AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
38.625

ODB-II plugg med bt eller WLAN + android-mobil?

Sida 2 av 5
Japp, kör med Torque!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Fick min idag, funkar riktigt bra ihop med laptopen. Tyvärr hittar jag ingen app till iPhone med stöd för BT. Någon som har tips?
Harrys laptimer har en del OBD II stöd

Dock är det primärt ett program för att ta tid när du kör bana samt filma samtidigt. Men som sagt i senaste verren har dom infört stöd för OBD II info.

Det hade varit högst intressant om du testade då Harrys och delger oss andra lite hur det lirar.

Johan S
NS 8.29
Jag är tokigt intresserad av detta men min E36 compact har ju bara den gamla runda kontakten i motorutrymmet. Frång aär om det funkar med en övergång från OBD II till OBD och vad man OM det funkar får ut för info.

Om inte annat får jag väl pilla med frugans E46 02:a :-)

Johan S
NS 8.29
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hittar inget OBDII BT-stöd i Harry's Laptimer :/
Andra stycket

Länk

Johan S
NS 8.29
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hittar fortfarande inget om stöd för OBD2 över BT. I kompabilitetslistan Länk listar han bara Kiwi Wifi dessutom.

Har appen på mobben, hittar inget i appen heller.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@Lus: Men wifi eller BT spelar väl mindre roll för de flesta androider eller laptopar - de flesta androidmobiler/laptopar har ju bådadera.

Har beställt en 38USD dongel från dealextreme så vi får se hur det funkar på touringen när den kommer.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Android har bättre BT-stack än iPhone, så ja, det kvittar om du köper wifi- eller BT-dongel. Så länge du inte har en iPhone.
Fattade det som att Johan Sjöström ställde frågan om Harry's Laptimer till mig, därav snacket om BT.

Har för övrigt provat BT-dongeln ihop med laptop, fungerar klockrent.
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Med dom här prylen ni pratar om , kan man nolla servicemätarn/oljebytesmätarn på en E46 -04 ?
Riktigt intresserad av att skaffa detta !
Kan man se laddtryck å allt ?

Har bilen nerplockad för tillfället pga rasad turbo . Vore kul att se vad den laddar för att se att det är ok :)

Säkert korkade frågor , men är ny på sånna här moderna saker ;)
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Hittade hur man nollställer mätarn utan instrument , men denna prylen verkar riktigt rolig så det blir nog fasiken att innförskaffa en sån här ändå ! :)
Har sett att det går att få tag i OBD2 BT plugg på Länk

/A
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Hmm.. 595:- på Droidstuff, eller 200:- i HongKong inklusive frakt. Svårt val....

Vad beror detta på? Blir vi lurade av handlarna i Sverige, eller är det regeringens fel? Skatter, avgifter och så menar jag då...

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har provat lite med dealextreem och en android (SonyEricsson x10minipro) med gratisversionen av Torque. Det funkar bra på touringen (02) och man får ut lite värden som kylvattentemp, gaspådrag, varvtal mm
Men det var mest kul i början en stund - möjligen kan det blir roligare om man loggar en inspirerande körning och kollar lite på värden efter det men för vardagsbehov så gick nyhetens behag över rätt snabbt. Å andra sidan kan det bli kul igen om man skulle få någon felkod som bilen normalt bara visar som gul lampa.

Antar att det är roligare om man har en turbo och kan se laddtryck mm.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Två mycket intressanta värden jag skulle vilja se förutom kylvätsketemp vore radiatorreturtemp samt oljetemp, men såvitt jag vet är bara kylvätsketemp standard enl OBDII såvida man inte har "speciella koder" för en viss bil. Någon som vet mer?
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Kan man släcka airbag lampan med detta?
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Beställde nyss en ODB-II plugg på Ebay UK för 120:- inklusive frakt, svårslaget.
ma
7.450
marin849
länk?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kom ihåg att det är två delar som beror av varandra - dels ska pluggen prata med bilen och förstå alla koder. Sedan ska den skicka dem till ett program i mobil eller dator som ska tokla, förstå och den som gjorde programmet/appen ska ha programerat att värdet ska visas.
Svårt att avgöra vilken kombination som är bäst med dealextremes mellandyra plugg och torque var lite begränsat för att vara kul flera gånger - möjligen om man bygger skydd i grillen i vinter så kan kylvätsektemp vara av intresse igen.

ma
7.450
marin849
Nja. Pluggen är normalt sett (den typen vi snackar här) ett interface som översätter protokoll. Den kan bilens protokoll (dvs den kan skicka och ta emot data men fattar inte vad man pratar om) och har ett seriellt protokoll till datorn. Det är i datorn som ALL förståelse och tolkning görs. I fallet med ELM327 som är en standardkrets som sitter i dessa pluggar ger man AT-kommandon till ELM327 att göra något på ODB-bussen i bilen, typ "skicka CAN-data AB NJ HG till bilen och ge hit vad bilen svarar".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.