|
|
|
|---|---|
|
Efter att under några år varit bmw-lös så köpte jag för en vecka sedan en 325 Ci -01 och har under veckan varit mycket nöjd med den. Men idag när jag skulle starta den så producerade den en dimma värdig vilken större industri som helst. Den började först gå ganska dåligt och verkade inte tända på alla cylindrar. Kan det vara det klassiska vevhusventilationen som frusit? Det syndes ingen olja i motorrummet vad jag kunde se. Har dessutom ett annat fel som varit ett tag och det är att klimatanläggningen bara producerar kyla. Ingen som helst värme går att få ur den. Motorn(innan den började leka lutzendimma) har gått bra rent temperaturmässigt etc. Någon som vet vad detta kan vara? | |
|
Låter ju nästan som det skulle kunna vara en dålig topplockspackning. Men jag säger inte för mycket då jag endast skruvar gamla skrotbilar :) |
|
|
låter ju helt klart som toppen har du kollat om du har tryck i kylet ? eller vatten i oljan |
|
| Misstänkte också toppen först. Men vattnet ser bra ut och detsamma gäller med oljan faktiskt. | |
|
Prova att göra ett komptest. Om kompet ligger för högt på nån cylinder så tar den in vatten |
|
|
Stod i duschen och insåg precis att "ryker som ett ånglok" var en dålig liknelse. Det som hände igår var att jag la hela mitt bostadsområde i en inte allt för klädsam oljestinkande dimma. Röken var förvisso vit men stanken av bränd olja var inte att ta miste på. Vid ett kort startförsök idag så tändes avgaslampan med ett gult sken. Detsamma gällde för EML-lampan. |
|
|
Jag skulle börja med att göra ett komptest |
|
|
Om det luktar bränd olja låter det som vevhusventilationen. |
|
|
För att kolla om det är vevhusventilationen öppna oljepåfyllningen när du startat motorn. Det ska suga i den, inte blåsa. Blåser det är vevhusventilationen igensatt och motorn kan börja trycka ur sig olja i varenda skarv som går att hitta. Tryck i motorn bildas av förbränningen, det är alltid lite "blow-by" där luft/bränsle/avgaser trycks förbi kolvringarna och ut utanför förbränningskammaren. Fungerar inte vevhusventilationen (igensatt) så kan man få lite övertryck. Vevhusventilationens uppgift är förutom att ventilera bort "blow-by" att transportera all kondens/avgaser/bensin/olja m.m tillbaka till insuget så det får passera förbränningskamaren och gå vidare ut med avgaserna och den existerande reningen av avgaserna. Ibland när man kör många korta sträckor och det är kallt ute så hinner inte kondensen försvinna, den fryser fast i väggarna i slangarna och bildar isproppar. I värsta fall kan toppackningen bli skadad (Jag har för mig att packningen kan bli oljedränkt) då slutar det inte läcka olja även fast man fixat ventilationen. En enkel fix är att ställa bilen i varmgarage en dag, sen provstarta och känn efter om det fortfarande blåser ur oljepåfyllningen. Blåser det inte så stick ut och kör en timme med bilen så motorn får bli genomvarm, (stanna för säkerhetsskull nån gång och kolla så den fortfarande inte har övertryck genom oljepåfyllningen) och stå sen på tomgång ett tag med den så att värmen sprider sig till alla slangar. det brukar bli flytande igen om den blir varm och problemet löser då sig själv. Blåser det fortfarande efter varmgarage så är väl det bästa att ta tryckluft och blåsa ur slangarna med. Värst brukar det nog vara där ventilationen möter röret för oljestickan. (iaf på lite nyare bilar) För att slippa få sånnahär problem så bör man varmköra bilen riktigt nån gång ibland. (om man åker till jobbet ~1mil varje dag, så kanske man bör köra några mil extra varje fredag för att kondensen ska hinna försvinna) Min förra bil (en Bmw 316 -00 16k mil) fick stopp i vevhusventilationen förra vintern, det började trycka olja överallt kändes det som. jag varmkörde bilen rejält, och sen fick den stå på tomgång i lä c:a 1timme, så allt fick en chans att tina, (även golvmattor m.m. behövde torka) sen körde jag en sväng till och problemet har inte återuppstått eftersom jag såg till att köra längre sträckor med den lite nu och då under vinterhalvåret sen. ... En mindre uppsats. Men lycka till! :) |
|
|
.... Och lite mer... insåg att det inte var bmw'n från -88 du snackade om. ;P (efter du löst problemet med att den lägger oljebarriär bakom sig vid start) Luftning av kylsystemet är nog att rekommendera eftersom du saknar värme. sätt reglagen på max värme (fläkten behöver inte vara mer än på lägsta läget) ställ bilen med nosen uppför en så brant backe du kan hitta starta bilen, öppna luftskruven tills det kommer vatten. stäng av bilen, kolla vätskenivån i expansionskärlet, fyll på med 50/50blandning glykol om nödvändigt. Det ska _Aldrig_ vara mer än att stickan precis visar "max". Toppfyll aldrig expansionskärlet, då går saker sönder. Dessutom är det viktigt att du har rätt glykol. Blandar man vanlig blå med röd long-life så kan vätskorna reagera med varandra och bilda klumpar som sätter igen kanaler m.m. det är mindre uppskattat för de som upptäckt det. repetera tills all luft verkar vara borta. När motorn är igång och i arbetstemperatur ska det vara övertryck i kylsystemet, bägge slangarna till kylaren (den uppe till höger, och den nere till vänster) ska vara varma om du stått på tomgång nån/några minuter. Du borde ha värme i kupen då. Om inte, prova att varva lite med motorn. Får du kupévärme vid lite varv så kan problemet vara att impellern i vattenpumpen slirar på axeln. En ny vattenpump kostar ~1000kr hos BMW och tar en timme att byta första gången man gör något liknande. Passa på att ta termostaten också om du känner att du har råd (800-1000kr till ungefär). |
|
| Cetex: Tack för uppsatsen :) Sådana svar är alltid till massor av hjälp. Skall kika om det blåser eller suger imorgon. | |
|
Var precis ute och testade om det blåste eller inte ur oljepåfyllningslocket. Det gjorde det inte, satte jag handen emot blev ett snarare så att handflatan sögs fast. Dock har det varit plusgrader här ett par dagar och nu startade bilen utan vare sig tända motor- eller EMS(EML?)-lampa. Den gick bra på tomgång men slängde fortfarande ur sig ett rejält oljemoln. Passade på att köra en del och molnet minskade ganska rejält i omfattning. Väl på parkeringen så noterade jag att det fortfarande luktar en del bränd olja om bilen. Öppnade huven och hörde även att motorn numera tickar. Förvisso inte lika mycket som min gamla e30, men ändå ett ganska distinkt ljud. |
|
|
Då var det nog en fryspropp i vevhusventilationen. Jag hade nog bytt dessa grejor så snabbt som möjligt. Har du tur försvinner ticket efter ett oljebyte. Var oljenivån ok när du hade kört? |
|
|
Tänkte tyvärr inte på att kolla oljenivån. Med tanke på oljemolnet den tillverkade för några dagar sen så är det nog inte mer än rimligt att det gått åt en del. Ska ta och lämna in den för att byta berörda delar och se till att dom stoppar i den oljeavskiljaren som är mer isolerad. Tack som bara den för alla svar och tips! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.