|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| esadh: Menar du att ni inte tar ett vanligt avgasprov på bilar som obd-kollas? | |
|
Om jag har varigt på verkstaden och värderna var bra och sedan åker till besiktningen och ni ser en felkod på miljövärdena gör ni ett traditionellt avgastest då? Om jag får nedslag pga felkod och åker till verkstaden och avgastestet är korrekt, hur går man tillväga då? |
|
|
Inot: Ja, jag vet ju bara hur vi gör på min anläggning men om man vill ta reda på vad som gäller är nog att prata med en regbesiktare på den tilltänkta anläggningen den enda säkra vägen att gå. De är betydligt bättre utbildade på sånt än en BT, och om reglerna är diffusa så kan det nog skilja mellan regbesiktarna också. GE: Vi tar endast ett värde med förhöjd tomgång på 2500 varv förutom OBD. delorian: Nej, inget traditionellt test. Felkoderna gäller. Om det är ett verkstadsjobb ska det väl vara en reklamation och de bör ju även betala efterkontrollen om du inte hade några andra anmärkningar. Du visar besiktningsprotokollet och talar om att det blev underkänt på OBD. Om de har fixat bilen men inte nollat OBD så är ju dessa kvar och skapar ett underkännande av bilen. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Poängtera att jag inte gjort något verkstadsjobb innan , får en anmärkning av er pga felkod. Åker till verkstaden och mäter med manuell mätare och de är ok. Då är det inget fel på motorn.. Om ni vår en felkod, varför inte bara göra ett manuellt test och om värdena är bra godkänna bilen? |
|
|
Det är ganska enkelt - för att vi inte FÅR göra så. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag som besiktningsman hade inte kunna leva med mig själv om jag gav nedslag till en person pga en felk och dessutom mätt värden korrekt, jag hade släppt igenom den, men det är jag det. Det finns inget att göra åt detta? bara acceptera att det är så och leva med det? |
|
|
esadh: Precis, reglerna är svårtolkade och de flesta besiktningsmännen verkar ha olika åsikter, antar att det ena föder det andra. Tar jag bara min XC70 som exempel och länkarmarna på den. 2007. Anmärkning på länkarmar, och kommentaren du bör byta det snaraste. 2008. Ingen anmärking. 2009. Anmärkning, på gränsen men håll koll. 2010. Ingen notis, frågade och fick svaret. Inom toleransen. Glappet helt normalt. 2011. Tvåa på länkarmar. Skall låta verkstaden kolla mina länkarmar för ett utlåtande innan jag byter. Men för mig så känns det hela aningen oseriöst då man för fem år sedan gör bedömningen att jag måste byta det snaraste, sedan så är de kassa och ok vart annat år och jag har nu kört ca 8000 mil sedan 2007. När bedömningen är så kraftigt varierande så ökar inte direkt tilltron till besiktningen, i alla fall inte min. |
|
|
Det är som ett lotteri det beror helt på vem som besiktar. Väldigt intressant är rost en del säger att det börjar komma och det blir bra att veta, en del slår ner bara det ser ut som rost. En kollega råkade ut för en på besiktningen, han gnällde att han bytt klossar bak men inte skivorna, trots att bromsvärderna var helt ok, sen när var det ett krav att alltid byta skivor då man byter klossar. |
|
|
delorian: Det är inte så svårt - har du inte fixat felet ordentligt så kommer felkoden tillbaka, vilket ger samma resultat i OBD-testet. Varför ska bilprovningen testa på flera olika vis - för att du ska slippa fixa bilen ordentligt? Vad händer året efter, ska de kolla din bil extra då också? Och efter det året? När du vet att OBD ska testas så är det inte så svårt att räkna ut att den ska nollas innan det är efterkontroll, så det låter lite malplacerat att gnälla på en BT för att du inte har gjort det som ska göras på bilen... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Du förstår inte. felkoder är en diagnos, inte ett säkert medelande på vad som är fel. Om den lagrar en felkod på säg ett jordfel, men funktionen är ok .. lite skallskadat aatt meka med nå som fungerar. En läkare kollar symtom men tar också prover, .....ett exempel. Hur är det med felkoder får ni radera? |
|
|
Jag respekterar att du går in i försvarställning det hade jag förväntat mig. Tag mitt exempel. Min motorlampa har lyst till och från, jag misstänkte dåliga avgasvärden, åkte till meken han kollade inte felkoder utan värden och det var helt ok. Även om har lagrat en felkod så va det inget fel, och på bp hade ni bara gått på lampan inte värderna lite sunt förnuft skadar inte eller? Hade en besiktningsman en gått han sa lamdavärdet skiter jag i bara alla andra värden är bra. helt ok enligt min mening. Som sagt det beror på vem som besiktar. esadh du tycker bp gör allt korrekt och i sin fulla mening eller? Men du har rätt man ska fixa felen innan och det har jag gjort.. Det flesta besiktningsmän är helt ok det finns dock de som ska spela allan ballan. Har även sett kunder som inte förstått varför de får en anmärkning... skit samma det är som det är. |
|
|
Försvarar och försvarar. Jag ifrågasätter din inställning till att lösa problemet. Ska man summera det du skriver så vill du inte släcka felkoderna utan bara för det ska ASB kolla avgasvärden på annat sätt än med OBD. Nej, inga ingrepp får göras. Datormässigt kan man inte och mekaniskt gör de flest BT enkla småsaker ändå, som att justera ljus om det är lite fel (förutsatt att grejerna sitter fast och justerskruvarna går att använda) eller liknande småsaker. Det handlar ju inte om att nitiskt leta fel, det är bara några som inte förstår ASBs syfte som tror det. "Sunt förnuft"? Att nolla felkoden hör till att laga felet. Hur ska du annars enkelt se att det är fel nästa gång, eller att ditt fel är korrekt lagat? Och har du inte nollat felkoden har du inte fixat felet helt och hållet eftersom det hör till felet. Och om det inte går att nolla felet så är det ju fel någonstans, eller hur? DET är sunt förnuft. ;-) Frågan om ASB alltid gör rätt besvarar du själv med ditt påstående om att någon BT skiter i lambdavärdet. DET är skallskadat. Det finns anledningar till att man ska kolla det. Bara en liten fråga: Har du förstått varför din bil har fått en anmärkning? Det låter lite som att du inte gör det... :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Vart skrev jag att jag fått en anmärkning? | |
|
min gick igenom utan anmärkning, men jag tackar för frågan. En fråga, vad händer om motorstyrningslampan lyser på en bil, kollar ni värdena då eller resulterar det direkt i en anmärkning och nedslag? Detta är tex äldre än 04:a |
|
|
för att svara på din fråga igen , nej jag förstår inte vissa saker som fallet med länkarmarna men det kanske ska vara så att en länk är dålig och sedan reparerar sig själv efter ett par år eller vad säger du? sorry litar inte på sbp, det är som ett lotteri det är helt beroende på vem som står och besiktar. Säger han att det är fel så är det fel och jag har inget att säga till om , bara pröjsa och åka hem. |
|
|
Har ni inte förstått poängen grabbar - det handlar endast om att tjäna mer pengar. Jag förstår att rostiga detaljer, slitna dämpare och bromsar utgör en säkerhetsrisk och skall åtgärdas, men allt annat - gimme your money! RBiH for life! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.