|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Läste en intressant text idag, saxade detta från tidningen Sedan årsskiftet har Bilprovningen infört en ny punkt i besiktningen. Bilprovningen har nu utökat kontrollen av felkoder om bilens avgasrening. Bilprovningen går numera igenom bilens felkoder för exempelvis syresensor, bränsleinsprutning, tändsystem och katalysator. Syftet är att få en övergripande insyn i hur avgasreningen fungerar över tid och inte enbart vid ett enskilt besiktningstillfälle. Kan underkännas Om bilen uppvisar felkoder blir det underkänt vid besiktningen. Är bilen yngre än fem år och har körts mindre än 8 000 mil är det biltillverkaren eller generalagenten som har ansvar för att avgasreningen uppfyller kraven. Det ska bilägaren normalt inte stå för, förutsatt att servicen är gjord enligt tillverkarens rekommendationer. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det underkänns också felfria bilar som har gamla icke aktiva koder i minnet, som antingen glömts bort att raderats eller ett tillfälligt fel, tändningsmiss som registrerats tex. Hade en lång diskussion med den tekniske ansvariga på Bilprovningen om detta förra veckan. Får man inte heller kontakt med bilens motorstyrbox så underkänns bilen också. Nu gäller det årsmodell from 2002> ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kasst är det, i alla fall! Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
Varför är det kasst? Jag vill gärna veta om det är felkoder i min bil så att jag kan åtgärda dom. Får diagnosutrustningen inte ens kontakt med bilen - så är ju det också ett fel. Risken finns såklart att man blir underkänd för, som Hasso skriver, nån gammal felkod eller liknande - men hur många kommer drabbas av detta kontra hur många kommer bli hjälpta av informationen? Svensk Bilbekämpning kan man måhända vara kritisk till, men helt genom-onda är dom väl inte? |
|
|
Jag tror det finns fler människor som kommer få en huvudvärk av en stor fet räkning för ombesiktning och sen ta bilen till en firma som ska gå igenom alla felkoder eller boxen än att dom blir glada av besiktningen har hittat ett fel i bilen. |
|
| Sen att verkstäder numera tar ut ockerpriser gör ju inte saken bättre. | |
|
"Är bilen yngre än fem år och har körts mindre än 8 000 mil är det biltillverkaren eller generalagenten som har ansvar för att avgasreningen uppfyller kraven." Tänkte kommentera detta också i samma inlägg, men hann ej. Då min instruktör var på mig och var tvungen att arbeta. Gör inte detta att verkstäderna får monopol på service? |
|
| Jag anser att bilprovningen ska kontrollera det som har med säkerhet och miljö att göra, sen om det råkar ligga kvar gamla koder som inte är rellevanta vid tillfället ska väl bilrovningen ta och ge F*N i, om bilen har godkända värden och allt är som det ska "förutom gamla koder", tycker det har blivit för mycket av "storebror ser dig", jag ska iaf införskaffa ett eget intrument för rensning av koder innan besiktning. | |
| i bra utrustning ser man om koden är aktuell, alltså om felet föreligger för närvarande. gör det inte det så bör man inte få bom på besiktningen. | |
|
mj_mj_mj_mj Tror inte att bilprovningen har så bra intrument då Hasso skrev att felfria bilar underkänns med gamla koder, har även läst att bilprovningen har bekymmer att få kontakt med bilens dator, men sedan då bilägaren åkt till sin verkstad har det inte varit några problem över huvud taget, det handlade om volvo vid det tillfället. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
bilkungen: I det fallet så var det Volvos utrustnings som var felktigt inte bilprovningens, sedan har eftermonterade Cargardlarm ställt till det för Toyota när larmet störde canbus överföringen. Bilprovningen har en bra utrustning, men den är ju allround och läser enbart standard OBD2 koder med POnuffror som är samma på alla bilar. Så det kan inte se när och var koden felkoden har uppträtt utan bara konstatera att den finns i lagrad, sedan om bilens avgasvärden är helt perfekta, fast det ligger felkod för inte aktiv lambdasond (gammal lagrad kod) tex och finns knappast nån bil som går som den ska om en lambda är helt väck så tar dom ingen hänsyn till detta. Eller om någon lossat Luftmassemätaren tillfälligtvis i felöskningssyfte och satt en kod. Detta är EU direktiv och inget som bilprovningen i sig kan råda över. De kan inte radera en kod och prova igen, är väl det största felet med deras utrustning enligt min mening, då den är spärrad för detta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Besiktigade idag.., -ODB antal felkoder 0, står det på protokollet men såg inte att de kopplade in ngn utrustning. Däremot hade de fepplat med knapparna i mätarhuset och ändrat till Fahrenheit...:). Kanske räcker med att kolla den vägen? Blankt papper iaf och lätt den bästa bil jag haft...*S*! | |
|
Så innan man åker och besiktigar så måste man radera felminnet? ifall man har nåt gammalt eller? MvH Bmw 4-ever |
|
|
För mig låter det som rena rama skämtet om jag nu förstått det hela rätt. Felkod lagrad för tändningsmis, där felet ej föreligger för närvarande, skulle generera en tvåa och kosta mig exempelvis 1500:- för att nolla koden på en auktoriserad verkstad trots att det endast uppstått gång sedan senaste besiktning. Skall felkoden bara nollas för att tvåan skall anses som åtgärdad, eller skall felsökning göras för att konstatera att inget fel finns. Om jag inte gör det så kan jag i praktiken få körförbud för en tändmiss som uppstått en gång. För att vara på den säkra sidan så skall man alltså kontrollera alla felkoder innan besiktning, detta betyder kort och gott att "besiktningskostnaden" ökar med ca 1500:- varje år. Att underkänna bilar med gamla felkoder borde vara tjänstefel, ungefär som att BMW-verkstaden skulle byta en fungerande fel i din bil pgr av samma sak, om du upptäcker det så kräver du genast pengarna tillbaka. En tvåa är väl ett "konstaterat fel"att läsa ut en felkod är absoult inte samma sak. Kan ju vara så att jag fått allt om bakfoten..... |
|
Inot . EU och Bryssel du vet:) då är det inte tjänstefel :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
en fråga bara: läser dom alla felkoder på bilen? tex om man får en felkod på orginal larmet på bil går det inte heller igenom? MvH Bmw 4-ever |
|
| peter78w: Om du tittat på Bilprovningens hemsida hade du hittat svaret på din fråga. Nu är jag snäll och ger dig en Länk :-) | |
|
ok då har koderna säkert att göra med motorn och avgasrening eller? Men då kommer att ombesiktningen öka med jätte många procent. En felkod kan ju komma upp näsomhelst och kanske är engångs förseelse och har du otur så är du välkommen till en verkstad och radera koderna för 1000 lapp med ombesiktning. Helt sjuk! Vad jag vet så har inte alla länder obligatorisk besiktning eller har jag fel?? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Dom hittade felkod på min bil på besiktningen. Jag fick en "Bra att veta" och behövde inte komma tillbaka. Läste av bilen senare på jobbet och det var felkod på släpvagnskopplingen. Som jag inte ens har på min bil... Vad ska man säga?! En jobbarkompis till mig åkte in med sin Saab 9-3 -02 och även där hittade dom felkoder. Han skulle få behöva komma tillbaka för ombesiktning, men i samband med att han fick reda på detta drog han fram en Tech2 (Saabs dignosintrument) och raderade. En något snopen besikningsman blev resultatet, och min kollega behövde inte komma tillbaka. Även jag och en del av mina kollegor har haft diskussioner med Bilprovningen ang detta då vi arbetar tillsammans med dom. Som jag ser det är det enbart ett sätt att tjäna pengar för dom att använda ett universal-system som enbart läser märkestypiska koder och inte kan utläsa vad koderna betyder. Hade det varit för att egentligen få reda på riktiga fel hade dom haft märkes-anpassade program som inte bara läser utan också kan radera och läsa vad felkodsbetekningen betyder. I en modern bil kan det räcka med att få kärringstopp en gång för att felkoder ska uppstå, så det är säkert många som torskar på Bilprovningen. |
|
|
Hasso: Du har så rätt så :) Men i praktiken så "borde" man kunna reklamera en felaktig diagnos av SB om inget fel föreligger. Saxat från bilprovningen; "Bilprovningen underkänner alla fordon som får en så kallad bekräftad felkod. Det omfattar felkoderna P0001 – P0499 samt felkoden P0650. I praktiken innebär detta att felet måste åtgärdas eller repareras oavsett om felkoden har varit registrerad under en lång eller kort tid" Vad en bekräftad felkod är framgår inte, jag finner inget i alla fall. Och hur tolkar en auktoriserad verkstad detta? Börjar man byta delar hejvilt bara för att man tolkar SBs text ovan på ett visst sätt. Risken är ju att verkstäderna ser detta som en kassako. Tar jag min bil som exempel där jag hade tändmiss, felet föreligger ej, Nollade och har nu kört i över ett år utan att det uppstått igen. Om man skall följa det som SB skriver ovan så skulle jag begett mig till BMW pröjsat 1500:- + ev ytterligare arbete för felsökning och bytt den "felande spolen". Jag hade landat på ca + 2500, för något som kanske inte var ett fel. |
|
Inot:En bekräftad felkod är att den finns och SBP läser av den. precis detkan bli dyrt i onöden. spacco: Det var just de tankar jag hade när jag kontaktade bilprovningen som dina kollgegor hade, har ju hållit på i 10 år med diagnoser och det finns ju bilar som kanske inte fått felminnet rensat på 5 år ibland. Nu är ju kanske inte just dessa aktuella för avläsning hos SBP SBP kan ju även tolka koden som de får ut,med en förklaring, är ju rena standardkoder som har samma kod oavsett bil, men de kan inte se när och var koden uppstått, och om den föreligger just nu, Det är ju det som är problemet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.