AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
997

Ta bort "restriktor" i tankröret?

Am
569
Ambush
540i/6-94
Hur får jag bort den dumma restriktorn i tankröret så jag kan få ned en 98-oktans pistol? Är det bara att idka våld?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför????

Du förstör katalysatorn med "blyad" bensin.
Det finns blyfri 98 oktan på de flesta mackar, den har smalt munstycke!

Mvh
Am
569
Ambush
540i/6-94
De röda 96/98-oktan pumparna ger ju bensin med blyersättningsmedel. Skadar detta verkligen katten? Trodde bara det var "riktig" blyad bensin som var skadlig.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kommer inte att märka nån skillnad även om du tankar
98 inte så mycket att det är värt att betala det högre priset.På äldre förgasarbilar kunde man märka en skillnad då det blev bättre verkningsgrad med högre oktantal .bilen tog något mindre soppa så kostnaden blev den samma. Och vissa bilar krävde ju 98 för att inte spika.

MVH
Hasso
eing9911
Inte riktigt sant där hasso. Min 525:a drar nästan 1 dl mindre bensin då jag kör på 98 oktan (blyfri). Det känns att bilen "går lättare" med 98 jmf med 95. Trodde att det var bluff och båg när jag hörde talas om det men testade i alla fall och när jag såg resultatet så blev jag förvånad. Har även testat att gå tillbaka till 95 med följden att bränsleförbrukningen ökade. Otroligt men sant!!! Den är inte chippad eller nåt sånt men den har ett öppet "skrän"-filter och det är den enda modifieringen å bilen. Även äldre 325/525:or vet jag går lite billigare med 98 oktan. ! dl mindre i förbrukning motiverar den 30 öre dyrare bensinen, eller hur?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Okey även äldre bilar överhuvudtaget, men den mesta skillnaden märktes på förgasarbilar enligt min uppfattning.Att de drog mindre bensin stämmer också
även jag körde på 98 förr då den mindre förbrukningen
gjorde kostnaden densamma samt att bilen gick jämnare och bättre , men på dagens morderna bilar så är inte skillnaden så markant att det är värt pengen, hände rätt mycket på insprutnings och elektronikfronten mellan 90-95 så att jämnföra de årsmodellerna och tro att det ger samma resultat blir nog fel .

MVH
Hasso
Am
569
Ambush
540i/6-94
Nu är det ju inte bensinförbrukningen jag bryr mig om, det är risken för spikningar som jag vill minimera när jag överladdar. Men dock inte på bekostnad av katten. Någon som vet säkert hur det står till?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kör grön 98 så behöver du inte fundera.
Sen finns det oktanbooster men hur det fungerar med kattar har jag ingen aning om. ÖverladdarHmmm.
nått kompressormontage på gång eller?? I så fall så riskerar du att bränna orginalkattarna i allafall för eller senare.

MVH
Hasso
Du måste ha grön 98 med smala munstycket.
"Vanlig" 98 har inget bly men blyersättning som skadar katalysatorn. Allt enligt bensinbolagen själva, och det finns ju en anledning till skillnaden på munstyckena.
En liten minskning av förbrukningen tycker jag mig märka med grön 98 jämfört med 95, men jag har inte räknat på om det kompenserar prisskillnaden, men kanske gör den det.
Eftersom knacksensorer och motorstyrning samtidigt och konstant justerar upp tändningen lite med den mindre knackningsbenägna 98:an bör en liten effekthöjning gå att mäta.
Men knappast kännas, tyvärr...... Men placeboeffekten skall aldrig föraktas!

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Just det Folke! Utan placeboeffekt skulle det inte gå att sälja diverse trimprylar för dyra pengar! ;o)
Ex. sportluftfilter.

För övrigt behöver du inte blyersättningsmedlet, det skyddar bara mjuka ventilsäten.
Blyfri 98 är en renare och bättre produkt med samma knackningsegenskaper som "blyad" 98 oktan!

Om blyersättningsmedlet skadar kattarna eller inte tvistar de lärda, men varför chansa? Kaliumet (blyersättningen) är på inget sätt bättre för din motor.

Mvh

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
skulle bara meddela att jag alltid tankar 98a. skulle ej tänka mig tanka annat. kostar ju pyttelite mer bara.
kostar att ligga på topp. Kan man ej tanka 98 pga priset bör man ej ha en bmw.
Det är OK. Du kan kanske få tag på ännu häftigare soppa, typ 120 oktan flygbensin men den är nog inte blyfri, vad vet jag?
Någon har sagt att det är inte på de stora inkomsterna man blir rik, utan på de små utgifterna. Sug på den!
Lagom är nog bäst eller hur?

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Folke:Hade samma svar men du hann före :))

MVH
Hasso
Jepp, så är det.
Men du fick en pinne till på räknaren iaf. ;-0

FP
ba
35
bante
535-88/E34
oktantalet är ett mått på hur motstånds kraftigt bränslet är för själv antändning vid högt tryck.det finns inte ett dugg mer energi i 98 än i 95!.om din bil inte spikar med 95 så finns det ingen anledning att tanka 98.nästan alla moderna bilar med electronisk styrning är optimerade för 88 vilket innebär att tändningen är ställd tidigt.den största effekten som chipptrimmarna hittar är att dom sänker förtändningen(chipp i en SUG motor ger nästan aldrig BANG FOR THE BUCK)
Hej bante. Shiftknapparna är de med pil upp till höger och vänster:-))
Det är ju så att eftersom senare BMW (bl.a.) konstant känner av ev.knackning så justeras hela tiden tändläget tills knackningstendenser detekteras.
Med 98 i tankem kan motorn gå med ngt tidigare tändförställning och på så sätt ge lite mera effekt,
alternativt förbruka lite mindre bränsle om man inte trampar extra på högerpedalen.

En motorstyrning som inte har denna avkänning ger givetvis inte nåt extra med högre oktantal.
Långt ifrån alla bilar är optimerade för 88 oktan, iaf inte de senare BMW. ROZ 91-98 står det t.ex på min, och jag kan utan vidare konstatera att ovanstående stämmer i praktiken.

FP
Mi
542
Micke R
328i -98
Placebo eller inte är väl frågan.

För mig är det klart att 98 ger mer effekt (skillnaden är liten, men finns där) än 95.
Det märks om inte annat på Autobahn om man skall acca från 150 och uppåt. Testa en gång att "tanka fel sort" så kommer det att märkas. Bilen känns tröttare.
Ett annat sätt att testa är att bilar med automatlåda vid fullt gaspådrag kan orka några km/h extra med 98 innan de växlar.
Farsans gamla Scopios var allihop sådana (men de var 89-95:or). De orkade 115 på 2:an med 95 oktan drog till +120 med 98 oktan.

Mvh / Micke R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.