|
|
|
|---|---|
|
Hej! För 500km sedan fick jag servicemeddelande i Idrive att det är dags att byta partikelfilter. Har läst att det skall fungera att rengöra filtret själv istället för att byta. Filtret har jag nu rengjort med avfettning och hetvatten högtryck-tvätt. Spolade filtret i ca 15minuter med 210bar vatten tryck och 100 grader varmt vatten. En hel del sot kom ut! En himla flödesskillnad igenom filtret efter tvätten. Provade att låta vatten rinna igenom filtret före och efter tvättningen. Min fråga är: Jag har nu åter-monterat filtret och kört ca 4mil. Bilen känns piggare och svarar bättre på gaspådrag än innan rengöringen, men servicemeddelandet försvinner inte. Hur får jag bort servicemeddelandet? Måste den tas bort med DIS? Jag trodde att det var mottrycksgivaren i avgassystemet som känner av när det är dags för partikelfilter byte. Tacksam för hjälp! Bilen är en 520d E61 2006 Mvh Fredrik Mvh Fredrik | |
|
Du tar bort det genom att medans motorn är av men tändning på; hålla in nollställningsknapp för trippm, sedan kommer du till de olika servicepunkterna på färddatorn, där trycker du in knappen och stegar dig fram till partikelfiltret och håller sedan in knappen där ngt sekunder tills ordet reset kommer upp, då trycker du knappen igen för att bekräfta, då skall den flytta fram intervallet. Good luck |
|
|
Okej, skall prova det imorgon bitti. Tackar för snabbt svar _pancho_! |
|
|
Hur svårt/lång tid tog det att lossa partikelfiltret? Mvh /Robert |
|
|
Om man har tillgång till en lyft så är det ganska enkelt att lossa partikelfiltret. Det som tog tid var att få loss de 8 M8 skruvarna som filtret sitter med. Som vanligt är skruvar på avgassystem tok-rostiga så man får dra av/kapa nästan alla skruvar. Mvh Fredrik |
|
| Fredrik83: Körde du med högtryckstvätt rätt i filtret? En kanske dum fråga, men, spolade du i motsatt riktning? Dvs. motsatt avgasflödet? | |
|
Hejsan! För en oinvigd, ska man spola i motsatt riktning eller?? och finns det mer knep man ska tänka på vid rengöring av filtret! Släckningen av felmeddelandet går till på samma sätt som tidigare "talar" fast jag har en e91-06? |
|
|
Spelar ingen större roll, jag skulle ha kört med lösningsmedel + högtryck åt båda hållen för att få ut så mycket som möjligt - gärna 2 gånger från varje håll. DIY för att rensa DPF: Länk Mvh |
|
| Ställer om min fråga till Pancho eller någon annan med för den delen om hur man släcker felmeddelande av partikelfiltret, är det på samma sätt som Pancho beskrev här på en 525d-06 E61 borde inte var större skillnad på en 330d-06 E91 men provade och kom ingenstans på trippelmätaren, var in i check controll men kom ingenstans där heller?? Någon som vet?? | |
|
Du lossade partikelfiltret direkt efter turbon med några skruv, men hus lossade du det i andra änden? För mig så leds det vidare av en "strumpa" och delas av först vi katalysatorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.