AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.320

525 IX -92:a Problem med 4-hjulsdriften

Gy
55
GyZeN
BMW 540IA Touring 1998
Hejsan! Fick just ett märkligt problem med min IX. Lampan för "spärrning av diffen" har börjat lysa efter en stunds körning. Jag tänkte då kolla oljan efter som det är hydraliskt. Men jag kan inte hitta någonstans om hur man går till väga för att kolla. Det sitter en luftnings skruv på sidan. Men jag vet inte hur man kollar nivån eller under vilken skruv... Någon som vet?
Gy
55
GyZeN
BMW 540IA Touring 1998
Glömde skriva att det försvinner när man stänger av och startar igen...
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Oljan till spärren är väl samma som styrservon?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det är inte nivåpluggen du hittat då?
Gy
55
GyZeN
BMW 540IA Touring 1998
Men den pluggen som jag hittade är en luftnings nippel... Men kan det vara som så att det går på samma? Att man bara luftar ur den när den står på tomgång?

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag hade en 525ix -92 med samma symptom. I mitt fall var det ackumulatorn som var trasig. Läs mer om mina tips för att kolla detta samt även andra fel i denna Länk.

//Göran
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hade lite problem också när jag köpte min fd 525:a 2005, men hällde i lite packnings-svällare typ Omega/Redline i ackumulatortanken (den som ska ha Pentosin) och det hjälpte. Lampan lyste mer och mer sällan och innan jag sålde bilen så började den enbart att lysa när jag hade vart ute och slirat ordentligt... =)

Jag bytte oljan i fördelningslådan också, men det hjälpte antagligen inget.

Mvh
Gy
55
GyZeN
BMW 540IA Touring 1998
Lycka!!!!

Jag fyllde på med lite mera av oljan, och nu funkar det! Sweet!

En varning bara!

Köp inte Mekonomens val till olja! Det står klart och tydligt på BMWs flaska att den inte är blandbar! ( Jag missade detta tills jag var inte på mekonomen och läst på min flaska! ) De tyckte att jag skulle köpa deras! Icke! Körde till BMW och fick rätt olja! Det känns bra!

Tack i alla fall för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.