|
|
|
|---|---|
|
Jag har läst att om man tar kolvar och stakar från en b23 och sätter i ett b20 block tillsammans med b25 vev så får man en motorvolym runt 2.2 liter och ett komp runt 8 kg. Stämmer detta ? Vilket komp får man om man sätter en b25 vev i en b23 motor? Tänkte om det fanns någon kombination med vevaxel som passar bra i min b23 och sänker kompet lagom för turbobygge. Vill undvika att svarva kolvarna om det är möjligt. Mvh David | |
|
Upp... |
|
|
öhh. det blir ju samma ju :-) B23:an är ju en B20 med längre slag. Det som skiljer är vev, stakar kolvar. blocken är i princip samma. Sen beror det ju på vad för turbo bygge du ska göra. B23:ans orginal komp funkar bra till ca 1-1,5 bar. känns lite onödigt med 8 i komp som du inte ska upp över det. men det beror ju på hur den ska byggas.. |
|
|
Okej:) Vad rekomenderas för att motorn ska hålla utan kompsänkning då? Svetsa toppen vet jag redan, men O-ringat eller mls/arp? tanken är att jag ska ladda ca 1 bar, men vill gärna ha lite marginaler för att undvika ras. Håller det för 1 bar ladd utan kompsänkning om man kör o-ringat och orginal toppackning? borde jag då använda arp bult eller vanliga? Många frågor samtidigt :) |
|
|
lär utan problem hålla för ca 1bar med dom mods du ska köra med, ett bra sprut och en bra mappare, så lär det inte vara några problem. har läst om några som kört orginal M20B25 på 1bar med riktigt insprunings system, och det håller. det beror lite på hur mycket man plågar grejjerna. dom flesta fall (typ en sommar med strippen körning) slutade med att topplocks packningen gick, dvs byte och sen åt å åka igen. med oringat och original packning skulle jag köra med original bultar. |
|
|
Tanken tills vidare är att skippa riktigt eftermarknadssprut och köra med 535 lmm och saabs röda 431 spridare samt ställbar btr istället. Har läst om folk som med dom grejerna tillsammans med ett chip från Fekzen har fått sina bilar att fungera riktigt bra utan spikningar |
|
|
hmm.. kan funka. men då behöver du minst bredbandslambda för att kolla så bränsleblandningen blir rätt, även nått för att kolla spikningar kan vara bra. utan dessa hjälpmedel så lär inte motorn blir lång livad.. för du då inte har en aning om hur motorn mår. nackdelen med chip tyvärr. |
|
|
Bredbandslambda är redan inköpt, men vad kan man tänkas använda för att hålla koll på eventuella spikningar ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.