|
|
|
|---|---|
|
Någon som har koll på vilken volym bromsvätska som krävs vid byte inkl genomluftning på alla fyra oken osv... Hittar inte den informationen någonstans!? Byte till racingvätska ska göras i samband med lite moddningar och underhåll på bromssidan. Så vilken volym ska inhandlas? "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." | |
| Ingen som har en aning? Har kollat runt i TIS men hittar inga volymer där heller... | |
|
En liter är det i alla fall på vanliga E46:or. Har du kollat i instruktionsboken? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mellan tummen och pekfingret rymmer de flesta bromssystem ca 0.2 l varav den största volymen återfinns i koppen/burken. 0.5 l räcker gott och väl för att skölja ur systemet. Se bara till att det aldrig blir tomt i burken så slipper du bekymra dig om luftning. |
|
| 2 dl låter lite väl lite...Jag gissar på att ett normalt bromssystem rymmer mellan 0.5-1 liter. Betänk att det skall finnas en del "reservvolym" i reservoaren så den kan kompensera för mega-slitna belägg...När jag bytte på min bil gick det nästan åt 2st 1 liters flaskor, men då "luftade" jag ut ca 2dl vid respektive bromsok... | |
|
Ok, 2 dl är lite lågt men inte så galet som det kan verka. Låt oss som exempel räkna lite på en M3 E36: Framok kolvdiamter 60 mm och bakok kolvdiameter 40 mm. Låt oss anta en max slittjocklek på 13 mm på varje belägg. Detta ger en total volym i oken på 2.1 dl om beläggen är helt utslitna (3mm belägg slitna ger en 0.5 dl). Koppen rymmer ungefär samma volym (marginellt mer). Volymen i rören är 0.5 dl (3 mm innerdia och 7 m) Så är beläggen inte tokslut man och suger ur koppen behövs ingen stor volym för att skölja ur systemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.