|
|
|
|---|---|
![]() 259 Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel Saab 900 97 Manuel Volvo V90 18 Automat Peugeout 107 Manuel Nissan Leaf Elbil 18 |
Luftade min 523 E39 igår och hittade två luftskruvar, fick ut massa luft och fyllt på en del kylarvätska imorse när den var kall! Så nu funkar värmen fint igen! Samt att ett tickade ljud från motorn som kom och gick innan har försvunnit helt!!?? Iallfall skulle lufta min E39 540 idag, för gjorde bort mig lite för ett tag sedan, har lyckats fylla på lite kylarvätska i den till och från under veckan, men tänkte skulle se om jag behövde lufta den också, där hittade jag bara en luftskruv den vid expansionskärlet! Är V8an mer självluftande på något sett en 6an, hade iprincip ingen luft kvar i 540 överhuvudtaget, behöver nog enbart göra en liten påfyllnad imorgon! Så frågorna är om ni inte förstått det ännu: Tickande ljudet försvann efter en ordentlig luftning och påfylling på 6an? Samband? Enbart en luftskruv på V8an? Eller mer självluftande? Tack för svar på min nyfikenhet, bägge bilarna fungerar exemplariskt för tillfället! / David |
| nu är jag långt ifrån expert på luftning av e39, men luftar inte 540 e39 sig själv? 540 e34 har också luftskruv uppe vid expansionskärlet o jag har aldrig behövt lufta den. | |
| nu är jag långt ifrån expert på luftning av e39, men luftar inte 540 e39 sig själv? 540 e34 har också luftskruv uppe vid expansionskärlet o jag har aldrig behövt lufta den. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
540 är betydligt smidigare att lufta än sexorna vet jag av erfarenhet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 259 Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel Saab 900 97 Manuel Volvo V90 18 Automat Peugeout 107 Manuel Nissan Leaf Elbil 18 |
Ingen som har någon mer teori om tickandet på sexan som försvunnit! Kan det ha ett samband med luftningen och påfyllningen? / David |
| Tickande ljudet kommer nog från hydrauliska ventillyftarna. Kolla så du har rätt oljenivå på stickan. Om inte bygger int emotorn upp rätt oljetryck och då kan det ticka ganska rejält om motorn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.