AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
41.966

Problem med 330 & 335 E92 ?

Sida 2 av 4
Buspelle
335an är väl, liksom hela 3-serien, en förhållandevis felfri bil med ytterst få generella fel. Högtryckspumpen för bränslet är ett sådant fel på tidiga modeller, men den är oftast bytt och enkel att åtgärda. Turboras är definitivt inget typfel. Så vitt jag förstått är det ett fåtal bilar som råkat ut för detta och var och en får fundera över vad t ex trimning kan ha för inverkan i detta avseende.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Har personligen inte hört talas om nått turboras, bara wg-rattle som inte innebär att något är sönder, bara låter illa, och så att de i USA har problem med bränslepumpar pga den typ av bensin de kör på.

Jag köpte en 335a årsmodell 2007 (tillverkad 2006-10)
Kikade ner på turbosarna för att se om något var bytt, ser wastegate-stängerna men har svårt att avgöra om de är 6 eller 8mm från det avståndet. De ser i alla fall nya och fräscha ut så jag vet inte om de är bytta eller inte. Bilen har gått 3700mil.

Har själv valt att köpa en 335 för att jag uppskattar kombinationen av en sportig bil med hyfsad prestanda som faktiskt är rätt snål om man kör lungt. När jag körde hem bilen på vinterdäck hamnade förbrukningen på 0,69l/milen. Körde lite stad och resten motorväg. Jag tycker det är sjukt bra!

Det jag inte riktigt gillar är att den är lite väl hård i chassit för att vara en "vanlig" bil. Inte ens min polares Porsche 911 eller Lotus Elise är så hård. Men visst, är vägen bra så spelar det väl mindre roll. Jag bor dock i Göteborg och skulle behöva en monstertruck för att inte känna ojämnheterna och hålorna i vägarna här.... :/

__
Nils Ljung
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag har 19" fälgar + sänkfjädrar på min och det var inga som helst problem att köra 100+mil/dag under min europasemester i sommras. Det kan inte va RFT däck som förstör komforten på din bil Nisse?

Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Jag har inga RTF-däck ;) Felet är att de gator jag tvingas köra på ser ut som något man ser i Polen eller andra öststatländer....

__
Nils Ljung
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Sorry, RFT menade jag.

__
Nils Ljung
Vad är detta för stolar ? Speciella m-stolar ?

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sportstolar, med alcantara-klädsel som ingår med m-paket.
Roffa1
Dessutom el-styrda med minne..
gillar alcantra, men det ser ut till o va tyg i mitten va ? Någon som suttit i dem ? Hittade en fin men med de stolarna, finns inga här i närheten o titta på IRL tyvärr
Har alcantaraklädsel i min nuvarande BMW och personligen är den helt klart min favorit.
Som jämförelse har vår andra bil svart helläder och visst är det snyggt och ger en exklusiv känsla men alcantaran är otroligt mycket mer bekvämare att sitta på, och ger en sportig touch som passar fint med M-paketet. Du slipper bli svettig på sommaren och frysa på vintern. Dessutom är alcantara mycket lätt att hålla rent från smuts. Tygdelens kvalitet till denna klädsel upplever jag som betydligt mer robust än den vanliga standard tygklädseln till E9X.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
När man ändå är inne på ämnet klädsel så skulle jag vilja höra för/nackdelar när det gäller tyg Vs skinklädsel i e90-e92?

Jag har svart skinn i min nyköpta bil, har aldrig haft skinn förut. En del säger som kristoffer att det är varmt på sommaren och kallt på vintern.. vad är då fördelen??

__
Nils Ljung
Nisse: Fördelen med skinn är följande:

- Ser exklusivt ut, ger en lyxig känsla
- Mycket enkelt att hålla rent från smuts. Detta gäller främst svart skinnklädsel som är idealiskt för barnfamiljer...say no more! :-)
- Höjer andrahandsvärdet pga ovan nämna faktorer.
Nackdelarna:

- Kräver regelbunden skötsel för att förbli snyggt. Annars spricker skinnet väldigt lätt kring sömmar och vid sportstolarnas skålning (drabbade mig i min 320 -04 jag hade tidigare).

- Varmt på sommaren. Med svart skinn blir du närapå stekt om den stått parkerad i solen. Och när väl ACn kylt ned kupén blir man svettig på rygg och röv eftersom skinnet inte andas på samma sätt som tyg :-)

- Kallt på vintern, blir mest påtagligt med tunna kostymbyxor.

- Ljust skinn (beige eller oyster) är otroligt snyggt men inte kompatibelt med mörka eller otvättade jeans. Det är ett helvete att bli av med den blå färgen.

Trots detta hade jag ändå valt helskinn alla dagar till en BMW om den inte har M-sportpaketet då jag hade valt alcantaraklädseln.
Jo
211
JockeX
Touareg
Men om det du faktiskt sitter på är tyg, vilket du gör i sportstolar med alcantara där sitt- och ryggdelen är tyg och inte alcantara, hur kan man då argumentera för att det är alcantara som ger dig fördelar som varmt på vintern och kallt på sommaren, samt att det är lätt att hålla rent från smuts?
jockeX: Du slog precis huvudet på spiken. Oftast är det ju inte själva sittdynan (eftersom där oftast sitter någon) som blir smutsig av regelbundet brukande utan sektionerna bredvid. Dessa är klädda i alcantara och det är precis där du vill ha det. dvs där den gör mest nytta.

Det är ju liknande set-up med halvskinnklädsel som också ger dig skinnets fördelar där de behövs bäst. Och det är egentligen inte på själva sittdynan.

Helt riktigt att det inte är alcantaran i sig i M-paketets klädsel som ger dig fördelarna jag beskrivit ovan. Snarare är det en fråga om jämförelse om de båda klädslarnas för/nackdelar, och egentligen bör man se alcantara/tyg som ett likvärdigt något sportigare alternativ till den vanliga halvskinnklädseln.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Låter som det inte direkt är nån fördel med skinn förutom rengöringsbiten och att det ser fint ut... Hade hellre haft de där mocka-stolarna :)

__
Nils Ljung
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Kan säga att om jag köpt en ny bil så hade jag klart övervägt att ha ventilerade stolar om jag valt skinn. Kan som Kristoffer_L skriver bli bra svettigt på sommaren. Finns ventilerade säten om man har skinn och sportstolar?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja och skinnet är svinkallt i baksätet plus att elvärmen inte når yttervalkarna. I alla fall inte på komfortstolarna jag har. Har en pläd i baksätet så inte ev bakpassagerare skall frysa häcken av sig.

Jag har skinn i mina bilar och i 535d F11 brännar man nästan häcken av sig, då stolsvärmen blir väldigt snabbt varm och dessutom riktigt het efter en stund. Har komfortstolar.

/Anders
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jo värmen kommer snabbt. Men valkar mm är svinkalla.
Värmeslingorna skulle ävan gått ut i ytterkanterna och gärna på yttersidorna också för att få det optimalt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.