone är så begränsad och inlåst att den inte kan koppla upp sig mot dom. Produkten du länkar till kräver ett wifi-interface, och då är det helt andra pengar än våra billiga Kina-interface. |
|
|
Man bör nog undvika bottenskrapet för några hundringar. Om man kollar så skiljer det runt 350:- mellan Kiwi BT och WLAN, inte så stor skillnad tycker jag. Jag har ett par olika OBD-II -> USB-interface redan, och även lite USB -> WLAN-stickor. Borde nog gå att få igång kommunikation där med lite handpåläggning. Jag vet inte hur du menar med inlåst BT i iPhone (eller iPad), jag har inte haft några problem med att koppla upp mig mot diverse produkter, importerade BT-stereolurar, musikpuckar till ljudanläggningar, och nån annat icke-Apple produkt. Har inte testat på OBD-II interface ännu, men du kanske tänker på problem som man hör om att man inte kommer in i bilarnas BT-system vad gäller telefonfunktionerna, adressböcker mm. Detta kan du inte lasta telefonen för... FP |
|
| Förstör nu inte tråden med en massa tjafs om va bra en ifån är utan låt den fortsätta vara en intressant tråd för dom som har en androidnalle... | |
|
GE: Du har ju rätt, men jag vill bara förklara för Folke vad jag menar. Folke: Det jag menar med inlåst är att Apple inte släppt lös allt som går att göra med Blåtand. Headsets och sånt fungerar ju utmärkt, men Blåtand är ju så mycket mer än att bara skicka ljud och bilder. Det var länge sen jag hade en Iphone, så dom kan ju ha släppt på mer funktioner, men just det som krävs för att koppla upp en OBD-dongel, vad det nu är, det ser dom inte ut att ha gjort. Jag letade som en galning för ett tag sen för att försöka hitta nåt sätt att koppla ihop en Iphone med detta interface, men jag hittade inget. Bara WIFI... Om tillräckligt många gnäller så brukar ju Apple faktiskt lyssna till slut, även om det sitter långt inne, så maila dom och beskriv problemet. Och om det går att hitta en Kiwi-interface för bara några hundralappar mer än ett blåtandsinterface, då är det ju bara att handla. Såg förresten ett begagnat på Blocket för nån vecka sen. Kolla om det finns kvar. F.ö. så har jag inte hört något speciellt om att folk har fått problem med dom billiga kina-interfacen. Mitt fungerar t.ex. utmärkt. Har provat det på ett flera bilar av olika fabrikat, och den verkar vara helt kompatibel med ELM327, som ju är välkänd. Den har alltså inga problem att få kontakt med någon bil jag testat i. Dock så läser den ju bara drivlinan, men det gör alla såna där generella interface. Om det finns nåt alternativ till Android vet jag inte. Det kan ju tänkas att Symbian fungerar. WP7 kan ju också fungera, men där finns det ju knappt några telefoner. |
|
|
GE: Häng inte upp dig på att jag råkade skriva ett årtal ovan. Du indikerar ju rätt bra själv nivån genom att skriva ifån ...) Mitt inhopp i tråden var mest för att pejla av läget allmänt, inte för att låsa hårdvaran för viss telefon eller datorlösning. Jag har själv flera plattformar och favoriserar knappast den ena eller andra. Vad jag menar är att finns det en hårdvara t.ex med WLAN (eller BT) från en tillverkare, Kiwi t.ex så finns det garanterat från flera håll. Peter_55: Jepp, man upplever inte sällan att man inte kommer i mål med sin BT-anslutning mellan t.ex telefon och bil eller annan icke generic utrustning som headset osv. Jag jobbar en del med mätintrument och ibland med andra mera "seriösa" (hittar inget bättre ord) utrustningar där man ibland använder BT för dataöverföring. BT är ju en standard och den skall alla uppfylla (även Apple) för att öht få marknadsföra sin terminal. Sen (vilket är mera vanligt) väljer många att lägga på egna "finesser", i t.ex bilens HF-kit eller vad det nu är man parar ihop sin terminal med, och då når man inte alltid fram. En tid för ett antal år sedan jobbade jag rätt mycket med Parrot och deras talstyrda HF-kit med BT-anslutning. Vi sålde dessa under några år, jag lovar att så mycket energi som vi fick lägga ner på uppgraderingar osv hela tiden pga att inte de mest säljande telefonerna (läs Ericsson och Nokia) kunde kommunicera fullt ut med Parrot, den tiden och energin var inte att leka med... Vi sköt ut oss från detta till slut, numera har Parrot gått över till betydligt mera avancerade produkter, fortfarande med BT dock.. Länk Det går bra att beställa Kiwi BT eller WLAN beroende på vad man önskar: Länk Länk och som synes så skiljer det US$50, eller runt 300:- Nivån totalt på dessa ligger säkert en bit över vad man ger för egenimporterade interface från Kina, men det finns säkert andra än Kiwi som marknadsför liknande lösningar. Även Kiwi har med stor säkerhet sin tillverkning i Kina. FP |
|
| Min ELM327-klon för drygt 100kr fungerar utmärkt. Men den läser inte så snabbt. Ca 3,5 PIDs/sek på E39an (långsam K-line) och ca 10-14/sek på mammas Ford Fiesta (CAN). | |
|
Jag har också ett hembyggt "original" ELM327-interface. Körde bl.a Digimoto tidigare med detta men reagerade inte direkt över hastigheten. Den beror nog mera på hur snabbt datapaketen kommer ut ur bilen, och man kan inte rakt över jämföra t.ex CAN med ISO-9141 (K & L-line), det är två helt olika protokoll. FP |
|
|
Fick min på posten idag... Men tyvärr så kan jag inte få den att ansluta sig med min mobil, parkoppling går bra????? Ska man göra på något speciellt sätt eller?? På min så är de bara en röd lysdiod som lyser efter att jag har satt den på plast, bra eller dåligt? Bil: E91 -10 Mobil X10 mini |
|
|
Det är nog rätt att en röd lysdiod ska lysa när man kopplar in dongeln. Tror tändningen måste vara på också, åtminstone brukar jag behöva slå på den. Om jag mins rätt så tänds nån mer diod när tändningen slås på också. Kör du Torque? Då måste du gå in i menyerna och tala om att du vill använda din parkopplade enhet innan dom börjar prata. Det kan ta en stund innan telefonen och dongeln kopplar ihop sig riktigt sen. |
|
|
Tändningen måste vara på så att motorstyrdonet är vaket. Parkoppling? Sök bluetooth enhet, den skall dyka upp, tryck på den och det framgår att den har en serieport, välj att du vill ansluta till serieporten, klart. Mer ska man inte behöva göra. |
|
|
Peter_55/marin849: Tackar för tipsen, jag ska titta igenom appen igen och se efter om jag kan få igång de. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.