|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Man undrar ju vad som händer om bilprovningen ger en tvåa för ett fel med hänvisning till texten ovan och kunden lämnar in bilen hos verkstad för felsökning där det konstateras att inget fel föreligger och "objektet" som felkoden avser är helt OK. Kanske öppna sej ett litet dropin "vi nollar din felkod" här precis utanför SB :) Hur som helst så är det billigare att investera i en felkodsläsare med möjlighet att nolla än att få en felkod i nyllet på SB och betala dyra pengar. |
|
| Håller med har man ett verkligt fel så kommer den ändå tillbaka, och då har verkstaden en färsk kod att arbeta efter och inte en gammal. | |
| Ett sätt att lösa problemet med gamla felkoder kanske: Länk | |
| Kan man få en 2a ifall besiktningsmannen inte kan hitta diagnosuttaget? :) | |
|
Balmgren: Den verkar trevlig, men jag kunde inte se att 7-serien fanns med på listan över kompatibla bilar. |
|
| Inot: inte för att jag vill tala i tillvekarens sak men det beror nog mer på att de inte bryr sig om att lista bilar som MB S-klass och BMW 7-ser - ett i mina ögon fatalt misstag från deras sida. | |
| gOry : Ja | |
| Det borde iofs funka på e65. Men å andra sidan så vet man aldrig | |
|
Borde inte besiktningsgubben/kärringen få sparken för inkompetens om de inte kan hitta ett diagnostikuttag, istället? Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
De delar i vilket fall som helst inte ut några siffror... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Min tolkning är att det endast är koder som finns lagrade i DME. Typ avgasrening och misständning. Jag ringde bmw solna och frågade idag dom sa att man får 2a om det finns någon felkod i någon modul. Att dom alltså genomsöker alla moduler vid besikning? Det tar ju lång tid att göra en sån sökning. |
|
|
Jösses, allra gladast måste verkstäderna och staten vara. ;-) Börjar verkligen bli hög tid att köpa någonting man kan kolla samt nolla felkoderna med. Jag drömmer också mardrömmar om att de kommer tycka att bromsrören är rostiga eller dylikt, känns som massor åker på detta de senaste 1-2 åren ungefär. Rätt dyrt att åtgärda om man inte gör det själv, ca 3000-5000? Hmm, jag har fått reklam från BMW att man kan få en gratis förbesiktning, någon som nappat på detta? |
|
| Var och besiktiga 525:an i fredags och då kopplade dom upp bilen. Som tur va fanns det inga felkoder. Tyckerockså det verkar konstigt. Har inte felkoden något med trafiksäkerhet att gör så spelar det väl ingen roll at den finns där. löjligt! | |
| Var idag och besiktigade, och ingen uppkoppling för att kolla koderna. Skall besiktiga XC70n imorrn, så vi får väl se om de kollar där då. | |
|
Importerade bilar omfattad inte av felkodsavläsning så att de inte kollar dessa är helt naturligt. Det som kollas har endast med avgasrening att göra. På dieslar kollas all avgasrening på det viset och på bensinare kollas allt utom CO med förhöjd tomgång, vilket istället kollas på traditionellt vis - med slang och mätare. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Varför är importbilar undantagna då? Har du nån länk så man kan läsa mer om det? | |
|
Först ska jag korrigera mig själv: Det är PRIVATimporterade bilar som är undantagna. Orsaken är att vid svensksålda bilar och firmaimporter ställs andra krav på firman när det gäller just avgasrening, än vad det ställs på privatpersoner. Det finns nog lite att läsa på TS. Länk _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag har läst och läst på bilprovningen och transportstyrelsens sida och jag kan inte finna något om att privatimporterade bilar undantas från en OBD kontroll. Jag skall ju besiktiga XCn imorrn och får la se om de kollar på den då, skall också passa på att fråga om vad som gäller. |
|
|
Nej, det står nog kanske inget men när vi gör avgastester så är det privatimporter vi kollar på traditionellt vis medan firmaimporterade och svensksålda testas med OBD. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Då har man besiktigat och frågade om vad som gäller på privatimporterade (inom EU) bilar och fick svaret att dessa skall besiktigas på precis samma sätt som svensksålda dvs en OBD avläsning om det inte finns ett undantag, att det är privatimport är såldes inte automatisk ett undantag. Bad om en koll på min BMW och den är ej undantagen av vad de kunde se och den skall läsas av även fast det är en privatimport, men alla tre som jag talade med på bilprovningen sade att reglerna är aningen otydliga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.