|
|
|
|---|---|
|
har en e34 tds -95a den har nyligen börjat krångla med tempen imorse tillexempel var det -18 grader ute, jag startar bilen, kommer ca 1-2km då står tempmätaren längst ut i det röda fältet, (bilen har ju här inte ens kommit upp i normal temp än) jag vrider av tändningen och startar direkt igen, då står tempen på mitt mellan blåa och normal, efter en uppförsbacke är den på normal och förblir där i ca 5-10 min, sedan är det dags igen, upp i max, denna gången fortsatte jag bara att köra för att se hur den skulle bete sig, efter ca 2 min sjunker den något för att sedan gå upp igen. då har jag kommit fram, parkerar, stänger av, och slår på tändningen igen, återigen visar mätaren normal temp. första gången det hände blev jag mycket orolig, stannade och kollade upp så mycket jag kunde, fanns inga tendenser till att koka, nedre kylslangen var varm, fläkten gick som vanligt, rätt mängd vatten i expansionskärlet, ingen översvämning vid öppning, ingen olja i vattnet eller viseversa. allt normalt. hoppade in i bilen och startade, då var tempen normal.. känns som om antingen tempgivaren eller mätaren på instrumentpanelen har fått något för sig.. vattenpumpen med stålimpeller och termostat har gått ca 2000 mil. normal värme i kupén. någon som känner igen problemet och vet någon lösning? eller kanske någon som får någon ide om vad det kan vara? vilken av givarna är det som går till instrumenten på m51 an? | |
|
Har du öppnat kylsystemet på sistone? Om det blir en luftficka runt givaren så är det ju inte vattentempen som visas utan luftfickans temp, vilken kan vara hög. Att expansionskärlet har rätt nivå utesluter inte luft i systemet. Varmkör motorn och ställ den på tomgång i en kraftig uppförsbacke en stund. Varva gärna lite så pumpar vattnet runt fortare. Glöm inte att ha full kupévärme på. Det borde räcka för att utesluta luftfickor. Enklaste och billigaste kollen. :-) Annars får du väl kolla givare och kanske ev. mätare, det är väl det enda jag kan komma på. Möjligen en dålig givarkabel som får kontakt med jord och signalerar fullt emellanåt, men det känns långsökt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.